|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-09 18:28:00
|
|
mintcar |
Desto fler språk människor kommer i kontakt med, desto bättre blir deras språkförståelse. Detta gäller i synnerhet barn. Det är skrattretande att svenskar inte kan förstå en människa som talar med brytning. Det är hysteriskt att vi har förslag på att förbjuda andra att tala sina hemspråk i skolan så att vi ska slippa stöta på konstiga brytningar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-09 18:36:00
|
|
mintcar |
PS: Kultur och språk är vad samhället och historien har gjort dem till. Den som reglerar och standardiserar språket har i lika hög grad påverkat vad "svenska" kommer att vara i framtiden som den som innoverar och tillåter låneord. Önskan om ett rent svenskt språk är helt enkelt en önskan om konformitet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-10 14:06:00
|
|
Ramona Fransson |
I Lima, dalarna i Sverige finns en dialket som jag inte förstår. Gotländska är också en dialket jag inte förstod som sommarbarn. Men vad har det med att göra att i SVENSKA SKOLOR UNDER LEKTIONSTID tala SVENSKA? Är det inte fantastiskt att vi ett land med hundratals dialekter och andra språk kan förstå varandra på ETT gemensamt språk också? Eller hur tycker du att vi ska kommunicera "mintcar"?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-10 16:18:00
|
|
mintcar |
Jag påstår att det är svenskarnas ovilja och oförmåga att förstå brytningar som gör att Folkpartiets valstrateger kan tro att ett sånt här förslag kan vinna mark. Det är ju annars ett fullständigt idiotiskt förslag. Hur ska överträdelser bestraffas? Ska läraren anmäla till polisen? Skolelever är vanligtvis inte ens straffmyndiga.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-10 16:26:00
|
|
Leif-Arne |
3 Rent språkligt är egentligen älvdalsmålet en rest från Norrön, andra grenar på detta språk är färöiska och isländska, samt viss mån Nynorsk. Ruggigt intressant. Skall man vara petig så är Älvdalsmål mer ursprungligt än någonsin svenskan, som lite elakt kan kategoriseras som en dansk dialekt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-10 17:15:00
|
|
Janne B |
Hallå där Leif-Arne. Det där med Norrön får du allt förklara. Är det samma sak som det Solrike som i forntid ska ha funnits väster om Värmland?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-10 17:15:00
|
|
Janne B |
Hallå där Leif-Arne. Det där med Norrön får du allt förklara. Är det samma sak som det Solrike som i forntid ska ha funnits väster om Värmland?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-10 20:35:00
|
|
Leif-Arne |
Norrön är kanske ett norks begrepp jag råkade använda, med detta avsågs ursprunglit mål använt i Norge, delar av Sverige, kanske även Danmark på 1000 talet, påstås även ha stora likheter med dagens Isländska. Lite som språket på runstenar ungefär. Har jag för mig bäst att tillägga.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-10 20:38:00
|
|
Leif-Arne |
Man brukar dela upp de skanidiaviska språken i en västlig, färöiska, isländska, älvdalsmål, samt till delar de rekonstruerade nynorsk samt en östlig del, danska, bookmål och svenska.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-10 21:55:00
|
|
Janne B |
Tack för att du klarade ut "norrön" som jag nog aldrig hört förut. Norge Norvej norra vägen lärde jag mig en gång./Läste en artikel för kanske 30 år sedan som handlade om hur man då kartlade älvdalsmålet. Men var oerhört häpen över vil´ka likheter det hade med fornsvenska och isländska osv. Man förstod också att det fanns folk i slutet på 1800-talet som använt runskrift osv.
|
| |