Hata amerikaner OK i Sverige?

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2007-01-05 21:16:00
CMO
Det enda landet där "civila kubaner vägras att ens komma in på hotellen, än mindre hyra ett rum är för övrigt på Kubas "tourist only" anläggningar. Sedan finns det förstås också speciella lyxsjukhus av reserverade för rika utlänningar och partipampar, där civila kubaner icke äger tillträde.
Inlägg #22: Postat: 2007-01-05 21:25:00
Joakim Steneberg
Det stämmer att det är officiella representanter från Cuba som måste bojkottas av USA företag. Undrar hur det är i FN och N.Y.? Och det är inget vidare på Cuba när det gäller demokrati. Och det var inget vidare innan revolutionen heller. Som kom varför?
USA:s demokrati är formellt sett bättre, men relativt sett inget vidare det heller. Relativt sett.
Inlägg #23: Postat: 2007-01-05 21:39:00
CMO
Jag tror inte du vet så mycket om "USAs demokrati". Och det som är annorlunda är inte nödvändigtvis sämre eller bättre. Varför kom "revolutionen" på kuba. Tja, för att makthungriga och samvetslösa människor utnyttjade en okunnig befolkning.
Inlägg #24: Postat: 2007-01-05 22:03:00
CMO
Jag ser inget konstigt i att amerikanska företagsledningar placerade i USA följer amerikanska lagar speciellt om de inte strider mot svenska lagar. Privata företag borde dessutom få välja bort vilka kunder/leverantörer de vill så länge det inte rör sig om rasdiskriminering.
Inlägg #25: Postat: 2007-01-05 22:13:00
Joakim Steneberg
Vad vet du själv? Att det finns problem med amerikansk demokrati vet även amerikanerna själva. Liksom medborgare i andra länder med demokrati. "Demokrati måste återvinnas av varje generation."
Cuba liksom medborgare i Frankrike, Ryssland, Iran osv har gjort revolution eftrersom de varit missnöjda med systemet.
Glömde jag ett land? Javisst, folket i nuvarande USA fick nog av de engelska rödrockarna! Eller hur?
Inlägg #26: Postat: 2007-01-05 22:16:00
Joakim Steneberg
EU ser konstigheter i USA:s utomterritoriella lagar, och det avgör ju vi här, med hjälp av internationella konventioner.
Inte du eller USA!
Inlägg #27: Postat: 2007-01-05 22:19:00
Joakim Steneberg
Jag kanske skall tillägga, "för säkerhet skull" att revolutionerna inte alltid blivit vad man eller folket hoppats på.
Och att EU inte gärna av olika skäl, vill stöta sig med USA. Så vi får väl se hur det går.
Inlägg #28: Postat: 2007-01-05 22:27:00
GunnarL
24/ När det gäller att amerikansk lagstiftning skall fortplanta sig till dotterbolag i utlandet så är det naturligtvis fullständigt orimligt! Skall det i så fall gälla generellt? När Saudiarabiska företagare köper upp ett varuhus i USA - skall då kvinnor bara få gå in där i sällskap med en man? osv. osv.... Var skulle en sådan inställning sluta?
Inlägg #29: Postat: 2007-01-05 22:31:00
GunnarL
f/ Beträffande privata företags rätt att välja kunder/leverantörer fritt så styrs det i lagstiftning faktiskt inspiererad från USA. Som ett exempel kan jag nämna att leverantörer vägrade leverera till IKEA därför att man ansåg att de sålde produkterna alltför billigt. Men där gick lagstiftarna in och förbjöd diskriminering. Och resultatet ser vi i dag!
Inlägg #30: Postat: 2007-01-05 22:33:00
GunnarL
f/ CMO, man behöver inte försvara allt som är sjukt i USA - man kan älska landet ändå!
Inlägg #31: Postat: 2007-01-05 22:39:00
Janne B
30 Gunnar/ Himla bra sagt. Det är där jag varit i 50 år. Jag har kritiserat mitt älskade USA:s sämre sidor. Dessa har ökat på senare år. Ska den nya Kvinnan kunna göra ngt. /Något bra med Sovjet såg jag aldrig.
Inlägg #32: Postat: 2007-01-06 01:34:00
CMO
Herre min skapare! Vill SA införa en sådan lag och lagsöka företagsledningar i SA som inte följer den så kan de väl göra det. Men nu trodde jag faktiskt att t o m du skulle fatta att när det gäller blockader så blir situationen speciell. Om amerikanska företag kan handla med Kuba via utländska dotterbolag blir ju blockaden verkningslös.
Inlägg #33: Postat: 2007-01-06 01:36:00
CMO
Sverige skulle som sagt knappast accepterat att ett svenskt företag köpt upp ett brittiskt företag och genom detta handlat med Sydafrika under bojkotten.
Inlägg #34: Postat: 2007-01-06 01:39:00
CMO
30-31/ Vad har jag försvarat? Jag tycker att kubablockaden är skitkorkad och att det är löjligt att neka kubanska handelsdelegationer att bo på Scandic hotel. Jag har bara resonerat principiellt.
Inlägg #35: Postat: 2007-01-06 01:43:00
CMO
29/ Berätta gärna mer om det aktuella fallet. Om det är som du säger ska jag börja sälja Mercerdes bilar, Rolex klockor och Dior klänningar från mitt garage.
Inlägg #36: Postat: 2007-01-06 01:50:00
CMO
25/ Något lite vet jag väl om landet jag bor i. Har dock mycket kvar att lära än. Alla demokratier har sina problem Sverige likväl som USA. Det var Kubas revolution du frågade om. Så det var den jag uttalade mig om.
Inlägg #37: Postat: 2007-01-06 02:10:00
CMO
30-31/ Himla dåligt sagt. Det är ett lågt och simpelt debattknep att ifrågasätta andras uppriktighet.
Inlägg #38: Postat: 2007-01-06 02:39:00
Joakim Steneberg
Svar 32-36. Det är mycket möjligt att man inte kan hindra ett utlandsägt dotterbolag från att BRYTA mot lagar från moderbolagets hemland.
Men detta är INTE ALLS detsamma som att man skulle kunna TVINGA på ett land sina lagar genom ett dotterbolag i detta landet!
That´s the difference!
Inlägg #39: Postat: 2007-01-06 02:44:00
Joakim Steneberg
Bra du tycker det om USA:s handelsbojkott. Småsint! Vad jag kan förstå så har USA ungefär lika många politiska fångar på Cuba som Cuba själv! Några hundra.
När det gäller revolutionen, så var Cuba innan revolutionen bl.a. en lekplats för diverse amerikanska maffiasyndikat.
Det förvånar åtminstone inte mig att folk, ibland hela folk, blir ordentligt förbannade ibland, och revolterar!
Inlägg #40: Postat: 2007-01-06 16:47:00
CMO
Svar 39, bortser jag ifrån av ren barmhärtighet men låt oss reda ut detta med Scandic hotell en gång för alla förhoppningsvis.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...