|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-16 01:10:00
|
|
Janne B |
Helt underbar och klok berättelse av en sannolikt mkt ung dam. De fick en femma direjt mitt natten. Men Emma åk inte dit igen nu. Känns allt för farligt!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-16 07:58:00
|
|
stålis |
Tja, har ett vykort min pappas moster skrev från semestern i Tyskland 1938. Skickade vykort till min då nioårige far om att han kunde bli som de fina soldaterna på kortet. Vad säger att det är fel att semestra i en diktatur? Kuba är ett populärt turistmål. Och innan hade vi Sun City i Sydafrika.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-16 10:39:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jag besökte Iran på shahens tid, -68. Det slog mig, också då de gigantiska ekonomiska klyftorna i landet. Men kvinnorna i Teheran såg ut som hos oss. En kvinnlig lärarinna, och hennes manlige kollega, bjöd hem mig på te! Inga problem, vänliga människor. Min reseradio stals dock på hotellet, ett enkelt Hotellchefen gav mig pengar till en ny!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-16 10:48:00
|
|
Joakim Steneberg |
Shahen var ditsatt av väst, hade hemlig polis osv. Hans fruar, den första fick inga barn, var poppis i svensk dampress. Och han var inte helt dum, han ansåg det vara delvis fel att "hans" olja , bara blev bränsle! Redan då! Men när folket ville ha sin ayatollah tillbaka, stödde många i väst detta. Tills avrättningarna tog fart Och kvinnorna, som stödde revolutionen, såg ut som korpar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-16 14:46:00
|
|
Mysan |
Jepp alltid kvinnan som ska döljas.Aldrig mannen .Vore väl rolgit att få se mumifierade män som sedlighetspolisen sa till överallt och slog dom.Efter ha sett avrättningar av kvinnor som någon hade filmat i afghanistan så har jag inte mycket till övers för detta påbud.Men visstär orienten exotisk.
|
| |