Inlägg #1: Postat: 2007-01-08 14:28:00
|
Unto S |
För invandrare som vill långt i sin karriär säger jag att lär dig engelska först, ett mycket bra arbetsverktyg även i Sverige svenskan kommer sedan utan större ansträngning. Svenskarna har en mäktig beundran för det engelska språket, särskilt bland övre medelklassen arbetsgivare bl.a.. En invandrare som kan svenska men bryter har svårt att få anställning. Däremot för en engelskspråkig med en amerikansk brytning är alla dörrar öppna.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-08 14:34:00
|
Janne B |
Unto/ Du har kommit på det. Men jag satt nyss och tittade på en fem minuters intervju med den f d jugoslaven som snabbt blev teaterchef i Göteborg. Fem år efter att han kommit till Sverige. Succé. Men han hävdade att språket hade underordnad betydelse.Viktigast var att genast komma in i en arbetsmiljö, om än med torftigt språk. Han förvånade mig en del...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-08 14:35:00
|
Sunny |
Ja Unto: Jänkare är som regel välkomna.
Även egelsmän,skottar,irländare o andra vi lätt förstår!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-08 14:37:00
|
Sunny |
Janne: det beror ju oxå på vad man arbetar med.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-08 14:48:00
|
Leif-Arne |
Men iblan kan man ju känna sig lite kluven inför sina identiteter, man har en, flyttar och om man sedan flyttar tillbaka inser man att man inte längre är den man var. -"De du er så var de helt og ikke stykkevis og delt", men om man nu är en hoper, lösligt sammanfogade delar då.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-08 14:55:00
|
Janne B |
Sunny/ Ja just det. Han arbetade ju dygnet runt med ORD och gester. Jag trodde att han klarare än alla andra skulle tala om språkets nödvändighet. /Det gjorde den turkiske man som efter 4 år i Sverige börade skriva Ledare i Svenskan. NI minns hans namn, men det gör inte jag.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-08 15:00:00
|
Janne B |
5/ Hoper lösligt sammanfogade delar....du har beskrivit nutidsmänniskan. Inför min pensionering måste jag samla ihop mig efter att ha bott på många ställen, om än mest i Umeå. Jag återflyttade till en trakt där jag fanns till jag var ca 20 år.Jag känner mig så hemma med natur och kultur, men det är förstås inte mycket folk som jag känner igen. I vart fall tar det tid. Men min kluvenhet minskar. Behöver du låna lister klister Leif-Arne.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-08 15:17:00
|
Leif-Arne |
7 Det är väl så att om man har en slags grundidentitet att stå på så klarar man nog rätt skapligt att bära tillbygnaderna vartefter. Analogt så finns det inte en sorts svenskhet, det finns ca 9 miljoner som dessutom förändras hela tiden.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-08 16:06:00
|
Ramona Fransson |
Bäste Unto S:Jag vill INTE förbjuda någon att prata sitt modersmål. Enbart i SVENSK skola under lektionstid där UNDERVISNINGEN SKER PÅ SVENSKA! Hur svårt kan det vara? Att kunna fler språk är bara ett plus. Men att tala och skriva landets språk där MAN BOR är FAKTISKT ingen nackdel!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-08 16:34:00
|
Unto S |
Fru Ramona! Alliansen lovade kompetensutveckling för lärarna. Vad som har hitintills åstadkommits är bara olika förslag om förbud. Det flesta lärarna om man inte räknar Folkpartistiska sådana anser att det inte är något problem när invandrarbarn ibland pratar sitt eget modersmål med kompisen under lektionen. I lärarkompetensen ingår att göra lektionerna så intressanta att eleverna blir engagerade. Förbudslärarna klarar inte sina svenska elever heller och syndabockar blir då invandrarbarn.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-08 17:23:00
|
Unto S |
>2 Janne B. Visst finns det massor av invandrare som har lyckats i Sverige. Sverige är ett bra och öppet land än så länge – men vi är på väg att bli ett rasistiskt land som Danmark t.ex. Jag själv kom en gång i tiden till Sverige och Stockholm ensam med 20 kr i fickan. Och ca 5 år senare hade jag avancerat från svetsare till fartygskonstruktör/ritare och ytterligare några år senare blivit ägare till en villa som idag värderas till över 3 milj kronor, med mycket låga lån.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-08 17:24:00
|
Unto S |
Kunde när som helst kunna köpa en stadsjeep för några hundratusen kronor, som mina moderata grannar gör för att imponera, naturligtvis är bilarna köpta med lånade pengar. Värdestigningen på husen gör det möjligt. Banken frågar ofta varför jag har så låga lån, jag kunde låna mer och leva ”livet”, men jag nöjer mig med min 10 år gamla VW Golf med avgasrening.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-08 17:39:00
|
Janne B |
Ja Unto/Sverige är ett bra land men det är inte på väg att bli rasistiskt. Just nu umgås jag rätt mkt med en kille från Kamerun.Han läser ekonomi, statistik etc i Göteborg och jobbar med allt mellan himmel och jord på kvällar och helger. han säger inte ett ord om rasism från arbetsgivare och myndigheter. Hans bekymmer är ett fåtal halvfulla personer på sena kvällar, då han går från jobb.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-08 17:41:00
|
Janne B |
Men den sortens skinnskallar etc var betydligt fler för 10-20 år sedan. Då var de organiserade i stora gäng. / Jag har en 20 år gammal Saab 90 som fungerar utmärkt.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-08 17:48:00
|
Janne B |
Unto/ Lyckats i Sverige skriver du. Vad betyder det? Jag tror att över 90 av av våra invandrare/ flyktingar anser att de lyckats i Sverige, för de har det avsevärt bättre här än där borta. Det betyder ju inte att de har det som genomsnittssvensken: Men de har möjlighet att betal mat, kläder och hyra för modern bostad.Media i dag berättar Stort om en serbfamilj i en jordkällare det stora upprörande undantaget.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-08 19:31:00
|
Ramona Fransson |
Syndabockarna är de som inte vill se förändringar och inte ser försämringarna och som hellre vill se låsningar än att skapa lösningar.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-08 20:38:00
|
Leif-Arne |
16 Ibland verkar du så endimensionell i dina slutsatser, där verkar bara finns svart och vitt, som ett gammalt negativ ungefär. Fast egentligen tror jag du är full av nyanser. Jag har mellan två andra yrken haft ansvaret för en handelsklass under 1 år. Där pratades förutom svenska även bosniska, något som jag inte hade problem med och som inte hämmade undervisningen. Gör detta mig syndabock för de problem som finns i dagens skola?
|
|