|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-07 16:12:00
|
|
Inger-Sofia |
Pengar som många/vi slitit ihop till under många år ,genom att betala skatt..INGA nådegåvor.Bra artikel,intressant och tändande.Återkommer senare med fler tankar...tack
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-07 20:20:00
|
|
Joakim_J |
Tack för din replik Inger-Sofia. Jag tror inte att man uppmuntrar arbetslösa och sjukskrivna till stordåd genom bestraffningar och hot. Tvärtom så tror jag att när du känner samhällets stöd i en svår situation så skapas trygghet. Och ur denna kan du som individ hitta styrkan att ta tag i ditt liv. Ekonomisk otrygghet, instabilitet och oro är inget som skapar företagsamma och friska människor. Det hoppas jag alla förstår.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-08 00:36:00
|
|
Uno Hansson |
Inger-Sofia/"till dom som har,skola varda givet. Från dom som inte har skola tas" Det där verkar vara en intessant universell "benägenhet" vid "fasövergångsområden" antingen det gäller tro, hopp, kärlek, pengar osv... eller när vatten håller på att bli is. "... kristaller som redan formats lockar till sig fler och fler fria vattenmolekyler..." Länk: home.swipnet.se
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-08 06:15:00
|
|
Inger-Sofia |
uno..du klurar och ger..tack för lästippset..kram
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-08 07:30:00
|
|
Uno Hansson |
kram igen, Inger-Sofia/ När det gäller pengar så bör varje lagom stor region 1 - 2 miljoner människor kanske ha en egen medlemsbaserad valuta som inte kan "fasas" över till finans- och spelmarknaden. De nationella och federala valutorna bör då finnas kvar i befintligt skick så att man kan välja i varje enskilt fall. Den regionala valutan är då en helt kontobaserad "trygghetsvaluta" som det inte lönar sig att samla på hög då den automatiskt reduceras med exempelvis 0,2 varje natt kl 4.../
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-08 07:37:00
|
|
Uno Hansson |
/... De 0,2 förs då över till samma kontoinnehavares personliga trygghetsförsäkringskonto som fram till pensioneringen bara kan användas vid behov av sjukvård, arbetslöshet, handikapp,fattigdom osv. Dem som får det mesta lönen i den regionala valutan får alltså ut hela summan utan skatteavdrag eller arbetsgivaravgifter. Det är ingen moms på de varor som betalas med regional valuta osv...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-08 07:43:00
|
|
Uno Hansson |
... Alla kan byta tjänster sinsemellan och betala med regional valuta utan att staten kan lägga sig i - bara det sker i ömsesidigt samförstånd... Därför blir det heller aldrig någon arbetslöshet. Som ung på 1950-talet kunde man enkelt få jobb på morgonen hamnen, flyttbyrån, restaurangdisken osv... och pengar i ett kuvert på kvällen. Pengarna brukade räcka till ca tre dagars bad och sol och kul under någon månad på sommaren...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-08 07:56:00
|
|
Uno Hansson |
... Jag kommer inte ihåg så noga men det jag menar är att hade man ingen fast års-anställning, så fick man ju inte 14 dagars semester. Man jobbade alltså i bästa fall den vecka som det regnade, och tog kanske sen två - tre veckors ledigt...
|
| |