Inlägg #1: Postat: 2006-12-29 11:24:00
|
Uno Hansson |
Hej Janne/ Det som är nödvändigt är att varje medborgare inom landet betalar avgifter för beskydd och rättstrygghet. Men dessa avgifter kan regelbundet dras från bankkonton, bestå av stämpelavgifter vid registering av fastigheter osv. Som boende inom kommuner och regionener bör man ha obligatoriska sjukdoms- och fattigdomsförsäkringar. Dessutom bör var och en ha ett personligt men obligatoriskt medborgarkonto.../
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-29 11:46:00
|
Uno Hansson |
/... De nationella och federala valutorna är inte alltid så lämpliga att använda på marknaden för varor och tjänster och då inte heller för vård, skola, omsorg och andra kollektiva nyttigheter inom kommunen och regionen. Som komplement bör det då finnas regionala valutor som kan användas parallellt med den nationella. Var och en väljer alltså den valuta som anses bäst vid varje transaktion.../
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-29 11:54:00
|
Uno Hansson |
Den regionala valutan är då helt kontobaserad - det finns alltså inga sedlar och mynt som kan sparas eller smygas ner i "madrassen". På mycket enkelt sätt och till försumbar kostnad, kan det då varje natt kl 4 dras t.ex. 0,2 från varje konto, och dessa pengar flyttas då över till kontoinnehavarens personliga medborgarkonto. Det är alltså dessa pengar på obligatoriska medborgarkonto som används för att betala vård, skola, omsorg osv. och där ingår även försäkringarna.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-29 11:58:00
|
Janne B |
Du ska veta Uno H att jag alltid har haft den djupaste respekt för din tankeförmåga, djärva planer, dina kunskaper mm. Men jag har aldrig förstått hur något av detta ska kunna genomföras med demokratiska medel...Men Gott Nytt År i allra högsta grad. /Ja
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-29 12:01:00
|
Uno Hansson |
Skatten ersätts alltså med obligatoriska medborgarkonton och trygghetsförsäkringar. För barn upp till 20 årsålderna så lånas pengar för försörjningen, utbildningen osv. så när man fyller 20 år så är det minus på medborgarkontot. Denna skuld betalas sedan av under de följande 40 åren så att det är ett ordentligt pluskonto vid pensioneringen. De pengar som finns över vid pensioneringen kan användas helt fritt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-29 12:12:00
|
Uno Hansson |
svar 4/ Om mina och andra visionära idéer kan genomföras demokratiskt är det naturligtvis ingen som vet. Det som man önskar är att mina och många andras "anonyma" visionerna åtminstone kommer upp på dagordningen hos politiker, massmedia och samhällsvetarna.../
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-29 12:12:00
|
Uno Hansson |
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-12-29 12:21:00
|
Uno Hansson |
Det som jag försökt är att försöka diskutera med producenter på SVT och MTV om att TV-serier som exempelvis liknar "Varuhuset", "Hem till gården", "Rederiet" eller Karin Mannerheims alster har som bakgrund infrastruktur exteriörer, interiörer och rekvisita med visonära framtida sociotekniska system.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-12-29 12:24:00
|
Uno Hansson |
Det finns numera ca en miljard människor som regelbundet tittar på TV, visionär framtidsarkeologi borde därför kunna ge miljoner av dessa nya idéer och visonära möjligheter.
|
|