Sagan om hur Bibeln kom till

Inlägg #1: Postat: 2007-01-24 23:03:00
Sunny
Det var Rom som satte beteckningen på seloterna. För judarna var de frihetskämpar vilket jag är enig med dem om.
Om Jesus var en historisk person vilket det råder olika meningar om: jag tror att han var detså var han en visionär beredd att dö för sin sak.
Många av de ord man tillskriver honom är lika giltiga idag som för 2000 år sedan.
Inlägg #2: Postat: 2007-01-25 09:34:00
Janne B
Jag är väldigt glad att du hoppa in här med den speciella känsla som du har för de bibliska berättelserna. Du har ju skrivit mycket själv i ämnet.// Ja berättade de bara eller fanns det några i gänget som var skrivkunniga. Höll de en muntlig tradition levande i ett par generationer och började skriva sedan. Där har nog du och jag olika åsikter eller informationer.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-25 09:42:00
Janne B
I mitt uppslagsverk står det nog att Markus började skriva kring år 70. Medan Johannes skrev senare. Jag citerar lite3 från Bibeln.se
Inlägg #4: Postat: 2007-01-25 09:43:00
Janne B
Den äldsta fullständiga evangelieskriften är dock enligt flertalet forskares uppfattning Markusevangeliet, vars författare alltså tros ha skapat evangeliernas litterära form. Det antas vanligen ha skett omkring 70 e.Kr. Denna datering bygger bland annat på intrycket att Jerusalems förstöring detta år enligt Mark 13 direkt förebådar världens snara undergång och den sista domen.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-25 09:45:00
Janne B
Ja detta hittar man i avsnittet om Bibelns tillkomst. Diskussionen har pågått sedan 300 talet och lär fortsätta....
Inlägg #6: Postat: 2007-01-25 12:31:00
Sunny
Jag har läst historier som säger att Maria från Magdala kom i från en rik familj o var skrivkunnig.
Någon av lärjungarna kan oxå ha varit skrivkunniga.Jag tänker då inte på fiskarna utan på någon av de andra.
Inlägg #7: Postat: 2007-01-25 13:04:00
Janne B
Lukas tituleras ju i något sammanhand läkare. Johannes var inte fiskare. Sådant här kunde jag bättre för 40 år sedan, jag har tappat en del efter vägen/ Vi fick folkskola 1842 men det fanns mkt läskunnighet långt innan.
Katekekesen skulle folk kunna läsa ut 200 år tidigare, för att få gifta sig. Denna fråga om folks läskunnighet i olika kulturer är mycket intressant.
Inlägg #8: Postat: 2007-01-25 13:06:00
Janne B
Det har ju funnits "Budkavlar" textade pappersrullar som sänts runt till folk långt bak i tiden. Luther spikade upp sina teser på kyrkporten för 500 år sedan. För allmän läsning!
Inlägg #9: Postat: 2007-01-25 13:49:00
Sunny
Janne. Jag har ett gammalt flyttbetyg från Bohuslän till Norge.
Det är daterat långt innan unionsupplösningen.
Jag mins inte nu när men det står: Arbetsknarlen Karl Andreasson
Till äktenskap ledig. Har bevistat husförhör: Ej här på många år!
Läser innantill: svagt. Förstår salighetsläran: Dito!
På 1870 talet fick denne man många barn o en av dem blev missionspastor! En annan blev snickare o far till min Käre.
Inlägg #10: Postat: 2007-01-25 13:51:00
Sunny
svar 7 Visst var en av dem tulltjänsteman? För om det var så borde han kunna skriva hyfsat.
Inlägg #11: Postat: 2007-01-25 14:49:00
Janne B
Jag tror att vi moderna människor grovt har underskattat läsförmågan i tider som gått. När man i det gamla Babylon ser hela väggar med kilskrift och liknande, så kan det inte ha blivit gjort för bara några få lärde. Eller...?
Inlägg #12: Postat: 2007-01-25 14:54:00
Janne B
Jag hörde i SVT för några dagar en kvinna från Afrika som bara varit i Sverige drygt ett år. Hon talade en nästan felfri svenska. Jag däremot stavar ständigt fel. Nå, det har alltid funnits språkbegåvade som utan formell skola börjat läsa så smått. Jag har träffat missionärsbarn, som efter 5 år i afrika kommit hem med 3-5 språk. Diplomatbarn dito.
Inlägg #13: Postat: 2007-01-25 15:28:00
Janne B
9 Flyttbetyg förr kunde innebära tillstånd att lämna socknen. Detta var inte en självklar rättighet för tex unga män som skulle inkallas i krig. I Flyttbetyget kunde stå rätt många olika sker, nästan som arbetsbetyg, rekommendation osv. Med sådana papper vandrade gesäller runt i Europa innan det fanns pass och visum.
Hur klarade de av att bevara dessa papper före platsfickornas tid. Ja det fanns ngt som hette tjärpapper tidigt. Som höll tätt.
Laddar...