Inlägg #1: Postat: 2007-01-08 12:14:00
|
Per W |
Fp-förslaget gällde förbud att kommunicera inbördes på sitt modersmål elever emellan. Det är ingen som ifrågasatt att lektioner ska hållas på svenska.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-08 12:39:00
|
Ramona Fransson |
Personligen tycker jag att det ska vara självklart att det enbart talas svenska mellan alla under lektionstid. Om det inte är genomförbart på frivillig basis är kanske ett förbud enda utvägen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-08 14:25:00
|
Unto S |
Svenska språket är ett arbetsverktyg för invandrare och på det viset ett mycket viktigt verktyg, utan den kan man inte arbeta. Sedan finns det sådana som t.ex. fru Ramona som vill förbjuda invandrare att prata sitt modersmål. Det är ingenting annat än en ”arkebusering” av en människans identitet. Människan utan sitt modersmål blir som en robot som utan känslor lämnar sig till andras förfogande.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-08 14:26:00
|
Karin Holmberg |
Fransmännen dubbar väl alla TV-program fortfarande?
Tänk om vi skulle gå så långt att vi gjorde DET! ?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-08 15:08:00
|
stålis |
Hörru Kompis, men det vet ju alla människor att det är rasistiskt att prata annan svenska än "miljonsvenskan".
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-08 15:12:00
|
stålis |
1 Erkänn svenskan som vårt officiella språk riksdagen har ju gjort tvärtom, 2 Överlåt åt de ute i verkligheten att bestämma hur polyglotta lektionerna bör vara. Ser en parallell här till vargdebatten, då stockholmare kramar vargar som dödar lantisarnas tamboskap.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-08 17:21:00
|
Jan E |
Visst ska målet vara att alla elever talar svenska i skolan – om inte annat så är det ett viktigt led i bekämpandet av utanförskapet bland invandrarelever. Men att förbjuda användandet av andra språk är felaktigt och ett förtryck - och därför oliberalt. Det måste finnas andra sätt för skolorna att uppmuntra användningen av ett gemensamt språk.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-08 18:58:00
|
suzanne |
jag håller med ramona! man måste kunna det språk i vars land man är! att prata annat språk mitt framför fejjan på folk som inte pratar det extra språk man kan är väldigt oartigt och separerande! på jobb jag varit på har det varit en regel att INGEN pratar annat språk än landets språk! alla ska vara i samma gemensamhet! ingen ska skrika på långtbortistaniska til sin chef eler sina kollegor!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-09 18:27:00
|
mintcar |
Ja, nu får det vara nog! Nog med folkpartiets ultrakonservativa, idiotiska förslag om skolan. Kulturen och språket behöver inte beskydas med lagar. Den homogena språknorm som gäller i Sverige är orsaken till att vi inte begriper våra grannländers språk lika bra som de begriper vårt. I norge finns två olika skriftspråk och en uppsjö dialekter. Där finns inget riksspråk.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-12 15:42:00
|
Chris.X |
Jättebra skrivet! Jag vet själv att om man kan ett språk riktigt ordentligt blir det konstigt nog MYCKET lättare att lära sig ett till språk ordentligt. Man gör barnen en björntjänst genom att säga att "jamen, det spelar ingen roll..."
|
|