Inlägg #1: Postat: 2007-01-25 15:58:00
|
stålis |
Sen är det en fråga om demokrati. Ibland kommer opinionsundersökningar som dels visar att motståndet mot asylinvandring minskar, medan misstron mot islam inte gör det.
Som man frågar får man svar.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-25 16:00:00
|
stålis |
Trots att motståndet minskar, så ligger det ändå strax under 50 procent av de tillfrågade. Återspeglas det i riksdagen? Nej, knappast. Här anser partierna att de inte behöver vara representativa.
Det är märkligt med tanke på att invandringen är vår tids viktigaste fråga, därför att den är den mest omvandlande faktor vi sidan av den teknologiska utveckligen - dock utan ett samband mellan dessa faktorer.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-25 16:02:00
|
stålis |
Betänk vidare att mer än 12 procent 2002 var utlandsfödda i vårt land, att Mohammed 2004 var det populäraste namnet på nyfödda pojkar i Malmö.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-25 16:07:00
|
stålis |
Östasiatiska invandrare har lägre brottslighet än svenskar. Så diskriminering har ingen betydelse. Det är snarare bakgrundskultur och religion som spelar in. Vilka har varit mest diskriminerade i historien? Jo, judar, och ändå har de varit den materiellt mest framgångsrika etniska gruppen - kanske tack vare diskriminering!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-25 16:12:00
|
stålis |
1/ Rättelse: det skulle varit ett dels till där. Men jag antar att det inte inverkar på läsförståelsen!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-25 16:34:00
|
Stig |
Bra läsvärd artikel. Arbetskraftinvandring modell 50-tal kan återinföras och asylinvandring som ger skydd till samtliga som har asylskäl kan samordnas med EU så att fördelningen blir rimlig.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-25 17:37:00
|
Janne B |
Stig /Det är idealet har Sverige länge hävdat, men de andra EU länderna ställer ju inte upp på det. Framförallt Finland!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-25 17:42:00
|
Janne B |
Vad kommer det sig att Stålis kan det exakta siffrorna på invandrade men inte en enda siffra på utvandrade. Tendensiöst kallas väl sådant. Jag tror att det kommer att visa sig att vi behöver massor av arbetskraft de närmaste åren. Rader av arbetsgivare skriker efter folk. De flesta som kommer är unga och friska.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-26 17:20:00
|
stålis |
Allt för dig, Janne. Kollade SCB precis. Men innan jag offentliggör vad jag fann, vill jag att du gissar utvandringen under 2006 i ungefärliga tal. Kul att jämföra med de verkliga siffrorna.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-26 18:39:00
|
GunnarL |
stålis, Det där att "Sverige tar emot 45 av dem som kommer till EU". 45 av vad? Kan Du utveckla Ditt matematiska resonemang? 4/ Mest diskriminerade i historien? Judar - jodå - men de har ändå haft en viss förmåga till assimilering. De mest diskriminerade är nog ändå zigenarna romerna och de är den "materiellt minst framgångsrika etniska gruppen". Så sanningen är inte så där helt enkel.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-26 18:48:00
|
Mats TCM |
10 GunnarL har nog ganska så rätt där! Jag har en kompis från Tjeckien som är jude. Han säger att i Tjeckien och Slovakien så får Romer t.o.m lägre bidrag en den "inhemska befolkningen". Romer diskrimineras även på bostadsmarknaden. Om man är i Tjeckien eller Slovakien så märker man den dramatiskt höga andel Romer som är hemlösa.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-27 07:59:00
|
stålis |
10/ Förlåt min otydlighet. Menade av dem irakier som kommer till EU. Beträffande romer, så kan jag inte se att de varit mer diskriminerade än judar. Nazisterna mördade även åtskilliga romer. Därför är det osmakligt när den judiske överlevaren Elie Wiesel inte vill att de skall representeras i Förintelsemuséet. Enligt vad jag läst beroende på att vissa romer, precis som vissa judar, var "kapos" i förintelselägren.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-27 08:04:00
|
stålis |
11/ Kan det möjligen bero på att de är mer ambulerande än folk i allmänhet? Beträffande diskriminering. Traditionell romsk livsstil är oförenlig med ett modernt samhälls krav på medborgarna. Hur skall en romsk kvinna i zigensk folkdräkt dygnet runt kunna bli annat än diskriminerad på t ex arbetsmarkaden?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-27 08:14:00
|
stålis |
8/ Ang. "tendentiös". Varför anklagar du inte Unto för det, t ex för de fakta rörande finsk flyktingmottagning under andra världskriget som han utelämnade här i en annat tråd? Gör inte det dig "tendentiös"?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-27 08:19:00
|
stålis |
8/ Ett annat tydligt exempelt på "tendentiöst" som sällans kritiseras är den haltande jämförelsen mellan svenska utvandrare till USA och invandrare från tredje världen hit. Trots att "Karl-Oskar & Kristina" inte fick en cent av amerikanska staten utan från första dagen fick både försörja sig själva och integrera sig själva! De fick inga bostadsbidrag och deras barn ingen med skattemedel finansierad hemspråksundervisning.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-27 08:21:00
|
stålis |
Flåt slarvfelet "en annat tråd"
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-27 08:23:00
|
stålis |
P.S. Utelämnade fakta i så måtto att de inte rörde sig om t ex judiska eller zigenska flyktingar undan förintelsen, utan uteslutande el. till största del finländare i Karelen etc. Kanske en och annan antikommunistisk ryss också.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-27 09:16:00
|
peter_ |
14. Jag vill kommentera det, bla eftersom jag också framhållit det. Jag tror ingen av oss tänkte på att det faktum att det var finnar från de av Sovjet ockuperade Karelska och Ingermanländska områdena gjorde det irrelevant och varken behövde nämnas eller döljas. Det var en stor grupp människor som måste ordnas in i samhället. Så handfasta erfarenheter från modern tid gör nog att diverse praktiska aspekter väger tyngre än om man resonerar utifrån en mer ideologisk utgångspunkt.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-27 09:26:00
|
Janne B |
15 Stålis. Du glömmer den enorma gåva som Paret fick i form av billig jord. Med de små pengar som dessa fattiga fick med sig från Småland kunde de köpa betydan jordstycken med meterdjup mylla att odla i. Odlingssuccé från första stund. På mark som staten stulit av indianerna.Oscar blev en rätt välbeställd bode på fem år sittande i en imponerande timmerstuga. Men efter fem års oändligt slit. USA gav familjen Jord och Framtid.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-27 09:30:00
|
Janne B |
Vad ger vi våra invandrare, flyktingar? Absolut inget som kan göra dem självförsörjande med värdighet. Vi gör dem till bidragsberoende människor, som de inte varit innan de kom hit. Vi ger dem varken Jord eller Arbete. Jo efter långa språkstudier och lång väntan får de kanske jobb.../ Jag är glad över lite nya signaler kring socialbidragen från utredaren Korpi...
|
|