Jag - förmodligen världens mest olyckliga kvinna?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-01-09 18:42:00
El Guatusi
visade sig vara nastan exakt lika lyckliga som USA:s 400 rikaste personer. Slumbefolkningen i Calcutta var bara marginellt mindre lycklig. Undrar om vi Moderna Materialistiska Manniskor kan lara nagot av det?
Inlägg #2: Postat: 2007-01-09 18:54:00
Unto S
Det kan bero på att dessa människor i Kenya och Calcutta är fortfarande människor. Vi i västvärlden är inte längre människor utan konsumenter. Och vem bär skulden till det? Det vet du utan att jag behöver åberopa det.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-09 18:58:00
CMO
Could it be ........... the great SATAN?
Inlägg #4: Postat: 2007-01-09 19:05:00
Unto S
Gud bless Amerika!
Inlägg #5: Postat: 2007-01-09 19:22:00
GunnarL
ElG, Kul att se Dig på banan igen! Det har varit tyst alltför länge. Och det Du skriver är helt rätt! Lyckan har väldigt lite med pengar att göra. Givetvis måste man ha en basnivå som är acceptabel men överflödet skapar ingen lycka! Det har jag själv erfarit den hårda vägen - alltså i verkligheten.
Inlägg #6: Postat: 2007-01-09 21:12:00
Janne B
I danska Krönikan i kväll fanns en lycklig rikemansson, som lämnat sin rika familj. I stället bodde han i ett eländigt torp i Småland och försöjde sig på lump och second hands. / Ja eller spelade han bara lycklig och harmonisk.
Inlägg #7: Postat: 2007-01-09 21:13:00
Janne B
El G/ Jo just det! Välkommen åter. Jag har själv varit i eländig form men är kanske på väg uppåt. /Jan 67
Inlägg #8: Postat: 2007-01-09 21:26:00
Leif-Arne
Tja vad är lyckan, kan det vara när man spriner runt Oknö, ser solnedgången över Kalmarsund och allt är sådär bedövande vackert. Eller när dottern kommer och ger en kram, en stund efter vi bråkat. Vad vet jag, men inte kommer lyckan av att läsa konoutdragen i alla fall.
Inlägg #9: Postat: 2007-01-09 22:02:00
Unto S
>6. Jag har sett de två allra sista avsnitten i dansk tv under julhelgen. Men jag berättar inte hur serien slutar utom att Palle och … Förra gången var jag för frispråkig och fick utskällning av bl.a. fru R. Dansk film- och tv-produktion håller fortfarande hög kvalité i jämförelse med den svenska. T.ex. Snapphanarna som gick samtidigt i svensk tv var en ren amatörproduktion i jämförelse med t.ex. med Krönikan.
Inlägg #10: Postat: 2007-01-10 18:18:00
El Guatusi
Tack ska ni ha alla snalla! Ja, varfor ar vi sa okunniga om vad som ar lyckoframkallande? En fornojsam livsstil kan nog vara en bra forutsattning, men det later a andra sidan oambitiost o omodernt... Jag marker nar jag ar hemma att manga tycker att en stor boendeyta
Inlägg #11: Postat: 2007-01-10 18:21:00
El Guatusi
ar en absolut forutsattning for lycka. Sjalv har jag ett sketet inackorderingsrum pa 15 kvadrat plus ett litet kok som jag delar med en halvskum fortidspensio. Men jag maste erkanna att jag faktiskt ar en lycklig manniska!
Inlägg #12: Postat: 2007-01-10 18:36:00
Janne B
Lycka eller harmoni infinner sig väl väldigt snabbt om man har väldigt låga förväntningar och ambitioner. Om jag i min koja inte bryr sig om grannens bil och villa så mår jag väl bra. Men det är inte västerländskt att vara så. Vi är totalt inne i en reklamvärd som gör oss alla kroniskt missnöjda. Vi köper tills över en miljon av oss är kompis med Kronofogden. Det är i vart fall inte lycka.
Inlägg #13: Postat: 2007-01-11 08:55:00
El Guatusi
Janne: Jag har sjalv hoga forvantningar pa livet o ambitioner saknar jag inte. Men mina forvantningar mats inte i kronor, euro, bostadsyta eller bilmarke utan i att leva ett intressant o spannande liv, umgas med manniskor jag uppskattar o som uppskattar mig. Framfor allt: undvika trygghetsfallan.
Inlägg #14: Postat: 2007-01-11 09:07:00
Inger-Sofia
Höga ambitioner och förväntningar är precis vad som fodras,för att uppnå lycka.
.smärta,försakelse,tårar,ilska, går åt för att skala bort,all påverkan,allt hyckleri,allt yttre tänkande,sen står du där naken känner vind,sol,livet röra din kropp och själ,då vet du oavsett,var,hur du bor eller stor/liten rikedom du äger,finns lyckan inom dig,var du än är..jag är lycklig,för att jag fortfarande kan se,med förundrans och nyfikenhetens ögon på,människor och allt liv
Inlägg #15: Postat: 2007-01-11 09:11:00
Inger-Sofia
Frestelsens var för stark,jäklars,ni tar upp så mycke intressanta tankar..så jag föll..men nu måste jag gå..avslutar till dig El.Guatusi,som skriver så varmt och om att vi skall akta oss för trygghetsfällan,så sant..kram.....
Inlägg #16: Postat: 2007-01-11 10:29:00
Janne B
Tänk vad vi människor är olika. Vissa människor samlar verkligen i ladorna för att använda ett gammalt uttryck. De kapitaliserar sig hela tiden. vart femte år byter de upp sig på bil o villasidan. / Sedan har vi modell el gurra vars lycka inte går att mäta varken i ören eller euro.Det känns varmt och skönt./ Det är så intressant att fyra syskon har som regel fyra olika synsät på detta. De ligger olika på skalan förvaltare...konsument.
Inlägg #17: Postat: 2007-01-11 10:33:00
Janne B
Jag kom 1962 som ung student till Umeå. Jag var glad över att hitta först ett möblerat rum och sedan något lite bättre. Men kompisen Martin köpte efter ett år ett utmärkt timmerhus i utkanten på stan. Banken begrep vad det skulle bli värt så han hade inge svårigheter med lånet.Som sedan staden växt omkring. Gissa vad det är värt i dag?
Inlägg #18: Postat: 2007-01-11 11:38:00
Leif-Arne
17 En av sonens klasskamrater har köp ett gammalt timmerhus som han skall demontera för att sedan sätta upp på föräldragården. Det är även hans specialarbete som sistaårsstudent på gymnasiet. Budgeten är 25 000. Driftig kille.
Inlägg #19: Postat: 2007-01-11 17:43:00
El Guatusi
Vi talarr garna om t ex "det glada 80-talet" med utgangspunkt fran den ekonomiska konjunktur som var dominerande under ett visst ationde. I sadana fall kan vi inte annat an se framtiden an med viss oro: konkurrensen fran Kina-Indien kommer gora det tufft for oss europeer och klimatforandringarna
Inlägg #20: Postat: 2007-01-11 17:47:00
El Guatusi
kommer tvinga oss att anamma en sobrare livsstil, utan de senaste arens excesser. Men jag tror inte att det automatiskt leder till mer olyckliga manniskor. Sjalv delar jag hellre en flaska halvtaskigt vin med nagra goda vanner i min sunklya an jag dricker ett utsokt argangsvin ensam i en 200 kvadrats paradvaning pa Strandvagen for att uttrycka det semplicistiskt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...