Inlägg #1: Postat: 2007-01-03 19:56:00
|
steno |
Tack Kjell du är en lysande stjärna på Sourze poesi och litteratur. Men jag tycker man bör skilja ut poesin från praosan. Det är därför ja gpublicerar noveller på Kultur & Nöje, underrubriken Litteratur. Sedan kanske det behövs någon form av tävling och pris som tidigare. Novelltävlingen i våras med Barcelonaresa var ett bra iniatiativ
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-03 19:58:00
|
kjellekborg |
Steno, håller helt med. Vad säger du Janne? Hoppas du Janne förlåter mina ord om Poesin på Sourze!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-03 20:02:00
|
myrboa |
Jisses!!! ...poesin håller alltför ofta låg klass."" säger du.Fy fasen vilket " snobberi" vilken nedvärdering, vilket översitteri av de poesiskrivare som delar med sig av inre tankar,funderingar och känslor och det på ett mycket givande sätt.Säg i stället att du inte förstår..Om du skriver något och vi skulle gå in och säga dig att det du skriver är av låg klass..hur skulle du känna det. Dessa dina ord säger mycket mer om dig än det gör om poesiskrivarna.A-L
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-03 20:31:00
|
Inger-Sofia |
Du "skräder" då inte på orden,myrboa.härligt med ditt "känslobetingade" språk.Vad?VeM?Vilka? avgör vad som är av klass.Vad blir då måttstocken,för vad ,som får /skall publiceras på sourze.Vem avgör?För min del,Ser jag det som skrivarglädje.För oss alla.Ett sätt att uttrycka oss på.En del skriver artiklar,en del poesi,andra litteratut.DEMOKRATI för det fria ordet!VILKA FÅR DÅ VARA MED???
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-03 20:48:00
|
Sunny |
Myrboa o IngerS: Ett eller snarare många ord i rättan tid!! Vem i all sin dar ska bestämma vad som är bra poesi?????
Hur många skribenter mister skrivarlusten av sådana helt onödiga komentarer av dig ? Gillar du inte viss poesi kan du bara tyst hoppa över den till de som ev har annan smak!
Steno: du brukar vara bättre än så här?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-03 20:55:00
|
myrboa |
Håller helt med dig Inger Sofia.Att påta sig en "domarroll" att ta sig rätt att döma vad som är"låg kvalite" vad som får sägas..hur det får sägas och själv tycka att man är rätt man "för jobbet"det är så dumt så man baxnar.Bra att flera höjer sina röster mot "förtrycket av det fria ordet" Anna-lena
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-03 21:00:00
|
Sunny |
Ja låt oss göra det allihop!
Detta är inte svenska akademien!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-03 21:00:00
|
kjellekborg |
Min avsikt var inte att såra ngn som skriver vare sig poesi eller prosa, men nog måsta jag/man kunna ha en egen uppfattning om vad som är bra eller dåligt. Varför har Sourze poänskalan 1 till 5? Smaken är som baken, men ens uppfattning bör respekteras. Alla behöver inte tycka likadant. Vi är dock individer.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-03 21:02:00
|
Inger-Sofia |
steno,jag håller inte med om att tävlingar,skulle ge det ni eftersträvar.När jag gick i småskolan,blev min teckning utvald att vara med på en skoltävling för hela sveriges,först blev jag glad,men sen när jag såg och hörde mina klasskamrater,var det inte roligt längre,jag ville inte vara med,alla gjorde sitt bästa,jag tyckte det var orättvist.det skapade bara avundsjuka,missmod, stopp i mångas kreativitetsflödet och självkänsla.jag gillar inte tävlingar efter den händelsen.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-03 21:02:00
|
steno |
Sunny Jag har inte rackat ned på poeterna. Jag är inte intresserad av vad som skrivs i den spaltenTycker bara att prosatexterna liksom poesin ska få ett särskilt utrymme
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-03 21:03:00
|
myrboa |
Ja du har rätt Sunny.."hur många skribenter mister inte skrivarlusten av sådana kommentarer."Det är verkligen dags att höja våra röster mot förtryck i vilken form det än visar sig. A-L
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-03 21:05:00
|
Sunny |
Steno: Jag är heller ingen poet men ibland törs jag ändå skriva lite poesi av ganska mediokert slag.
Att tävkla inom skrivandet verkar dumt på ett forum där folk skriver för att de har någonting att säga.
Novellsajter o dyl finns i uppsjö på nätet: där tävlar man.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-03 21:07:00
|
Sunny |
11 Ja många som skriver här är osäkra på sin förmåga.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-03 21:12:00
|
Inger-Sofia |
Ja,kjell..det var därför jag uttryckte min åsikt om det du skrev.Går man ut och säger att det är dålig klass,så får du ju vara beredd på moteld.Det är inte sårande,mer en respekt och ansvarsfråga,för/ till alla människor,som kanske tar sina första steg ut i skrivarvärlden.Jag vet själv hur det känndes första gången jag,tog mig mod, att våga skriva på sourze.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-03 21:15:00
|
Sunny |
8 Jag hör till de som brukar få många stjärnor här men jag hade helst sett detta system borttagit.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-03 21:25:00
|
myrboa |
Din avsikt var inte att såra någon....man måste kunna ha en egen uppfattning..säger du.Det är en stor skillnad att stå för att man kanske inte förstår innehållet...att en dikt inte berör, men därifrån till att säga att poesin på Source håller låg kvalitet..det är något helt annat...det är att ta sig rätt att tro sig om att veta vad som är "bra och dåligt" i konsten Och det är inte upp till dig att avgöra.Det kunde du ha behållt för dig själv. A-L
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-03 21:29:00
|
Janne B |
2 Kjell/ Det mesta jag skriver är ju mest rimmade verser, en bra bit från det jag vill kalla poesi. I kväll kommer lite rim om våra politiker kanske in. / Man jag har skrivit ca 50 sorters artiklar, verser av olika slag. Jag måste erkänna att jag är lite stolt för ca 10 av dem. "Må sen Gud förlåta mig somliga rader". Så är jag väldigt glad över dig Kjell, om jag får uttrycka mig så...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-03 21:30:00
|
myrboa |
Som Sunny uttryckte det" detta är inte svenska akademin" Här trodde jag att det var fritt fram för skaparglädjen,för det fria ordet att fritt få flöda.Ingen har någon som helst rätt att försöka ta ifrån någon skaparglöden.Lovar dig att några av våra poesiskrivare en vacker dag kommer att bli kända poeter. A-L
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-03 21:42:00
|
myrboa |
Detta poängsättande..betygsättande hör inte hemma här på Source..just av den anledningen jag angivit.Att skaparglöd..skaparglädjen inte kan betygsättas på det sätt du gjorde. Flera är det som "prövar sina skrivarvingar" här på Source och det är toppen för vad vore Source utan alla sina skrivare. Många fler skrivare behövs inom alla områden för att utöka kunsksförrådet.Då ska de inte tas emot med kommentarer likt dina. A-L
|
|