Lars Ohly - 50 år!

Inlägg #1: Postat: 2007-01-14 19:29:00
Joakim Steneberg
Bra skrivet, mycket intressant, relevanta tankegångar! Orsak och verkan, människans utveckling. Det finns nog ingen statsbärande ideologi som inte har missbrukats. Detsamma gäller en hel del annat också som finns i människan eller, som hon hittat på. Sex, alkohol, bilism, sport. konst.... Människan - missbrukaren! Varför de då?
Inlägg #2: Postat: 2007-01-14 19:59:00
myrboa
Väldigt,intressant, lärorikt och bra skrivet.Den spontana tanke jag fick..."Jisses "människa"att "du" så ofta måste skylla ifrån dig..frånta dig egenansvar för dina illdåd.Nää,det är ju självklart att det är Gud,är Jesus som sagt dig vad du ska göra Och som det lydiga "barn"du är,gör du som Gud och Jesus vill och sagt." När ska "människa" stå upp" för sina handlingar och ta det fulla ansvaret över sitt handlande.Tack Unto!
Inlägg #3: Postat: 2007-01-14 20:45:00
Lars Nilsson
"Stalin är en av alla epokers mest geniala vetenskapsmän." Ur Hermansssons v
tal vid en minneshögtid den 9 mars 1953 i Medborgarhuset, Stockholm, över den avlidne Josef Stalin. Att Unto v hyllar kommunisten Ohly på 50-årsdagen är stilenligt. Frågan är om Unto trots rökridåerna i artikeln i likhet med många inom v, förmodligen också Ohly fortfarande anser att Stalin gjorde mer gott än ont?
Inlägg #4: Postat: 2007-01-14 21:11:00
Lars Nilsson
Det är svårt att förstå v och dess föregångares knäfall för Lenin, Stalin och Castro. Även om många övergivit dessa gudar är man fortfarande övertygad om den amerikanska kapitalismens ondska. Det förklarar deras vurm för alla extrema militära radikala grupper inkl islamska. Logiken är: min fiendes fiende är min vän! Moralisk indignation och kränkthet är alltid reserverad för USA.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-14 21:44:00
Janne B
Unto/ Jag är glad att du inte någonstans skriver att alla dessa mord och andra övergrepp skedde i "Jeu Anda" eller av kristen kärlek osv. Gång på gång skriver du att mördarna använde sig av "Jesu namn", alltså falskligen. Jag anar att du genomgår en personlighetsutveckling. Ungefär vad som gäller för mig sedan svårt hjärtfel är konstaterat.
Inlägg #6: Postat: 2007-01-15 09:21:00
El Guatusi
Unto: Man kan o bor kritisera kapitalismen och kapitalisterna, men man bor samtidigt gora en anstrangning att komma med en alternativ ordning. Den som vet var 1900-talets kommunistiska experiment slutade maste val atminstone avsta ifran det alternativet?
Inlägg #7: Postat: 2007-01-15 09:23:00
El Guatusi
Jag har ett enda personligt minne av Ohly. 2-3 ar innan han blev partiledare stod han utanfor Ahlens vid Sergels torg och hade ett mote dar folk fick stalla fragor. Jag lyckades fa tag pa mikrofonen o stallde en inte alltfor elak fraga som Lasse gled undan pa akta pollitikermaner. Eftersom jag inte
Inlägg #8: Postat: 2007-01-15 14:00:00
Inger-Sofia
Ärade herr unto,med största allvar,har jag tagit del av denna mycket berikande och tänkvärda artikel.med bakåt och framblickande,Starkt har du lyckats dra fram den röda trossen.visat på det som människors dumhet orsakat-krig,startat av maktens giriga herrar,ja det var ju faktiskt dom,som använt sin,då som nu,lögn,mannipulationsteknik,genom skrämsel,skyllandes på en straffande och dömande gud...en lärorik,historielektion.du får högsta beyget
Inlägg #9: Postat: 2007-01-15 14:04:00
Inger-Sofia
Världen är underbar-Ännu underbarare,om alla krig inte fanns,inom och utom oss...ett litet tillägg bara
Inlägg #10: Postat: 2007-01-15 14:24:00
myrboa
Unto..Du vet det där med att hålla sig inom "fyrkanten"..vilket emellanåt gör att man får plocka bort ord ock tecken,Det ser lite ut som en "ihopblandning" i min kommentar till dig.Jag uttalade mig, och menade förstås innehållet i din intressanta artikel, inget annat. Anna-lena
Inlägg #11: Postat: 2007-01-16 14:49:00
Mysan
Relgion äår som opium för folket som någon sa.Kommunismen är äl nästan utdöd men man kan ju rösta på vänstern för det.vad detta nu har med hans 50 års dag att göra?
Laddar...