Fattigdom i Sverige

Inlägg #1: Postat: 2007-01-12 21:15:00
LiselotteO
Det är precis sådana som dig som gör att fattigdomsbekämpningen kommer att få vara effektiv nog. Vi som lever i västvärden lever redan i ÖVERFLÖD, punkt slut. Visst kan saker förbättras men vi lever redan i välfärd. Det är dags att dela med oss och fokusera på andra än oss själva. Om det ska bli en rättvis och hållbar utveckling måste vi göra en hel del uppoffringar som de flesta tydligen inte är benägna att göra...
Inlägg #2: Postat: 2007-01-12 21:21:00
LiselotteO
fattigdomsbekämpningen kommer aldrig vara nog nog effektiv ska det stå...
Och en sak till. En liten klick av världens medborgare ska inte förbruka och njuta av världens resurser medan andra lider!
Inlägg #3: Postat: 2007-01-12 22:42:00
Uno Hansson
1/Liselott, vi behöver inte alls göra några uppoffringar, bara vi är villiga att leva på ett annat sätt. Där vi hyr och leasar det mesta som används ganska sällan, istället för att äga. Det enda som finns idag är bilpooler men det skulle kunna omfatta nästan alla. Bilparken skulle kanske kunna minska till tredjedelen samtidigt som tillgängligen ökade och kostnaderna minskade för alla.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-12 22:47:00
Uno Hansson
När det gäller sällananvända saker skulle mankunna gå mycket längre och detta gäller inte minst tekniska enheter inom offentligsektorn,som kanske skulle kunna mins´ka sina upphandlingar till tiondelen genom att hyra, leasa, återanvända och ätervinna. Det finns väldigt många besparingar som kan göras utan uppoffringar. Tvärtom kan tillgängligheten och effektiviteten öka samtidigt med mindre miljöbelastning och lägre kostnader.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-13 00:12:00
LiselotteO
Jag vill bara säga att jag tycker att du har väldigt intressanta ideér Uno, och om de kan bli verklighet så är det mycket positivt.
Inlägg #6: Postat: 2007-01-13 08:24:00
Inger-Sofia
Uno borde utnämnas i den nya världen till finansminister,fast,vi får nog hjälpas åt,att dra detta tunga lass,men unos tankar,behövs..liselotte..rakt och ärligt står du upp för dina åsikter,kloka,varmt mänskliga dina ord...kram till er båda..
Inlägg #7: Postat: 2007-01-13 08:26:00
Inger-Sofia
Myrboa och sunny...jag läser er text och njuter fast jag inte alltid kommenterar.kram
Inlägg #8: Postat: 2007-01-15 19:34:00
Truto
Om det inte noterades så skrev jag "ev överskott".
Vad som är överflöd varierar nog från land till land men jag har ett förslag: Ni som vill öka hjälpen ytterligare kan kryssa för en ruta i deklarationen. Vi andra slipper.
Inlägg #9: Postat: 2007-01-15 19:36:00
Truto
Vi är redan världens högst beskattade folk. Vi kan frysa eller minska våra insatser tills övriga länder kommer ikapp. Annars riskerar vi att stå ganska ensamma och fattiga i våra ansträngningar att rädda världen.
Laddar...