Halland hotas av utrotning

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-01-12 16:00:00
Unto S
Under mina tidiga skolår var kulspetspennorna sällsynta, jag hade den första i min klass, jag fick inte använda den eftersom det ansågs att kulspetspennan förstör handstilen. Idag sitter jag framför en liten dator vars kapacitet är lika stor som datorn på Kockums på sextiotalet och som behövde hela nedersta våningen på kontorsbyggnaden i Malmö. Det var på den tiden jag arbetade på konstruktör/ritkontoret på 10:e våningen med en härlig utsikt över Öresund. Världen är föränderlig!
Inlägg #2: Postat: 2007-01-12 16:08:00
Unto S
Kockums 14-våningar höga blåa huset var ett landmärke för Malmö eller om det är 12 vån, det var så länge sedan jag gjorde mina blyertslinjer där, idag står Kockumhuset i skuggan av Turning Torso. Kockumhuset liknar en skruvtapp och Turning Torso ett självgängande skruv. – Halland kommer att överleva som landskap även om det kommer att stå i skuggan för andra lösningar, precis som Kockumhuset står idag. Har förresten släkt i Falkenberg.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-12 16:20:00
Janne B
Unto / Jag har länge anat att vi är lika i vissa avseenden. Jag ansåg mig vara mästare i geografi mm fram tills dess att många stater i Afrika och Asien började byta namn. Då hade jag stora svårigheter att hänga med. Jag kunde också namnet på en massa statsmän ute i världen./ Nu minns jag inte ens var folket i vår förra regering hette...
Inlägg #4: Postat: 2007-01-12 16:45:00
Unto S
>3 Janne B. I Realskolan fick jag A minus i geografi eftersom jag inte kunde Nehrus förnam, alltså Jawaharlal Nehru, premiärminister i Indien.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-12 17:35:00
Janne B
Unto/ Jag tror att du nästan chockar en yngre generation. Jag tror att den finländsk skolan var ännu mer pluggskola än den svenska/ För mig var Realskolan rena katastrofen. Så med totalt stukat självförtroende slutade jag efter ett år. Sedan var jag bonndräng och arbetare under några år och mådde nog rätt illa.
Inlägg #6: Postat: 2007-01-12 17:38:00
Janne B
Sedan gick jag tre år på folkhögskola vilket var en lysande tid för mig. Jag fick ett enormt självförtroende som förde mig till Socialhögskolan i Umeå och sedan politiken där....Nu rundar jag av mitt liv lite vackert så där. Hjärtat är svårt sjukt men oftast känner jag mig frisk.
Inlägg #7: Postat: 2007-01-12 21:30:00
GunnarL
Apropå geografi så var jag också väldigt duktig i detta ämne och är väl någorlunda fortfarande. Men det tidens folkskolelärare hade sina knep att lära ut. Alla kan ju "Laga ni, äta vi" Hallands åar från söder eller "Vi äta, ni laga" från norr. Men de norrländska älvarna har alltid varit svårare. Min gamla lärarinna lärde oss:
Inlägg #8: Postat: 2007-01-12 21:34:00
GunnarL
f/ Torne, Kalix, Lule, Pite - redan detta var inte lite
Byske, Skellefteå, Ume med Vindel - här går det fort så man nästan får svindel
Ångerman, Indal, Ljungan och Ljus -långt ner i Hälsingland tar de hus!
Ja, det var den tiden pedagogik - men det sitter än!
Inlägg #9: Postat: 2007-01-12 21:41:00
GunnarL
f/ Det var alltså Norrlands floder från norr till söder.
Inlägg #10: Postat: 2007-01-12 22:22:00
Lars Nilsson
Jaså, Unto har både gått i skola och haft ett vanligt jobb. Kan man inte tro, men man får väl lita på hans ord.
Inlägg #11: Postat: 2007-01-12 23:00:00
Janne B
Ja >Gunnar/ Det är ju få gamla skolämnen som man har sådan praktisk nytta av hela livet. Problemet i norr är att i vissa uppräkningar tar man med de sex största, ibland ca 5 till. /Din ramsa har jag aldrig hört förut. Visst var det bra pedagogik. De som var generatiuonen före oss kunde ju otroligt mycket psalmverser också./ Jag gick nog söndagsskola med stor lust i fem år. Där lärde jag mig nog minst 50 korta bibelord.Några har jag nog kvar.
Inlägg #12: Postat: 2007-01-12 23:01:00
Janne B
Du vet Lars/ Genier behöver inte så mkt skolgång som du och jag!
Inlägg #13: Postat: 2007-01-12 23:05:00
GunnarL
11/ Psalmverser hade vi i läxa varje vecka så jag kan en del såna också. Varje morgon inleddes med en psalm Fader vår. Varje dag avslutades med psalm Herren välsigne oss. Sen hade vi hela folkskolan minst en timmes kristendomsundervisning. Med de stora planscherna som hängdes upp som visade Abraham, Jakob, Josef, Moses, osv.
Inlägg #14: Postat: 2007-01-12 23:07:00
GunnarL
f/ För ett barn var det som att varje morgon inleddes med en sagostund - inte illa alls! Man satt och tittade på de där ofta mycket fina planscherna medan fröken berättade. Alla möjlighet till fantasi! Morgonbönerna var obligatoriska varje dag även på realskolan - kom man inte dit fick man anmärkning. Men vid det laget var det slut på fantasin!
Inlägg #15: Postat: 2007-01-12 23:08:00
GunnarL
f/ På det hela taget var det ganska bra och så fick man ju lite allmänbildning med sig i bagaget.
Inlägg #16: Postat: 2007-01-12 23:09:00
GunnarL
13/ Jag skulle skrivit "minst en timmes kristendomsundervisning varje dag" - alltså inte per vecka.
Inlägg #17: Postat: 2007-01-12 23:15:00
Janne B
Sedan kristendomsundervisningen försvann och skulle ersättas med en rätt uddlös religionsundervisning så har det gått snett. För lärarna är inte engagerade i detta ämne.När man sjöng psalmer var hela psyket med. Då hade man inkörsporten till hela den västerländska litteraturen / kulturen.
Inlägg #18: Postat: 2007-01-12 23:17:00
Janne B
Det ska noteras att landets muslimer aldrig protesterar mot en bra kristendomsundervisning, för de anser att mycket sammanfaller med deras lära. Jesus är den framstående profeten mm. Givetvis kräver de också an bra bild av Islam, dess grundpelare osv.
Inlägg #19: Postat: 2007-01-12 23:30:00
Lars Nilsson
Som varande ateist med en skolgång som där många av lärarna var präster, måste jag ändå tillstå så här i efterhand att detta eviga pluggande av psalmverser, som man skulle kunna utantill, ändå lärde mig att utbildning är inget man får gratis och utan hårt jobb. Men det borde funnits enklare och roligare sätt att inpränta den insikten.
Inlägg #20: Postat: 2007-01-12 23:37:00
GunnarL
19/ Jag förstår Lars Nilsson. Samtidigt har Janne B rätt - för oss genier var det aldrig någon belastning. Det som var roligt var berättelserna ur Bibeln: Josef i brunnen, Moses i vassvaggan, Jakob på stegen upp i himlen, osv. Det var ju rena sagoboken! Vår fröken läste dessutom ofta böcker flera timmar om dagen: Kullagulla, Barnen från Frostmofjället och den typen av böcker. Där rättvisan alltid segrade till slut! Inte dumt alls! Jag minns det med stor glädje!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...