Inlägg #1: Postat: 2007-01-02 14:01:00
|
Joakim Steneberg |
Är det inte så att ondskan, eller djävulen, finns lite hos os alla? Men att det goda övervinner i allmänhet? Utom när man av biologiska, sociala eller andra skäl blir för mycket påverkad av detta onda!Många rätt normala människor har väl uträttat hemska saker i krig, eller hur? I en hemsk miljö?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-02 14:06:00
|
Joakim Steneberg |
Sedan undrar jag faktiskt, som inte längre är med i någon kristen kyrka.
Får man verkligen komma med en "profetia" så där för aatt "provocera" bara? Är inte en profetia en allvarlig sak, som vissa av Gud utvalda, på hans uppmaning, enligt kristen tro, lägger fram? Ja, jag bara undrar!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-02 14:13:00
|
Joakim Steneberg |
Annars, rent pragmatiskt, håller jag med om "krämare och krigshetsare".
Men det kan väl inte vara att gå "Djävulens ärende" en tredje fråga om mänskligheten försöker lösa dessa problem på ett "anständigt sätt". Vilket då kanske skulle exkludera avrättning, ur kristen synvinkel
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-02 14:38:00
|
microfilosofen |
Svar 2a till Joakim S Profetia är allvarliga saker; dvs ärligt menade texter med andligt innehåll. OBS! det står den ´kyreanska´ framtidsprofetian - inte Svenska Kyrkans Offentliga Profetia
jag är ju präst i Svenska Kyrkan. Vilka är kyreanerna? Jag KYREUS, och ett antal vänner runt om i Sverige vilka vill ha större respekt för GUD.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-02 14:40:00
|
microfilosofen |
2b/ Profetian är verkligen inte skriven ´bara ´för att provocera. Men jag står vid att för många människor så kan obehagliga budskap kännas provocerande.
- Christer Kyreus
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-02 14:48:00
|
microfilosofen |
Svar på fråga 3 till Joakin S poängen med profetian är VIKTEN AV GUDSNÄRVARO. I människan finns både ont och gott och DJÄVULEN frestar oss ständigt. De människor som vänder sig till GUD i ödmjukhet får stora möjligheter att samla goda krafter i kampen mot ondska, också den egna ondskan. - Christer Kyreus
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-02 16:33:00
|
myrboa |
Djävulen finns! säger du. Men Vem är hanVadär han för "figur" denna Djävul som vi ska föra kamp emot??Min dotter hade en patient som trots att han var mycket svårt sjuk och döende vägrade dö.När min dotter pratade med mannen berättade han att HAN INTE VÅGADE DÖ AV SKRÄCK FÖR ATT HAMNA I HELVETET!!!!! "Helvete och Djävulen" symboliserar för mig en"skrämseltaktik"som använts i långa tider för att skrämma människor till tro på GUD. A-L
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-02 16:44:00
|
myrboa |
Tillit är för mig ett nyckeord.Tillit till skapelsen..till livet.Mäster Eckehart har sagt "Guds avkomma finns innom oss, päronkärnor växer till päronträd, hasselnötter växer till hasselbuskar och Guds avkommor växer till Gud." A-L
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-02 16:51:00
|
myrboa |
Varför focusera mer på "Djävulen" och allt hemskt han kan åstadkomma.Att det sk. onda finns vet vi ju redan,men det vackra,sanna,kärleksfulla,goda som också finns innom människan det behöver vi höra mer om. A-L
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-02 16:52:00
|
microfilosofen |
Svar till Myrboa 7 Den kamp vi skall föra är inte primärt MOT utan FÖR...det goda. Hurdå? Genom att våga se på verkligheten med öppna ögon. Det är INTE kärleksfullt att blunda för all onska i världen: bla ondskan hos människan. Dom som blundar för världens onska ger ONDA KRAFTER det vi sammanfattande kallar djävulen friare spelrum...- Christer Kyreus
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-02 16:57:00
|
microfilosofen |
Svar till Myrboa 8. Att inte våga tala klartext om sanningar är förödande. Det vet många patienter med svåra diagnoser som inte får höra sanningen - och i tid. NATURLIGTVIS skall vi tala om allt fint; allt gott. Det sker hela tiden inte minst i kulturen. Men vi som har andliga uppdrag har ett ansvar att inspirera människor till hela sanningen om tillvaron och om människans natur om ondskans verkligheter. - Christer Kyreus
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-02 17:06:00
|
sebastianne |
Christer, VEM skapade djävulen då??
ÄR inte GUD ALLOMFATTANDE?
Vårt VAL att inte "komma i håg" att även VI är Gud , kan inte det vara likvärdigt med det du personifierar som djävulen?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-02 17:06:00
|
myrboa |
Varför kamp?? Om jag har en flaska med "unket" vatten och jag fyller på med klart friskt vatten, kommer till slut det friska vattnet att ha fyllt hela flaskan. A-.L
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-02 17:07:00
|
sebastianne |
Om vi blir medvetna om det Gudomliga i oss istället för att stirra oss blinda på sådant i den kristna kyrkan,som:Jag fattig syndig människa ,som i synd född osv osv
Kyrkans män kanske också kan se att vi nu BEHÖVER samla oss UTAN gränser kristna, muslimer, judar mfl. och låta den ALLOMFATTANDE GUDEN inom oss komma till tals.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-02 17:07:00
|
sebastianne |
Religionen är ju tidens och kulturens yttringar och har inte förändrat något på tusentals år inte till det bättre heller.Dags att ompröva även Gudsbegreppet och gå ett steg vidare på den snäva stigen och UTVIDGA religionerna till att bli ANDLIGA och låta varje religion vara Guds redskap att få människan att "komma i håg"sin Gudomlighet. Uttrycker mig kanske oklart här men får väl återkomma om det inte är fattningsbart.Myrboa, underbart!!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-02 17:13:00
|
microfilosofen |
Svar till Sebastienne: DAGS ATT UPPTÄCKA 2 TING: både det onda det goda är realiteter. Ljus vs mörker, sanning vs lögn, liv vs död. Det ena är inte det andra. Vidare: det finns bara en GUD, en mänsklighet - sant det du anspelar på. Och denna mänsklighet bär både på- som sagt - gott och ont. - Christer Kyreus
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-02 17:15:00
|
microfilosofen |
Svar 2 till Sebastianne: religionerna förändras hela tiden, men kanske inte lika snabbt som modet och kjollängder. Varför? Därför de äkta religionerna ARBETAR MED EVIGA TING, som tex sanningens karaktär. Det har inget med genus att göra! - Christer Kyreus
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-02 17:23:00
|
myrboa |
sebastianne.Yeah!! Där sa du något mycket viktigt,sant och tydligt. Själv använder jag "att om kärlek är ljus måste då inte kärlekens motsats vara synonymt med mörker/avsaknad av ljus." Då kommer jag in på Medvetenhet..att öka vår medvetenhet om vilka vi är..vårt egentliga JAG.Omedvetenheten om detta vår JAG skulle då kunna vara det som gör att vi handlar mot vårt JAG och våra handlingar blir då "mörkerhandlingar"pratar inte om egots jag A-L
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-02 17:29:00
|
microfilosofen |
Svar 18 till Myrboa: du tangerar vad jag ofta talar om - människans EGENTLIGA JAG. Den omsorgen finns i min profetia. Detta verkliga jag gör ONDA HANDLINGAR: Hitler, Stalin, Saddam Hussein, hustrumisshandlare. Hanlingarna blir inte mindre onda för att vi ger dem andra namn! - KY
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-02 17:38:00
|
myrboa |
Oj då!!Hade visst kommit in flera artiklar medans jag skrev min. Härligt sebastianne..dina ord känns som friska fläktar.livsbejakende och Modiga. Har också själv svårt med "du fattig syndig..."känns för mig som en nedvärdering av Guds skapelse.Varmkram A-L
|
|