Leijonhufvud inför nytt begrepp - "skuldprincipen"

Inlägg #1: Postat: 2007-01-21 13:32:00
Erik Rodenborg
Om alla icke dömda betraktas som definitionsmässigt oskyldiga kommer många utsatta även i fortsättningen ej att bli trodda och många barn kommer även i fortsättningen att tvingas få sina förövare som vårdnadshavare.
Inlägg #2: Postat: 2007-01-21 14:10:00
susanna s
Föklara för mig är du snäll hur någon som blir felktigt anklagad ska ha en möjlighte att få upprättelse med ditt synsätt.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-21 14:18:00
Erik Rodenborg
Det är du som bör förklara vad ett barn med ex,vis en förälder som är förövare, men där bevisen inte räckte ända fram till en fällande dom, ska ta sig till. Frikända eller ej dömda vuxna klarar sig alltid, barn som måste leva med förövaren gör det inte.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-21 14:36:00
susanna s
Barn som berövas sina föräldrar på felaktiga grunder mår inte heller bra. Det som behövs är bättre utredningmetoder när misstankar om övergrepp uppkommer.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-21 14:40:00
susanna s
Så du menar alltså att en anklagelse mot en förälder ska räcka för att bryta kontakten mellan förälder och barn även om de tinte finns minsta belägg för att anklagelsen är sann?
Inlägg #6: Postat: 2007-01-21 14:41:00
susanna s
Har du själv barn? Skulle du vara beredd att mista kontakten med ditt barn om någon anklagar dig för övergrepp även fast du själv vet att du är oskyldig och bevis saknas
Inlägg #7: Postat: 2007-01-21 21:53:00
Anna Li
Erik har rätt i sin första kommentar. Det Leijonhuvud påpekat är att om man blir frikänd i en rättegång innebär det inte att man de fakto var oskyldig till brottet. Men det innebär att man inte var skyldig. Själva rättssäkerheten kräver att beviskraven är så höga att en del som faktiskt är skyldiga ändå går fria. Och så måste det vara i en rättsstat, men för den saken skulle kan man inte dra slutsatsen att alla frikända är oskyldiga i verklig mening.
Inlägg #8: Postat: 2007-01-21 21:54:00
Anna Li
överbevisat skyldig i juridisk mening ska det vara ovan.
Inlägg #9: Postat: 2007-01-23 00:52:00
Friskytten
Jag tror att man i de, med ovanliga uppriktighet, presenterade synpunkterna från ER kan förklara en del saker om denna debatt. Det hela handlar enligt min uppfattning om att människor som själva blivit grovt kränkta som barn, sexuellt eller på annat sätt av en vuxen man, som vuxna försöker på ställföreträdande upprättelse genom vad vi skulle kunna kalla för "allmänhämnd" på alla vuxna män.
Inlägg #10: Postat: 2007-01-23 00:54:00
Friskytten
Det som ER kallar "barnperspektiv" är i själva verket inget allmänt barnperspektiv, observera det, utan den kränktes reaktion när han ser ett annat barn kränkas och inom sig återupplever hela situationen helt obearbetat. Därav kommer ett slags omvänt upprepningstvång skulle jag vilja påstå:
Inlägg #11: Postat: 2007-01-23 00:55:00
Friskytten
Det gäller att om och om igen FÅ UPPLEVA att andra utsätts för en grov kränkning så att man kan få delta i att äntligen få utdöma ett ställföreträdande straff! Detta är det ena tragiska problemet. Det andra är att metoden inte alls fungerar. Det blir ingen inre förlösning efter den ställföreträdande bestraffningen.
Inlägg #12: Postat: 2007-01-23 00:58:00
Friskytten
Detta leder i förlängningen till rabiata krav på att en massa straff utdelas till höger och vänster. Ungefär som en heroinist behöver öka dosen för att få sin kick, måste "bestraffningsaktivisten" hela tiden få fler och fler personer män dömda, eller i vart fall dragna i smutsen på olika sätt. Detta är, som jag ser det, egenligen bakgrunden till Leijonhufvuds agerande, och även det som ER skriver ovan.
Inlägg #13: Postat: 2007-01-29 14:00:00
Erik Rodenborg
Angående "Friskytten".
Att besvara rationella argument med psykologiserande är kanske inte den bästa av debattmetoder.
Laddar...