|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-26 09:25:00
|
|
Ramona Fransson |
Historieböcker revideras hela tiden. Det borde också göras med Bibeln. Allt för många människor hänger med läppen på varje bokstav i den s.k heliga boken. Det skapar intet gott! Att läsa Bibeln som bok fylld av myter och uppförstorade händelser borde vara bättre.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-26 09:46:00
|
|
Janne B |
Ishak, varmt välkommen bland oss bibelintresserade. Det säger jag innan jag läst artikeln. Återkommer snart! Ja
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-26 10:14:00
|
|
akejansson |
Låt vara att några folkvandringar och översvämningar som nämns i Bibeln kanske har historisk bakgrund. Men temat i GT är väl ändå en minst sagt kolerisk och extremt petig övernaturlig varelse. Jag väljer nog att fortsätta se B. som en sagobok. Även Pippi Långstrump innehåller relevant information om svenskt småstadsliv på 40-talet. Det gör inte boken historiskt korrekt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-26 12:08:00
|
|
PerJ |
Alldeles utmärkt artikel. Det finns så mycket mer att skriva om detta, och jag önskar att du fortsätter göra det.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-26 12:14:00
|
|
Inger-Sofia |
FolkSagor berättelser,längre prosaberättelser om människor och händelser spec.från forntiden,medeltiden.Med bl.a ett symbolspråk,precis som Bibeln,som därför kan tolkas olika,utifrån olika människor,tidsepoker,kulturer och som ofta,när det gäller människan,utifrån sina egenintressen,behov,ofta av "närsynthet".därför ser världen ut som den gör,av allas olika tolkningar.A.Machado sagt "Vandringsman,det finns ingen väg bara kölvatten på ett hav".Din artikel är välskriven och intressant.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-26 12:25:00
|
|
Janne B |
Staden på flodens botten kommer i repris tisdag kl 1205. Alltså det vetenskapsprogram om de ca 5000 är gamla fynden i Iran. Samtida med de tidigaste berättelserna i Bibeln kanske. Ganska när Abrahams UR, såg det ut som.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-26 20:20:00
|
|
Svanen |
"Jebel el Lawz" i Saudiarabien har börjat få erkännande som det riktiga Mount Sinai av forskare i nya dokumentärer men det har suttit inne länge. Saudiska myndigheter spärrade dessutom av hela området med höga staket och vaktkur efter upptäkten, så hehe det är mycket politik i detta, inte bara för araber utan judar och forskare också. Vill de verkligen få reda på sanningen, vilka problem skapar det för respektive parter?
|
| |