Det är dags att bli förbannad!

Inlägg #1: Postat: 2007-01-07 18:28:00
hampusengqvist
Precis som man ska säga ifrån om sin kollega hänger upp en bild på en pinuppa på arbetsplatsen så tycker jag man kan reagera om någon handlar miljövidrigt. Båda sakerna påverkar medmänniskorna negativt.
Inlägg #2: Postat: 2007-01-07 18:37:00
west-d
det är ju natrligtvis skillnad på om man känner personen ,så du är alltså en sådan människa som tex säger åt folk i affärer hur de handlar ?
Inlägg #3: Postat: 2007-01-07 18:41:00
hampusengqvist
nja, i första hand släkt och bekanta, sen har jag tre småbarn som gärna högljutt frågar varför tanten köper giftiga bananer.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-07 18:46:00
MLJohansson
Att kommentera vad folk har i sin varukorg känns ju som extremt ohövligt och värsta påhoppet. men varför inte egentligen? Det rör ju faktiskt mig vad mina medmänniskor konsumerar, det är ju även MIN värld de sabbar! Alltså är våra inhandlade varor inte vår privatsak, det är ett gemensamt ansvar att försöka köpa det som orsakar minst skada. En PLIKT, inte ett frivilligt val.
Inlägg #5: Postat: 2007-01-07 18:47:00
MLJohansson
Därmed inte sagt att jag gör det, jag är på tok för blyg och konflikträdd. Men man BORDE göra det.
Inlägg #6: Postat: 2007-01-07 19:29:00
west-d
Mljohansson. Om du ska börja kommentera vad folk handlar så glöm ej alla bilister mm...å apotek osv...
Inlägg #7: Postat: 2007-01-07 19:42:00
MLJohansson
Nä, det finns många som behöver bli påminda om sina ohållbara handlingar, kan nog bli jobbigt att påpeka allt hela tiden. Inte många vänner kvar i längden kanske. Själv väljer jag nog att slipa ännu mer på mina egna vanor, läsa på, fortsätta lära och vara öppen för alternativ. Försöker även påverka folk i min närhet att göra likadant. Ingen är felfri, men man kan åtminstone försöka vara medveten om sina fel och villig att jobba på dem!
Inlägg #8: Postat: 2007-01-07 19:59:00
west-d
MLJohansson. Ja först ska man gå på sig själv, men sååå många :miljömänniskor gör tyvärr inte det, vill gärna gå på å vara präktiga men efter en stunds snack visar det sig att de inte alltid är så m-vänliga som de påstår , möjligt brist på verklighetsuppfattning...
Inlägg #9: Postat: 2007-01-07 20:35:00
hampusengqvist
Det är klart att ingen vill vara odräglig, men det går faktiskt att smyga fram lite kritik då och då för att få folk att haja till. har ju fördelen att mina barn är med och handlar. Om dom frågar vilken mjölk vi skall ha å säger jag lite extra högt"den miljövänliga givetvis". Allt detta omöjliggörs givetvis om man inte är en god förebild
Laddar...