Människan - ett skitigt litet svin

Inlägg #1: Postat: 2007-01-22 11:14:00
Anna Drangel
Ja, mycket märkligt. Speciellt som fartyget tidigare haft problem med skrovet. Var är alla EUs miljörörelser - borde inte dom ställa lite högre krav på frakttransporter. När det gäller den utrotningshotade vitryggen - det är ju symtomatiskt vad som händer när vi blir för "enfaldiga" i vår produktion av skog. Mångfald borde skrivas in i varje regelbok för politiker och industrimän världen över.
Inlägg #2: Postat: 2007-01-22 16:28:00
Inger-Sofia
Tycker inte alls du överreagerar..Du reagerar sunt på en osund situation,som allt för ofta händer nufötiden.på våra hav.Att se dom konsekvenser som blir ,för fågelliv , allt det vi ännu inte sett toppen på...Bra engagerande artikel.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-22 16:57:00
Anna Drangel
Tack Inger-Sofia!!!
Inlägg #4: Postat: 2007-01-22 17:01:00
Mats TCM
Jag fattar inte varför ni alla då inte flyttar till skogs om djuren är så fantastiska. Djur är inte på något sätt mindre grymma än människan. Titta på vilken naturfilm som helt och ni med egna ögon ser hur brutala djuren kan vara mot varandra.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-23 08:49:00
Per W
Djur kan inte vara "grymma" en mänsklig värdering. De följer sina instinkter slaviskt.
Inlägg #6: Postat: 2007-01-23 18:29:00
Mats TCM
Jaså? Vad som rör sig i ett djurs intre vet vi inte exakt och kommer aldrig heller att få reda på. Men etologer & biologer och ekologer säger i en samstämmig kör att många djursamhällen är minst lika grymma som de mänskliga och att de kan vara planerat. Titta bara på gorillor i grupp där alltid en "mobbas" och fruses ute ur denras sociala kontext.
Inlägg #7: Postat: 2007-01-23 18:51:00
Sunny
Mats: visst är naturen oerhört grym. Ofta är det äta eller ätas som gäller.
Har man ormar måste man mata dem med marsvin o dyligt. Det käns hemskt men lika illa känns det att låta sin orm svälta.
Naturen i ett nötskal.
Inlägg #8: Postat: 2007-01-23 20:50:00
Mats TCM
Enligt en älgforskare? som jag hörde på radion för ett tag sedan så förekommer faktiskt något så vidrigt som våldtäkter även inom älgstammen. Att romantisera djurvärlden är ungefär lika fel som att romantisera gårdagen genom att säga "det var bättre förr för då begicks inga brott".
Inlägg #9: Postat: 2007-01-23 20:52:00
Mats TCM
Jag travesterar en mycket känd historisk person gissa vem?:

"I valet mellan möss och människor så väljer jag människor". Kanske är jag färgad av att jag är marxist. Kanske för att jag tror på Gud och skänker pengar till människorättsorganisationer men aldrig till djurrättsorganisationer.
Inlägg #10: Postat: 2007-01-23 21:10:00
Mats TCM
I valet mellan att skänka pengar till en människorättsorganisation eller en djurrättsorganisation så väljer jag människorrättsorganisationen. Men ibland kan en konflikt uppstå även om man prioriterar mänskligt liv framför lägre livsformer. Vad väljer man mellan att skänka pengar till en människorrätsorganisation eller att köpa foder åt sin egen hund? Om en sådan situation skulle bli aktuell så väljer man nog att köpa foder åt sin egen hund.
Inlägg #11: Postat: 2007-01-23 21:26:00
yron
10 "man" är det du det?
Laddar...