USA:s utrikesjournalistik bättre än Sveriges

Inlägg #1: Postat: 2007-01-08 19:54:00
Lars Nilsson
Generellt är också svenska journalister dåligt utbildade. Man bör också komma ihåg att Journalisthögskolorna inte kom till förrän på sent 60-tal. Och då var Journalistförbundet motståndare till det. Utbildning behövdes inte enligt facket. Inte så underligt då kanske att vi har en ganska medioker journalistkår.
Inlägg #2: Postat: 2007-01-08 19:56:00
Lars Nilsson
Enligt Journalistförbundet saknade för några år sedan ca 20 all form av utbildning utöver grundskola. Jag tror också att var och en som haft den minsta inblick i journalistutbildningen under 70- och 80 talen, inte med bästa vilja i världen, kan säga att den höll akademisk klass.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-08 20:30:00
Leif-Arne
2 Men är det ändå inte så att där finns olika vägar att lära sig ett yrke. Den akademiska vägen är en, ibland undrar jag om den i alla stycke är den optimala.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-08 21:08:00
Lars Nilsson
3/ Naturligtvis inte. Men utbildning är aldrig någon nackdel.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-08 21:14:00
Leif-Arne
4 Så sant, i de allra flesta fall åtteminstonde. men paradoxalt kan man idag tala om ett "utbildningshandikapp", dvs det kan av vissa arbetsgivare tolkas till din nackdel om du har alltför lång tid, för många poäng vid ett Univerisitet. Har du som ekonomm tex över 200p undrar en del arbetsgivare varför du inte fått ändan ur vagnen tidigare.
Inlägg #6: Postat: 2007-01-08 21:15:00
Leif-Arne
Eller vad du är för stolpskott som stavar så uselt. Tack Billy G för stavningskontrolle
Inlägg #7: Postat: 2007-01-09 07:09:00
Per W
Vincent Dahlbäck, SR:s korre i Afrika är kunnig och bra! Sedan att han måste täcka hela södra Afrika från Jo´burg är väl en kostnadsfråga.
Inlägg #8: Postat: 2007-01-09 13:10:00
Joakim_J
Påståendet att detta skulle bero på dåligt utbildade svenska journalister blir lite fånigt. Snarare handlar det om två saker; pengar och personfixering. Svenska medieföretag har inte ekonomin som krävs för att ha utrikeskorrar överallt hela tiden. Och så har vi inte den personkult i Sverige som är vanlig i USA.
Inlägg #9: Postat: 2007-01-09 13:15:00
Joakim_J
Men visst, man ska inte underskatta den amerikanska journalistkåren som kanske är den bästa i hela världen. Många av de journalsitiska grepp och förhållningsmetoder som vi använder i Sverige är "uppfunna" i USA.
Inlägg #10: Postat: 2007-01-09 21:37:00
Janne B
Lars/ " 60 minutes är för mig rena njutningen. Ger så långt jag begriper en nyanserad bild av USA av ett äldre journalistgäng. Hurra va de ä bra!
Inlägg #11: Postat: 2007-01-10 11:02:00
LiselotteO
Visst förstår jag att Sveriges mediebolag inte har lika stora resurser som USA: s men jag tycker ändå att prioriteringen av utrikesnyheter är väldigt låg här. Det första jag vill läsa om är vad som händer ute i världen, inte om politikerskandaler här hemma.

Tyvärr blir jag alltid lika besviken då de artiklar som väl finns är vinklade på exakt samma "TT-vis". Det räcker med att läsa en svensk artikel om Somalia så har man i princip läst dem alla....
Inlägg #12: Postat: 2007-01-10 11:03:00
LiselotteO
Det behövs journalister på plats som kan ge en nyanserad bild av konflikter och katastofer och som man kan spegla den vanliga människans svåra verklighet.

Speciellt i Afrika är mediabevakningen en skandal! Jag tror faktiskt att det trots knappa resurser går att ha andra reportrar på plats än i Johanneburg, varför sitter alla där?
Laddar...