Bort med fingrarna från konsten!

Den här tråden diskuterar artikeln Bort med fingrarna från konsten!.
Inlägg #1: Postat: 2007-01-23 11:36:00
CoolareÄnBanarne
Jag håller med! Jag tycker att Guldbaggegalan är en bra parallell till det här. "Rännstensungar" får tusen baggar medan "Farväl Falkenberg", som råkar vara gjord lite mer utanför branschen får gå utan en enda. Det blir inavel av alltihopa.
Inlägg #2: Postat: 2007-01-23 16:31:00
yron
Har aldrig förstått skillnanden, rent praktiskt menar jag, att vara egenföretagare och kulturarbetare. Hur skillnaden är gällande bidrag, allt från subventionerade hyror till a-kasseregler, vet nog alla. Dvs förhållande typ 100/0. Med detta inte sagt att jag vill ha bidrag, utan en sund konkurrens. Låt alla kulturarbetare arbeta som småföretagare i en konkurrensutsatt marknad.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-23 22:21:00
Canita Ohlsson
Det är helt rätt. Hur kan adliga gubbar och tanter få bidrag för att kladda med färg och leka med video. Tacka vet jag konst som folk faktiskt gillar. Ännu värre är det med konsthallar som ingen besöker. Statliga bidrag till konstnären för att han skall göra skiten och sedan bidrag till lokalen som skall ställa ut. Det är bra knasigt.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-24 00:45:00
Clam
Säga vad man vill om den statsfinansierade konsten - den håller i alla fall en massa grandiosa narcisister borta från politiken.
Laddar...