|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-24 18:08:00
|
|
CMO |
Som sagt, du begriper inte så mycket om amerikansk demokrati va....?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-24 19:04:00
|
|
Janne B |
Jag såg det mesta av det och nog gav det många funderingar. Men visst var det skillad på applåderna från de olika sidorna. Hil Clinton hörde uppenbart till dem som vägrade vissa applåder./Men en teknisk fråga. Bush verkade helt oberoende av sin papper på pulpeten. Hade han en osynlig promter. Det såg ut som han titta på publiken hela tiden, inte leta efter textremsor....Möjligen hade han en sufflör precis framför sig..??
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-24 19:05:00
|
|
Joakim Steneberg |
Alldeles riktigt, jag bor inte i USA. men har rest tvärsöver. Jag begriper en massa annat som antagligen inte amerikaner gör Men detta var ett mysterium. Du får gärna förklara för mig enligt mina frågor ovan!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-24 19:18:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jag tänkte också på att han höll talet innatill, som det såg ut. Han kanske är en hejare på det?
Tydligen bör man begripa allting av USA:s speciella fenomen, medan amerikaners kunskaper om utlandet ofta sägs vara ganska begränsade. Ända uppp i ledningen dessvärre!
Och i engelska parlamentet visslar och buar de ju väldans när de inte håller med.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-24 20:35:00
|
|
Joakim Steneberg |
Sedan förväntade jag mig en lektion i "amerikansk demokrati" ju...
Visst, ett stort land i kris, vi ger the commander lite uppmuntran, OK.
Men mig gav det intryck av ett gigantiskt grupptryck. Som när någon annan "commendante" eller liknande entrar scenen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-24 20:39:00
|
|
Joakim Steneberg |
Eller var det speciellt inbjudna applådörer? Som gråterskor, på indiska begravningar?
Nej det är mycket i "amerikansk demokrati" som är oklart, även för andra i våra europeiska demokratier. Och varför skulle jag, eller du? för den delen ställa upp på allt? Jag fjäskar ju inte för vår "svenska demokrati" heller!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-24 21:11:00
|
|
Janne B |
Applåder och annat bifall var förbudet i den svenska riksdagen till helt nyss. Nu godkänner Talmannen korta dämpade bifall. Vakter på läktaren ingriper genast mot banderoller etc. JA Olika kultur.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-25 00:27:00
|
|
CMO |
Hej och hå Joakim
"The state of the union address". Som det rörde sig om igår, och inte något "TV-tal" Är inte tänkt som någon politisk debatt. Det är en grundlagsfäst "formalitet" och kanske närmast att likna vid regeringsförklaringen vid riksmötets högtidliga öppnande.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-25 00:30:00
|
|
CMO |
Det är alltså ett högtidligt tillfälle där man oberoende vad man tycker om sina politiska motståndare uppträder värdigt och civiliserat av akting för de institutioner man företräder. Det är en stor skillnad på att visa aktning för presidentämbetet och kongressen och att visa aktning för presidentens och kongressledamöternaspolitik.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-25 00:34:00
|
|
CMO |
Kongressledamöterna visar på ett någorlunda subtilt sätt vad de gillar och ogillar i presidentens tal genom att ge ovationer eller sitta tysta. Dessutom ger oppositionen sitt "svar" på State of the Union adressen direkt efter att det hållits.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-25 08:35:00
|
|
Joakim Steneberg |
Svar 8. Tack för informationen. Jag förstår att det inte var något vanligt TV tal osv. Dock så kan man ju ha sina dubier! Rent socialpsykologiskt och demokratiskt så visade det faktiskt pinsamt ÖVERDRIVNA applåderandet på ett auktoritärt system, demokrati eller ej. Som i DET avseendet antagligen inte skiljer sig mycket från mindre demokratiskt sinnade länders underdåniga bemötande av sina ledare.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-25 08:39:00
|
|
Joakim Steneberg |
Observera, det är min kritik av USA:s system, och den förbehåller jag mig rätten till! En enda person har så mycket makt! Och hela nationen måste vänta tills han försvinner från makten på ett eller annat sätt.
USA: på gott och ont, kanske det finns en del som behöver utvecklas i världens mest moderna land?
Det inser nog många amerikaner, och omvärden.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-25 10:12:00
|
|
Patrick G |
DAgen efter Bush TV-tal om truppökningen i Irak uppträdde han på en militärbas och upprepade i stort sett talet. Applåderna var enligt rapporter betydligt mer dämpade än i tisdagsnatt hos kongressen.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-25 10:13:00
|
|
Patrick G |
Kanske fler politiker i Washington skulle också våga vara lite uppriktigare i sin respons på Bush lögner och fanatasier om deras barn var tvungna att riskera livet och döda irakier?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-25 11:52:00
|
|
Ramona Fransson |
Amerikanska skolbarn lär sig tidigt att tala inför publik. Det kallas Speach på skolans schema. Men jag har för mig att när Bush sitter i sin stol i Vita huset har han monitor och läser från den. Men många ameikanska politiker och även andra är suveräna på att hålla tal.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-25 16:37:00
|
|
CMO |
11/ Visst och en utlänning som tror att riksmötets högtidliga öppnande är typiskt för svensk riksdagsdebatt får säkert liknande konstiga föreställningar om svensk demokrati. 12/ Fel, USAs president har mindre oinskränkt makt än en svensk statsminister.
|
| |