|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-10 12:16:00
|
|
Jan E |
Och nu råkar det vara så att Vostok gått bra och då utfaller förstås en rejäl vinst på optionerna. Det hade kunnat bli tvärtom och då hade detta inte blivit en affär. Men som K-G Bergström påpekat är det märkligt att en så professionell politiker som Bildt inte omedelbart sa som det var. Dvs att han inte vill lösa in optionerna för att han anser att han gjort sig förtjänt av pengarna. Det hade ingett mer respekt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-10 12:16:00
|
|
Jan E |
Sedan är det stor skillnad på drevet mot Bildt och drevet mot Rainer. Att man nu så hårt granskar Bildt beror främst på en möjlig jävssituation; en svensk utrikesminister får inte ens misstänkas ha intressen i ett företag vars aktier till 90 ligger i Gazprom, bolaget som ska dra en kontroversiell gasledning genom Östersjön och som Bildt så småningom ska yttra sig om.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-10 12:16:00
|
|
Jan E |
När det gäller Rainer så handlade det om hans privatmoral. Sossarna uttalade sig i alla sammanhang mot skatteplanering. Ändå var det precis detta Rainer ägnade sig åt. Kvalificerad dubbelmoral alltså. Drevet mot honom var därför ytterst befogat och hade inget med Jante att göra.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-10 12:44:00
|
|
Lars Nilsson |
2/ Nu är det så att jävsförhållanden uppstår vid nästan varje regeringssammanträde. Inget konstigt i det. Och då är resp statsråd inte med. Vad gäller Låfman tidigare åtminstone s och vad diverse andra självutnämda orakel tycker kan nog Bildt ta med ro. Men i Sverige gäller dessvärre regeln "Har Du blivit anklagad i media ÄR Du skyldig".
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-10 12:44:00
|
|
Lars Nilsson |
f/Problemet för Jantefolket är naturligtvis beloppet. Hade det bara gällt ett styrelsearvode tom september som utbetalats i december hade inte drevet varit i gång.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-10 13:05:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jantelagen? Läste just i DN gratispren. om hur Wallenberg gör ner Percy Barnevik. "Mannen som gav girigheten ett ansikte" efter att först ha kört bolaget i botten, bl.a mina gamla ärvda aktier. Wallenberg var delvis medskyldig till ockret, men Barnevik var ju så duktig enligt alla.
Så duktiga finns inte, och det ligger knappast i mänsklighetens intresse med sådana summor, även om Bildts är "tillfälligheter".
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-10 13:10:00
|
|
Joakim Steneberg |
Vad jag menar är att "jantelagen" KAN vara en helt naturlig reaktion på ocker från vissa "supermän", oftast.
Men också att både avundsjuka och girighet finns hos oss alla, mycket, men inte helt beroende på vilken ekonomisk nivå vi befinner oss.
Kolla makten, kolla rikedomen! Och kolla media också för den delen!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-10 13:15:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jag pratade med en mycket välformulerad serb, Dock ej från Serbien i Kroatien i somras. Han kände till Anna Lindh historien serbisk mördare och om Carl Bildt ansåg han att "han var naiv" i medlingen där nere. Kan var subjektivt, men hur duktig var Bildt, vet man det? Eller "han var därhan är duktig"!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-10 13:20:00
|
|
Lars Nilsson |
6/ Vad Wallenberg har med saken och göra vet jag inte, men är det inte i första hand aktieägarna som skall morra om styrelsen optioner. Vad jag vet har inte heller någon av alla AP-fonderna, vars styrelser utses av regeringen den förra i det här fallet sagt ett jota under åren, fast man har aktier för över miljarden i det bolag Bildt satt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-10 13:21:00
|
|
Lars Nilsson |
8/ Och på vilket sätt skulle det ha någon betydelse i det här sammanhanget?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-10 13:29:00
|
|
Joakim Steneberg |
Vad har någonting med saken att göra? Att Bildt är överskattad, som många andra av flera skäl, miljömässiga osvi den divisionen, som Barnevik! Även enligt Wallenberg, vilken därmed har med saken att göra. Och jantelagen contra girighet.
I DN skriver också statvetaren Erik Åsard att "Bildt hade kritiserats mer i USA".
Har det med saken att göra? Du är väl välinformerad om USA eller?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-10 13:50:00
|
|
Lars Nilsson |
11/ Att han är överskattad som polikter och att Du på semestern träffat en serb som också tycker det har väl inte ett dugg med optioner att göra. Vad sedan gäller USA finns där ett strikt regelverk för regeringsmedlemmar. Något som inte finns här.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-10 13:56:00
|
|
Joakim Steneberg |
Svar 2. Det är ju just detta som också gör frågan så komplex och viktig, till skillnad från jantelagsteorin i detta fall.
Det finns alltså en viss risk, att en miljömässigt mycket tveksam gasledning även enligt alliansen om jag fattat rätt får viss draghjälp av nyligen utbetalade pengar till någon i regeringen.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-10 14:01:00
|
|
Joakim Steneberg |
Det har med Bildt och den uttjatade jantelagen att göra. Och i det här fallet så skulle det kanske varit bra med USA:s regelverk? Så hade vi sluppit denna jantelagsdebatt som ännu mindre har med saken att göra! Och nu har jag annat att göra.
Tack för infon om USA förresten!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-10 14:02:00
|
|
Jan E |
4-5/ Som sagt, oskickligt hanterat av Bildt kan man nog lugnt sammanfatta med. Han har själv försatt sig i en defensiv position genom sin otydlighet och när Bildt är på defensiven brukar han reagera genom att sura och vara snäsig mot journalister. En smula ödmjukhet skulle han behöva. Tror dessvärre inte att han äger den förmågan. Kraven från oppositionen på hans avgång är dock tramsigt.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-10 14:02:00
|
|
Jan E |
f/ Vad gäller Låftman så har han såvitt jag vet inte utnämnt sig till orakel. Han har i egenskap av väldigt erfaren i styrelsearbete blivit intervjuad med anledning av Bildts optioner. Och att han har ett grundmurat gott rykte kan nog inte ens Lars N ta ifrån honom. Och att avfärda honom för att han ev. jag har ingen aning någon gång varit s-märkt är ju bara fånigt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-10 15:03:00
|
|
Lars Nilsson |
Jan E. Jag kan hålla med om att Bildt skött hela historien klantigt och att han samtidigt retat fan på folk med sitt självsäkra osvenska sätt att vara. Men det är mer en massmedial historia. Vad gäller Låftman så var han en av AP-fondernas första chef, ordförande i Dalademokraten s och hans mentor hette Börje Andersson försvarsminister några månader 1992, innan han läntade hem till Dalarna. Så han är ingen s vem som helst.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-10 15:46:00
|
|
Jan E |
Tack för info om Låftman. Jag har dock väldigt svårt att tro att han i en fråga som denna skulle sänka sig till att göra partipolitiskt färgade uttalanden. Jfr t ex med Feldt; kan man öht lyssna på vad han säger numera eftersom han varit s-finansminister? Ja, det kan man.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-11 07:00:00
|
|
Per W |
"Osvensk" i det här fallet betyder tydligen arrogant och överlägsen.
Självsäker är något helt annat. Då behöver man inte gå upp i falsett och prata i mun på frågeställaren.
I övrigt så tror jag att Reinfeldt har ett stort problem att ta tag i framöver i st f att säga att "svenska folkets kunskap om optioner är dålig". Bildt har slirat på sanningen helt enkelt.
|
| |