Fattigdom i Sverige

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-01-12 21:18:00
LiselotteO
Egentligen borde jag inte kränka min egen värdighet genom att svara på ett så genomruttet inlägg.
Du vet tydligen inte vad solidaritet innebär. Det handlar inte om att vi ska bli fattiga men vi lever i överflöd och faktum är vi detta måste förändras. En liten klick av världens medborgare ska inte förbruka och njuta av världens resurser medan andra lider!
Inlägg #2: Postat: 2007-01-12 21:30:00
Elvy
Thomas D, Jag har inget emot, att du och alla andra som har likadana osikter som dej, insjuknar i HIV.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-12 21:42:00
GunnarL
Thomas D, Jag instämmer med damerna här ovan. Det var en ovanligt dum och billig kommentar!
Inlägg #4: Postat: 2007-01-12 21:50:00
Thomas D
LiselottO, i solidaritet lägger jag mycket mer än ekonomiskt bistånd. Världen skulle utvecklas mycket bättre om västvärlden hjälpte de mindre lyckligt lottade i deras hemländer och låter dom utvecklas åt det håll som passar dom och deras kulturer. Att blanda allt i en enda social soppa kommer en väldigt ledsam dag tyvärr att explodera i ansiktet på sådana som dig och alla andra.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-13 00:03:00
LiselotteO
Vet du, Thomas D, att jag lägger också mycket me än ekonomiskt bistånd i solidaritetstanken...men har du någonsin tänkt på att fattiga kanske vill bli precis som oss vilket vi också försökt tvinga dem till genom strukturanpassningsprogram. Eller tror att att alla afrikaner vill bo i hyddor och dansa traditionell dans på kvällarna? Har det slagit dig att många unga afrikaners högsta dröm är att äga ett par Nike-skor eller titta på TV!?
Inlägg #6: Postat: 2007-01-13 00:08:00
LiselotteO
Oavsett vilken utveckling fattiga människor önskar, hydda, TV eller båda :, tror jag i alla fall att de vill ha ett drägligt liv. Vår uppgift är stödja deras egna utvecklingsstrategier, utveckling kan nämligen aldrig skapas utifrån utan växer alltid inifrån.
Inlägg #7: Postat: 2007-01-13 11:02:00
Thomas D
LiselottO, varför tror du att alla afrikaner inte vill bo i hyddor och dansa traditionell dans? I övrigt noterar jag att du tydligen ser västvärldens uppgift att uppfylla afrikaners drömmar, hjälpa och stödja tydligen utan minsta instats från dom. Och du kan väl inte på fullaste allvar mena att någon människa var han/hon än befinner sig blir lyckliga av märkesskor och TV?
Inlägg #8: Postat: 2007-01-13 11:21:00
LiselotteO
Thomas D, jag vet inte om du verkligen läser vad jag skriver. Jag skrev att OAVSETT om afrikaner vill leva ett enklare mer traditionellt liv på landsbygden eller önskar ett mer "modernt" stadsliv så är det de som ska bestämma vilken utveckling de ska ha, inte du eller jag. Det är bara afrikanerna som kan hjälpa sig själva men vi kan ge dem vårat stöd.
Inlägg #9: Postat: 2007-01-13 11:21:00
LiselotteO
Det verkar som du aldrig rest i Afrika och pratat med människor, det har jag utan att därmed säga att jag har sett allt. Och ja, jag har sett människor gråta av lycka för att de fick ett par begagnade Nike-skor. Det som ter sig absurt i din verklighet är andras vardag.
Inlägg #10: Postat: 2007-01-13 11:21:00
LiselotteO
Det verkar som du aldrig rest i Afrika och pratat med människor, det har jag utan att därmed säga att jag har sett allt. Och ja, jag har sett människor gråta av lycka för att de fick ett par begagnade Nike-skor. Det som ter sig absurt i din verklighet är andras vardag.
Inlägg #11: Postat: 2007-01-13 11:45:00
Thomas D
Nej, LiselottO, jag har aldrig rest i Afrika. Jag har fullt upp med att jobba och slita från morgon till kväll och betala skatt så att vi kan skapa ett överskott så att vi faktiskt får något att dela med oss av. Därmed inte sagt att jag känner ett ansvar eller minsta plikt att göra det sistnämnda. Därför jag skiter jag också i vilka dekadenta önskningar dina afrikanska vänner i märkesskor hyser i sitt inre. För vem tror du har lurat i dom att det är sådant dom bör önska sig till tårar?
Inlägg #12: Postat: 2007-01-13 12:38:00
Janne B
Nikes effektiva reklam når fram till alla samhällen i Afrika så det är inte att undra över att ungdomarna där blir glada över sådana skor. Sedan är det nyttigt med skor i princip. Minskar risken för många sorters skador. Många i Afrika lider av parasiter som tar sig in via ofta spruckna fotsulor. Skor är jätteviktigt med tanke på all skit som finns på marken....
Inlägg #13: Postat: 2007-01-13 12:46:00
Janne B
Folk bor i hyddor endast av det skälet att de inte har pengar och material till annat. Så fort en afrikan eller asiat får ihop lite pengar så höjer han/hon bostadsstandarden..Precis samma sak skedde under 1900 talet i Sverige. Tusentals bodde i nära nog jordkulor / backstugor för 100 år sedan.Man grävde sig in i en backe och la någon slags tak över. Folk har i alla tider förstått att bättre boende betyder bättre hälsa. Därför har man ofta byggt i sydläge.
Inlägg #14: Postat: 2007-01-13 14:23:00
Thomas D
Tack, Janne B, för den i sak helt irrelevanta historielektionen. Så fort en afrikan idag fått ihop lite pengar tar han sig till Europa och kravlar sig upp i närmsta bekvämaste tyvärr redan överfulla sociala skyddsnät och slår sig till ro. Någon förståelse för begreppet göra rätt för sig och/eller att dra sitt strå till stacken uppvisar dom sällan eller aldrig. Nej, dumme svensk, fortsätt att betala och håll den sociala katatrofen borta en liten stund till.
Inlägg #15: Postat: 2007-01-13 14:32:00
Unto S
Thomas D ytterligare en demokrat här på Sourze bland stålisar, nilssöner och calle zetor. Är du Sverigedemokrat eller Nationaldemokrat?
Inlägg #16: Postat: 2007-01-13 14:47:00
LiselotteO
Jag borde insett tidigare vem du var, Thomas D, jag hoppas att du har vett att att ialla fall kalla dig själv för vad du är. En fullblodsrasist. Fy f-n.
Inlägg #17: Postat: 2007-01-13 15:23:00
myrboa
En del människor ser endast i det lilla perspektivet.Du Liselotte ser i det större perspektivet...
"Har man tillräckligt mycket hat i hjärnan så får ingenting annat plats i skallen.Man lär sig inget,man hör inget,man kan nästan inte tänka!" Sören,nynazist,i S.Ostens film Tala!Det är så mörkt.
Inlägg #18: Postat: 2007-01-13 15:25:00
peter_
14. Vilken eländig fördom! Tror du på det? Fråga dig då varför. Har du några belägg? Jag tror knappast det. Jag blir förbannad å alla mina afrikanska vänners vägnar. Gör du lika mycket rätt för dig som de så är du att gratulera.
Inlägg #19: Postat: 2007-01-13 15:29:00
Thomas D
Unto S och LiselotteS, det handlar varken om raser eller rasism. Det handlar om hur det så gott som alltid går när religioner och kulturer frontalkrockar. När krutröken lagt sig finns inget gott kvar och definitivt ingen som hjälper någon vare sig med Nike-skor eller fristad när så behövs. Bistånd ges bäst på plats i dess rätta miljö. Tycker ni det är rätt att starta ett sjukhus men bara ta hand om och hjälpa de som är starka nog att själva ta sig dit också?
Inlägg #20: Postat: 2007-01-13 15:46:00
peter_
Det stämmer att det inte håller att vi tar på oss att försörja hela världen med inkomster av vårt arbete. En bra start är att Europa tar bort jordbrukssubventionerna och slutar dumpa sin överproduktion i 3:e världen. Praktiskt taget alla som tar sig från afrika till andra kontinenter är nog fyllda av drömmar om ett arbete och att kunna skicka pengar till sina anhöriga som stannat kvar. De vill nog inget hellre än att arbeta. Den late orkar nog inte ge sig på ett sådant äventyr. Tänk efter!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...