|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-01 02:31:00
|
|
CMO |
För den som tvivlar rekommenderas ett besök till Ithaca, Cortland, Skaneatles, Watkins Glen, Trumansburg, Geneva eller ännu mindre småorter som Homer, Monrovia, Marathon, Groton osv. Alla med ett pittoreska centrum och ett rikt utbud av restauranger, matbutiker, järnaffärer, etc etc. Mer levande än svenska jämförbara orter.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-01 02:41:00
|
|
CMO |
Att "big box" affärer som Home Depot, Wal Mart med flera konkurrerar ut vissa "mom and pop" affärer må vara sant och beklagligt ur kulturhistoriskt hänseende men det skulle inte ske utan konsumenternas vilja att prioritera priset framför det pittoreska. Något som de mer "upplysta och progressiva" alltid fnyst åt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-01 14:22:00
|
|
Janne B |
CMO/ Hemska rykten sprids här om USA. "De senaste dagarna har det fallit drygt en halv meter snö i delstaterna Colorado och Kansas. På prärien har det bildats drivor som är fyra meter höga. Många vägar är ofarbara och tiotusentals hushåll är utan ström". Ryktesspridningen måste stoppas.;-
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-01 14:42:00
|
|
Janne B |
CMO/ Visst bedriver Patrick USA kritik, men inte svartmålar han sitt gamla hemland. Jag har en nära släkting som organiserar turistresor till svenskbygderna i Usa. Folk kommer tillbaka och instämmer i både Patricks bild och din bild. De träffar på underbart välskötta småstäder lite överallt efter bussvägen. På andra håll blir de förfärade över förfallet.. I morgon ska jag på kalas med en del av dem.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-01 15:31:00
|
|
Patrick G |
Och jag föddes i Buffalo och levde mina första 10 år i Angola. Åk dit någon gång. Jag grät sist jag var där. I och för sig var det 10 år sen. Kanske har den yuppiefierats? Eller, kanske åka runt lite överhuvudtaget, Bläddra även vidare än Foz News för den skull grabben...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-01 15:33:00
|
|
Patrick G |
Men mina färskaste erfarenheter är av Wisconsin, där min mor bor numera i Janesville. Det stämmer exakt med min "svartmålning".
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-01 15:34:00
|
|
Joakim Steneberg |
När man bilar/bussar genom länder som USA eller t.ex Australien, så slås man ofta av denna totala anpassning efter maskinen-bilen. Otaliga kilometer med fula industriförorter eller för bilar/bilprylar, utan fantasi att plantera ens några träd.
I Sverige är det ofta sossesamhället som apat efter. Rivit gamla centrum, eller uppfört köpcentrum långt utanför.
Vänster-höger, samma betonfilosofi utan respekt för kultur, natur eller mänsklig trivsel! Generellt sett.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-01 15:37:00
|
|
Joakim Steneberg |
"Betongfilosofi" skall det vara. En hörnpelare i min perosnliga samhällskritik.
Begreppet är inte mitt eget påfund dock.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-01 15:38:00
|
|
Patrick G |
2/Suck... Läs gärna också Nobelåprisvinnaren Stiglitz senaste text om Friedman vs. Galbraith: "Galbraith knew, too, that people arent just rational economic actors, but consumers, contending with advertising, political persuasion, and social pressures. " Länk: progecon.wordpress.com
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-01 15:40:00
|
|
Joakim Steneberg |
"Personliga" skall det vara! Dags för skärpning på det området! Skulle varit bra med en stavningskontoll eller lknande här på Sourze för en del av oss...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-02 03:30:00
|
|
CMO |
Visst, vissa orter växer och frodas och andra avfolkas, ett naturligt förlopp i en dynamisk ekonomi, men det är inte den bilden PG ger. Han utmålar ett generellt förfall vilket är en falsk bild av verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-02 03:56:00
|
|
CMO |
9/ Suck själv, ser inte vad det har för relevans. Vem har påstått att konsumenter enbart styrs av pris?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-02 10:08:00
|
|
Janne B |
Jasså du Patrick. Du utmålar ett generellt förfall av USA. Fy på dig. Nu har allt CMO kommit på dig trots vad han skriver i Elvan. Nu ska jag åka o träffa amerikafarare.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-02 14:34:00
|
|
CMO |
13/ Janne jag har noterat att den typen av infantila kommentarer kommer allt oftare från dig. Jag hoppas det är en medveten "taktik" om än något förbryllande och inte något slags neurologiskt åldersrelaterat symptom? Oavsett vilket kommer jag i normalfallet att ignorera dem av hänsyn till dig.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-03 04:33:00
|
|
Janne B |
Nu har jag varit på kalas hos släkten och träffat bl.a mina amerikafarare. De hade en mkt nyanserad bild av USA. Men de hade sett med olika ögon.En del höll på Patrick och en del på dig CMO. USA är helt enkelt ett väldigt område med de mest skiftande förhållanden. Landet går inte att beskriva i enkla klara termer Så att herrarna beskriver landet olika är inte så konstigt, ingen har fel. / Skrivet av en person med svårt hjärtfel och som ev hade en propp i oktober. Men jag ger mig inte får så lite.
|
| |