Inlägg #1: Postat: 2007-01-04 15:53:00
|
Unto S |
Beträffande Lars Nilssons kamp mot bidragssystemet: ”Förra veckan fick svenska lantbrukare sammanlagt drygt fem miljarder kronor i gårdsstöd.” Alliansen slår mot arbetslösa, sjuka och lågavlönade genom att säga att de är bidragsberoende när de i verkligheten handlar om försäkringar som alla har varit med om att betala. Men lantbrukarnas gårdsstöd i form av fem miljarder i bidrag har ingen i Alliansen sagt något om. Vägra Vara Borgerlig!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-04 23:57:00
|
Joakim Steneberg |
Utan att ta ställning för någon ideologi. För säkerhets skull!
Jag såg det där på TV:4 nyheterna.
Och svenska Scandic känner sig tvingade att agera likadant! EU är mycket irriterade på USA för att de försöker kräva och lyckas ibland! "utomterritoriella lagar"! Vilket naturligtvis är mot all folkrätt osv.
Om USA:s regim bedömer Kina OK, Cuba inte OK. Så skall resten av världen acceptera det tycker de! Vad skall man säga? Någon?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-05 00:30:00
|
Calle Z |
Du och Unto har väl precis sagt vad ni ville säga? Iof så var Untos åsikt mycket förvirrande..Din också. Men jag säger bara en sak! Vilka länder skall vi följa enligt dig då? Skall vi följa vad Irans regim bedömer som ok?.....Välj sida.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-05 00:36:00
|
Janne B |
Men Calle Z, nog är det fruktansvärt att USA kräver att vissa av deras lagar ska gälla jorden runt. Det kan man kalla imperialism det. Ingen har sagt att vi ska följa Iran. Gamla Sovjet krävde inte detta och inte Putinland nu heller. Men det som vi kallar det demokratiska USA kräver underkastelse. Erkänner att jag är rätt skakad.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-05 00:41:00
|
Joakim Steneberg |
Svar 3. Om man nu kan kalla det för svar! Kan du inte ge ett ordentligt svar utan att bluddra bort det genom att blanda in HELT andra saker så är det förstås ingen ide att diskutera alls!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-05 00:51:00
|
Calle Z |
Janne. Det är så enkelt? Och om det kan man tycka vad man vill? Antingen så stödjer man den fria världen eller så gör man det inte?..Är våra demokratiska lagar värda att kämpa för? Är vår västerländska lagar värda att kämpa för?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-05 00:56:00
|
Calle Z |
Vem eller vilka"flyr" till vem? De kommer till oss i västerlandet! Det skall vi vara stolta över! Vi i väst skall sluta känna skuld! Joakim. Som svar på din fråga 2. Vi skall alltid ställa oss på frihetens sida...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-05 01:03:00
|
Calle Z |
Vi skall sluta känna någon jävla skuld! Någon skuld över nazi tiden eller över kolinialtiden. Det är rent kalla fakta! Hur är läget i Sydafrika idag tex? Vem "flyr" till vem?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-05 01:15:00
|
Unto S |
>7 Calle Z. Jag citerar en asylsökande som säger till Sydsvenskan idag: ”Se på asylsökande som människor. Inte som en sjukdom, som fågelinfluensa. Vi har kommit till Sverige därför att vi inte har någon annan plats där vi kan leva”. Till Calle Z vill jag säga: ”Ta reda på varför det har blivit så?” Jag kan ge ett ledtråd: ”Det finns 193 länder i världen, i 130 länder har USA militärt närvaro och i 93 länder av dessa har USA militärbaser.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-05 01:16:00
|
Unto S |
forts. - Calle Z måste vara överlycklig när hans Sverige mitt Sverige är något helt annat har sluppit ta emot 655 000 asylsökande från Irak. Jag menar dom irakier som har dödats sedan USA:s invasionen mars 2003. Kanske Calle Z menar just detta som ”Vi skall alltid ställa oss på frihetens sida...”
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-05 01:21:00
|
Calle Z |
Joakim. Svar 2. Det är just där man måste ta ett personligt val? Just där så korsar man Robicon..
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-05 01:27:00
|
Calle Z |
Unto. Förklara för mig hur Irakiska flyktingar som flyr för livet kan hamna uppe i Sverige? Om dom nu flyr för livet ifrån Irak? Hur i hela fridens namn hamnar man uppe i Norden? I Sverige där rasismen är total?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-05 01:50:00
|
CMO |
4/Konstigt resonemang Janne. Menar du att under bojkotten mot sydafrika skulle det varit fritt fram för svenska företag att etablera sig i sydafrika eller i länder som inte deltog i bojkotten för att handla med sydafrika. Att Bofors skulle kunna etablera dotterbolag utomlands och exportera vapen till vem de ville?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-05 02:14:00
|
CMO |
13 Eftersom Svenska lagar inte gäller globalt alltså....?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-05 09:13:00
|
Janne B |
CMO/ Bojkotten mot Sydafrika var en FN-bojkott som jag stödde. Men jag stöder inte att USA lagar ska gälla klotet runt. Ser du skillnaden?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-05 11:07:00
|
Joakim Steneberg |
Så gjorde även jag/vi. Bojkotten var dels inte total, men framför allt stöddes den inte av Storbritannien, USA, och Israel. Även militärt av de senare, men det blev väl aldrig klarlagt riktigt.
Men det var alltså inget land som försökte tvinga på andra länder sina egna lagar som USA tydligen gör även i andra fall. En astronomisk skillnad! Och bojkotten avsåg knapppast civila Sydafrikaner utomlands.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-05 11:11:00
|
Joakim Steneberg |
Man undrar var alla dessa FN-delegater från tveksamma länder bor när de besöker FN i New York! Får de verkligen bo någonstans?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-05 14:21:00
|
CMO |
15/ Usas lagar gäller inte klotet runt. Men det blir orimligt om man kan gå runt en bojkott genom att köpa ett utländskt bolag eller etablera ett dotterbolag i ett land som inte stöder bojkotten ifråga. Som sagt menar ni att Bofors ska kunna gå runt vapenexportförudet genom att etablera utländska dotterbolag i länder som inte lyder under svensk lag?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-05 14:25:00
|
CMO |
Jag instämmer f.ö. i att sydafrika bojkotten var bra och att kubablockaden är dålig. Eftersom sydafrikas regim var betydligt mer "demokratisk" än Kubas och därför mottagligare för sanktioner.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-05 14:30:00
|
CMO |
16/ Vad jag vet så får civila kubaner bo på hotell i USA de får dessutom politisk asyl likväl som i Sverige även på Hilton/Scandic hotels. Handelsdelegationer utsända av regimen är en annan sak.
|
|