Sagan om hur Bibeln kom till

Inlägg #1: Postat: 2007-01-24 20:54:00
Janne B
OH vad svårt Elina. Om jag säger att jag är Jesus-kramare så känner du ju till det uttrycket. OM jag säger ungdomskärlek så förstår du också. Någon sammanhängande teologi har jag inte! Men jag har alltid trott på Jesus som en historisk person, som skildrats på lite olika sätt. Han presenterade sig som fullt ut både Människoson och Gudason. DVS själv gudomlig.
Inlägg #2: Postat: 2007-01-24 20:57:00
Janne B
OM han nu inte var detta så är han ju mänsklighetens störste bedragare. Om han inte alls funnits så är ju det skrivande lärljungagänget rena skrivarligan! Den effektivaste Reklambyrån jorden skådat. Men vem skulle tjäna något på denna internationella bedrägerihistoria i de första generationerna? /Mina tankar de går , år efter år!
Inlägg #3: Postat: 2007-01-24 21:32:00
Elina
Jag för min del tror inte på att Jesus var Guds son eftersom jag inte tror på Gud. Däremot är jag säker på att Jesus har funnits som en historisk person och att han var ovanligt begåvad.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-24 21:39:00
Elina
Det finns få personer som ger sitt avtryck i historien. På gott menar jag. Ont tycks vara betydligt lättare. Någonting finns i Bibel och personen Jesus som talar till människor även idag.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-25 08:34:00
Svanen
Elina, Janne har rätt där. Världens största lögnare och bedragare eller så ÄR han den han utgav sig att vara. Jag tror att källan till den största delen av förvirringarna kring vem Jesus är att hans identitet fallit bort i bibelöversättningarna. I de grekiska texterna användes bara "kurios" herre medans i arameiska texterna språket som talades då har han exakt samma benämning som används för Gud i gamla testamentet vid den tiden. "MarYah" Mar Herre/Mästare och Yah YHVH/Gud.
Inlägg #6: Postat: 2007-01-25 08:35:00
Svanen
Jag tror att det var pågrund av en brist i grekiska språket samt missförstånd i vilka som var ursprungliga texterna som bäddade för allt detta. Men också en agenda att ta bort guddomen för att stärka andra makter här på jorden. Mycket är t ex obibliskt i katolska kyrkan och vi har fortfarande kvarlevor efter det i vår kyrka hos oss trots Luthers stora insats.
Inlägg #7: Postat: 2007-01-25 08:44:00
Svanen
Vill man läsa en bättre svensk bibelöversättning, ta en titt på Karl XII version, som jag kan rekommendera varmt, men jag har inte lyckats ta en titt på Gustav Wasas bibel än. Alla översättningar inte bara svenska som utgavs under 1900-talet är dasspapper i jämförelse.
Inlägg #8: Postat: 2007-01-25 08:52:00
Svanen
I Engelskan har vi King James dock inte New King James versionen. Så tumme upp för kunga biblarna. Den största attacken mot "Gud" har kommit via bibelöversättningarna, att helt enkelt plocka bort den han är succesivt.
Inlägg #9: Postat: 2007-01-25 09:14:00
Janne B
Väldigt intressant Svanen. Kan du presentera dig lite. Detta kan jag absolut inte kräva men du tycks ha ovanliga kunskaper. Detta om " "MarYah" Mar Herre/Mästare och Yah YHVH/Gud." har jag aldrig hört förut.
Laddar...