Spexkort - en jämställdhetsfråga

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2007-01-09 16:43:00
Joakim Steneberg
Redan på 70-talet blev det OK med bara kvinnorbröst i offentligheten. Så har det varit bland de s.k. naturfolken, och i andra sammanhang. Men...Rektorn kanske skulle pratat med tjejerna? Och du kanske skulle avstått att blanda in att "alla killar kliar sig i skrevet"?
Sånt snack!
Inlägg #2: Postat: 2007-01-09 17:19:00
Joakim Steneberg
Händerna framför brösten, sån dubblemoral! Vad hade mer hänt? Jo Schyman hade kallat det för "light porr", som HM-annonsen, och rektorn för "snuskgubbe".
Han hade fått stå för notan, där har du din jämställdhet. Förstår du inte det, du som är så smart? Och skriver rätt snitsigt, fram till den sorgliga avslutningen...
Fast "dem" i nominativ? Var kommer det ifrån?
Inlägg #3: Postat: 2007-01-09 18:10:00
Uno Hansson
Joakim/ Din första kommentar är helt off topics, och den sista elakheten om hur du vill att andra skall använda svenska språket. Vad då sjuttiotal? Du var förstås inte med på i varje fall vissa sydsvenska breddgrader på 1950-talet.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-09 18:10:00
CimEfraimsson
1 / förstår inte vad du menar? Ja det är klart att rektorn skulle pratat med tjejerna. Tycker du inte det? Dom här tjejerna är enligt lag myndiga, vuxna människor och en rektor på en gymnasieskola ska ännu mer än andra behandla dom därefter. Alla killar kliar sig ju i skrevet...?
Inlägg #5: Postat: 2007-01-09 18:11:00
CimEfraimsson
Vad jag tycker om Schyman hör inte till den här diskussionen, men jag kan säga så mycket att jag inte bryr mig det minsta om hennes åsikt. Grammatik har aldrig varit min starka sida, finns alltid nån gubbe som passar på att gnälla lite över det :
Inlägg #6: Postat: 2007-01-09 18:15:00
CimEfraimsson
Nu är det en Nicorette-reklam ute som jag finner direkt stötande. En ung tjej går fram och kysser en kanske 80-årig gubbe för att få tag i hans tuggummi medan berättarrösten säger typ - "Du gör vadsomhelst för att få det".
Inlägg #7: Postat: 2007-01-09 18:15:00
CimEfraimsson
Om inte den jävla reklamen försvinner fortare än snabbast från tvrutan så startar jag folkstorm. Jag finner det oerhört kränkande och samtidigt blir jag förbannad på att det naturligtvis är en tjej som hånglar upp gammelfarfar och "gör vadsomhelst" Det hade utan problem kunnat vara en finnig kille som kysste gumman, eller hur? Usch, den vidrigaste reklamen sen Berts Fame Factory-skit.
Inlägg #8: Postat: 2007-01-09 18:17:00
CimEfraimsson
"En av de mer lyckade korten" är kanske inte den mest lyckade meningen jag skapat. Kanske ska försöka det där med utkast som svenskaläraren försökte tvinga på en.
Inlägg #9: Postat: 2007-01-09 18:35:00
Joakim Steneberg
Svar 3. Det är omöjligt att förstå vad du menar är off topics. Och någon direkt elakhet har jarg inte skrivit, jag berömde förf, skrivkonst i övrigt!
Jag har sett det hos flera även här, "dem" i nominativ.
Elakheterna finns i slutet, mot killarna! Jag var i högsta grad med redan på 50-talet i Sydsverige. Vad menas nr 2?
Inlägg #10: Postat: 2007-01-09 18:36:00
Inger-Sofia
Cim.,med hetta och rakhetens spåk förmedlar du dina tankar och ord,vad än vi tycka,så kan ingen låta bli att smittas av din glöd,bli inspirerad,tycka till och skriva några ord..med unos peppande därtill..ja då vet du, att du lyckats med din artikel ..kram
Inlägg #11: Postat: 2007-01-09 18:39:00
Joakim Steneberg
Frivilligt, myndigt, Schyman eller någon annan, det var ett exempel. När kvinnor frivilligt tar steget ut på gatan, eller ställer upp i reklam, så läggs skulden hos männen!!!
Jag har sett reklamen, varför ställer hon upp? Men om gubben hade tvingat sig på henne, i reklamen. Gissa vilket liv det hade blivit!
Inlägg #12: Postat: 2007-01-09 18:39:00
CimEfraimsson
Tack Inger-Sofia, det betyder mycket.
Men kära herr Steneberg, elakheter mot killar? Så det är elakt att säga att ni kliar er eller vad fan det nu är ni gör i skrevet? Du måste vara en känslig man, och då fattar jag att du blir upprörd.
Inlägg #13: Postat: 2007-01-09 18:40:00
CimEfraimsson
Joakim, det KOMMER bli liv om den där reklamen, var så säker. Det är flera av mina killkompsiar som har reagerat på den, som inte förstår poängen och tycker den är "sinnesjuk". Du pratar fortfarande om prostituerade, det är inte vad den här artikeln handlar om. Varför har folk så svårt att hålla sig till sak?
Inlägg #14: Postat: 2007-01-09 18:42:00
CimEfraimsson
Har jag lagt skulden på mannen när det gäller reklamen? Det sitter säkert fruktansvärt korkade kvinnor i den där styrelsen också, hursomhelst förtjänar dom alla att avskedas omedelbart. Det jag säger, om du lyssnar, är att genom det samhälle vi själva skapat går en sån där reklam igenom någon sorts process innan den visas och i samma sorts process nekas ett gäng hockeytjejer att ta ställning. Det är SJUKT, och det gör mig så djupt förbannad att jag får lust att flytta till Brasilien.
Inlägg #15: Postat: 2007-01-09 18:46:00
Inger-Sofia
NEJ cim gör inte det,du behövs här och hålla elden vid liv
Inlägg #16: Postat: 2007-01-09 18:53:00
Joakim Steneberg
"Känsligt" än sen då, du verkar väldigt upprörd själv, så prata inte strunt! Har du ändå inte begripit att allt sådant här kan vara känsligt?
"Killarna får killa sig i skrevet". Vissa kanske, du generaliserar våldsamt!
Det verkar ju inte du gilla något vidare! Får du inte killa dig i muttan? Ingen hindrar dig, men du blir liksom killarna bemött för det!
Du är inte konsekvent! DET är känsligt!
Inlägg #17: Postat: 2007-01-09 18:54:00
Uno Hansson
9/ Förlåt Joakim, jag missuppfattade tydligen, hade B i svenska i den 7-åriga folkskolan i början på 1940-talet. jag skulle ju kunnat sökt på ordet mominativ före på Ne, men jag gitte inte. Jag hittar inte att jag har skrivit något om något nr 2, och förstår ingenting alls!
Inlägg #18: Postat: 2007-01-09 18:58:00
Joakim Steneberg
ALLT som berör särskilt kvinnors sexualitet är känsligt, fortfarande.
Det gäller allt från prostitution, "männens fel", till reklam, "manssamhälllet fel".
Nakna hockeytjejer, "rektorns fel".
Jag har inget emot det! Det finns alltså två sidor, minst, det bör man inse om man skall skriva om dylikt.
Början var bra tror jag, sedan blev du nog för sur, fröken Efraimsson...
Inlägg #19: Postat: 2007-01-09 19:04:00
Uno Hansson
18/ men detta är ju helt makalöst, Joakim! vad är det konkret och detaljerat som är surt av det som Cim Efraimsson skriver?!?
Inlägg #20: Postat: 2007-01-09 19:07:00
Joakim Steneberg
17. Nr 1 var "off topics". Nr 2 var "elakheter". Jag har kritiserat, inget annat. Du skriver ju också "dem", som subjekt. Och många andra, det var egentligen bara en parentes, om varför folk gör detta?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...