|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-01 12:59:00
|
|
Joakim Steneberg |
Varför skulle någon Gud åtgärda det som människan med vett och vilja ställt till med? Eller som accepterat detta, de med inflytande, att utvecklingen gått därhän?
Enligt judisk och kristen tro antagligen islamsk också, så har människan en fri vilja. Med eget ansvar!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-01 14:32:00
|
|
Janne B |
"Gud har inga andra händer här på Jorden än mina och dina" är en devis jag tycker om. För den sätter fart på den troende. Det är inte särskilt kristet att sitta still och vänta på Guds ingripande.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-01 14:48:00
|
|
Joakim Steneberg |
När jag tänker efter så säger ju muslimer, åtminstoen inför TV-kameror, påfallande ofta "ske Allahs vilja" eller liknande. Och rent allmänt så verkar ju monoteistiska religioner förlita sig mer på Gud än andra religioner gör. Eller skylla på "så står det i Bibeln" osv.
Men jag vill naturligtvis inte dra alla över en kam här!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-01 15:44:00
|
|
microfilosofen |
Till Janne B: du säger att det inte är särskilt kristet att vänta på GUDs ingripande. Men hallå, ursäkta mig: GUD är alla goda gåvors givare. I människan finns både gott och ont. Vad mänskligheten nu mera än någonsin behöver är mera goda gåvor från GUD; tex denna -varmare hjärtan, större insikt om den universiella solidaritetens betydelse! - Christer Kyreus
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-01 16:14:00
|
|
Janne B |
Låt mig fundera. Jag tror inte att vi är så värst oense, får väl söka bättre formulering...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-01 16:18:00
|
|
Janne B |
I den frikyrkomiljö jag växte upp i så sa vi att Gud hade redan givit oss allt, gett oss redskap att verka för det goda osv. Ett år efter det att Missionsförbundet bildats så sände samfundet missionsarbetare till Kongo. Man väntade inte. Man verkade direkt. Skolbyggen och sjukvård kunde inte vänta.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-01 16:23:00
|
|
Janne B |
Joakim/ Jag tror att du med egna ögon sett att här finns två olika traditioner. Det har varit mkt om Heliga Birgitta i SVT de sista dagarna. Hon satt i ROM i 20 år för att få tillstånd att starta kloster i Sverige.Den andra ytterligheten är förstås 3-4 kristna som genast startar en andrahandsbutik etc.. Där de också kan ha soppkök.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-01 19:04:00
|
|
Annika Lundgren |
2/ Janne B; Har du frigjort dina andliga gåvor? Gud är ande och inte torrt prat.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-01 19:25:00
|
|
Janne B |
En allt för svår fråga i detta sammanhang. Men jag har i 3-4 år skrivit ca 50 artiklar här plus kommentarer så nog har jag presenterat mig. Jag har gjort flera tusen inlägg i media...Samt jobbat som diakon utan lön. Jobbat med soppkök. Delat ut kläder etc. Sån där handfast kristendom. Men nu är jag sjuk o klen...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-01 19:58:00
|
|
myrboa |
Det finns en mycket använd och beprövad "taktik" som brukas innom:politiken,religionen,krigen,media,relationer osv Och den "taktiken" går ut på att vända "strålkastarljuset" mot något/någon annat/annan så att det som egentligen försigår får agera "osynligt i mörkret" medan vi är upptagna med att se det "belysta" som vi manipuleras att tro är det som verkligen sker. A-L
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-01 20:02:00
|
|
myrboa |
Om kärleken ÄR LJUS, måste då inte allt annat vara avsaknad av ljus?? A-L
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-01 20:14:00
|
|
myrboa |
" HUR SKA DU LETA EFTER DET SOM DU INTE VET VAD DET ÄR. HUR SKA DU SÖKA SÅDANT SOM DU INTE KÄNNER TILL?OM DU HITTAR DET, HUR VET DU ATT DET ÄR VAD DU SÖKER." Platon A-L
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-01 20:23:00
|
|
myrboa |
Vi "tar" en känsla,ett ord,
och menar "så är det" och glömmer att en "känsla,ett ord" inte är statiska utan går att utvidga i det oändliga.Vi ser en "människa" och menar "så är hon/han" och glömmer att en "människa" inte är statisk utan går att utvidga i det oändliga. A-L
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-01 20:27:00
|
|
myrboa |
Det ytterst lilla vi "ser" av/iii en människa är bara en bråkdel av vad hon ÄR och kan VARA. A-L
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-01 20:31:00
|
|
myrboa |
JanneB/ Vi som läst dina varma,kloka,insiktsfulla,innehållsrika ord fattar mer än väl att de "bär på handlingens frukter." A-L
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-01 21:10:00
|
|
Annika Lundgren |
Myrboa: Jag tycker att du blandar ihop känsla och ande och att du blandar ihop kärlek med en omtänksam klapp på axeln. Artikeln är i högsta grad kärleksfull men på en tuffare och djupare dimension.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-01 21:11:00
|
|
sebastianne |
Gud är utbytbart mot ordet Kärlek, Liv mm. Att BE GUD rädda oss för oss själva vore ju som att säga att Gud har misslyckats!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-01 21:12:00
|
|
sebastianne |
Gud begär INGET av oss!Gud ÄR redan fulländad och BEHÖVER inte våra "gåvor" eller vår "bot". Gud straffar INGEN för det vi är skapade till. VI begär att Gud skall göra något som vi själva redan skapats till, som vi egentligen ÄR.. Vi ÄR KÄRLEK, LIV mm men vi HAR GLÖMT DET!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-01 21:13:00
|
|
sebastianne |
Låt oss bli medvetna och KOMMA I HÅG..Då handlar vi också i kärlek.. OM vi VILL HA en god jord att leva på... Vi HAR blivit skapade med fri vilja.Gud TVINGAR ingen, straffar ingen. Tänk vad härligt om ALLA kunde frigöra sig från "Gårdagens" straffande Gud."Morgondagens Gud" ÄR KÄRLEK.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-01 21:14:00
|
|
sebastianne |
Kan du ställa upp på detta synsättet som präst Christer?
|
| |