|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-24 17:53:00
|
|
Ramona Fransson |
Det kanske vore bra att skicka ner svenska lärare till Afrika på studieresor? Eller ska vi kanske skicka ner de svenska barnen? Jag är dödstrött på allt flumtjafs om att det måste si och det måste så när det gäller svenska skolbarn. Kan ingen tala om för dem att i Sverige har alla, även de med fattiga föräldrar, rätt till undervisning! Våra barn behöver inte arbeta i kolgruvor, sitta fastkedjade för att väva mattor, gå en mil för skitigt vatten utan de har allt och mer därtill!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-24 18:31:00
|
|
GunnarL |
Ramona, med risk för att kränka Din upphovsrätt genom att travestera Dina inlägg ovan - men jag kunde bara inte låta bli:
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-24 18:33:00
|
|
GunnarL |
f/ I stora delar av Afrika arbetar kvinnor hårt i bostäder med jordgolv och öron och ögon är totalt fixerade vid mannen som styr över deras liv. De har inte ens egna pengar! Med de lyder sin man. Varför vill de kvinnorna underordna sig men inte Sveriges kvinnor? Inte för att jag tycker att afrikanska kvinnors lott är OK, men jag skulle bra gärna vilja veta varför de kvinnorna klarar av att underordna sig men inte svenska kvinnor i Sverige?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-24 18:35:00
|
|
GunnarL |
f/ Det kanske skulle vara bra att skicka ner svenska män till Afrika på studieresor? Eller skall vi kanske skicka ner de svenska kvinnorna? Jag är så dödstrött på att det måste si och det måste så när det gäller svenska kvinnor. Kan ingen tala om för dem att i Sverige har alla, oavsett tillgång till pengar rätt till ett värdigt liv. Våra kvinnor behöver inte acceptera månggifte, gå en mil efter vatten eller samla gödsel till elden. De har allt och mer därtill.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-24 18:36:00
|
|
GunnarL |
f/ Så kan man också se det! Kulturskillnader finns onekligen. Och varför lever inte vi lika spartanskt som våra mor- och farföräldrar?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-24 18:47:00
|
|
Janne B |
Det var två tjejer som hetta Marta och Maria, som bodde i hop med brodern Lasarus.De hade säkert fått samma uppfostran och stod under tillsyn av Lasarus. Men en av flickorna slet ihärdigt med hushållet medan den andra lyssnade på en kringvandrande predikant kallad Mästaren Jesus./ Uppfostran tycks inte ta på somliga.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-25 11:46:00
|
|
Ramona Fransson |
Jag är mer nyfiken på varför det ska vara så svårt att ställa ett enkelt krav i svenska skolor! Enkla krav som ,kom i tid, lyssna och var tyst på lektionen, ät som folk i matsalen, respektera din nästa! Varför ska det vara så ini h-e svårt?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-25 11:54:00
|
|
GunnarL |
7/ Jag håller naturligtvis med Dig Ramona och tycker också att dessa frågor är mycket befogade.
|
| |