Kreativitet, frihet och Sverige

Inlägg #1: Postat: 2006-12-27 19:16:00
GunnarL
f/ "Den amerikanska drömmen har gjorts till åtlöje..." Tack och lov vill jag säga, framför allt därför att den alltid varit just amerikansk - absolut inget för oss att efterlikna! Ett osunt och korrumperat klassamhälle.
"Barn får inte vara duktiga...." Kolla på idrottsarenorna vilka som är duktiga!
Inlägg #2: Postat: 2006-12-27 19:18:00
GunnarL
f/ Ansedda Sports Illustrated rankade för en tid sedan Sverige som världens bästa idrottsnation i relation till folkmängden! Knappast typiskt för ett land där man enligt skribenten inte tillåts vara duktig. Men han är ju å andra sidan "liberal".
Inlägg #3: Postat: 2006-12-27 23:06:00
Lars Nilsson
Och hör sen. Att USA senast här i Stockholm tog hem alla Nobelpris utom i litteratur är en tydlig följd av "ett osunt och korrumperat klasssamhälle". Men i idrott är vi bra för det står i den amerikanska tidning Sports Illustrated. Den är väl inte korrupt fär man anta. Gör som Gunnar L. Satsa på sport så går det oss väl.
Inlägg #4: Postat: 2006-12-27 23:12:00
Lars Nilsson
Gunnar L kanske skulle besöka University of Chicago och i dess ingång studera namnen på närmare 80 personer som studerat där och fått Nobelpris. Men det är väl bara ytterligare ett bevis på hur osund den amerikanska drömmen är och hur korruptionen verkar. Samma sak kan studeras vid Stanford.
Inlägg #5: Postat: 2006-12-27 23:28:00
Lars Nilsson
För övrigt skall ingen klanka på Sverige för då blir Gunnar L ledsen. Han skiner däremot som solen i Karlstad om man klankar på USA för där vet Gunnar att allt åt helvete och där bor de elaka. Och det inkl ca 10 milj svenskättlingar. Så det så!
Inlägg #6: Postat: 2006-12-27 23:38:00
GunnarL
Nu blev Lars Nilsson rosenrasande för att jag ansåg att USA är ett korrumperat klassamhälle! Kul Nilsson! Jag skall bara påminna Dig om att jag sitter absolut inte ensam i den båten! Fråga de utfattiga människorna i amerikanska Södern där flickorna fortfarande blir med barn i 14-årsåldern och framlever sina eländiga liv i husvagnar, om vad de tycker om den amerikanska drömmen. De kanske t.o.m. skiter i Nobelpriset.
Inlägg #7: Postat: 2006-12-27 23:40:00
GunnarL
5/ Du Lars Nilsson som sitter i Din Östermalmsvåning skall enbart hålla käften när det gäller kritik av Sverige. Du säger att Du kommer från ett fattigt norrländskt hem! Under vilket system har Du skapat Din rikedom?? Socialdemokratiskt tyrrani och åsiktsförtryck??
Inlägg #8: Postat: 2006-12-27 23:44:00
Sunny
J aGunnar: fattigdomen i världens rikaste land är förvisso ett väksande problem!
Inlägg #9: Postat: 2006-12-27 23:50:00
Lars Nilsson
Ahaa, nu förstår jag! Det beror på vad man bor om man skall ha rätt att kritisera Sverige. Annars skall man hålla käften. Allt enligt sedvanlig vänsterideologi. Kan man få exempel på var man skall bosätta sig för att ha rätt att yttra sig? Och Din föreställning om amerikanska södern är patetisk. Du tror väl att alla förmögna damer över 60 i USA har blått hår också? Det brukar höra till okunnigheten.
Inlägg #10: Postat: 2006-12-27 23:57:00
Lars Nilsson
För övrigt är typiskt Gunnar att komma dragande med allt som är fel i USA om man vågar säga att USA:s forskare är i toppklass och om man diskuterar forskning rent allmänt. Det skulle på något virrigt sätt motsäga antalet nobelpristagare. Den logiken är mer än lovligt usel.
Inlägg #11: Postat: 2006-12-28 00:54:00
GunnarL
Lars Nilsson! Du har av allt att döma haft ett ganska framgångsrikt liv - yrkesmässigt menar jag. Tror Du att det är enbart Din egen förtjänst? Tror Du att Du fått samma framgång om Du växt upp i ett fattigt hem i USA? The american dream? Tror Du möjligen att den infrastruktur som skapats i Sverige med hjälp av en föraktad sosseregering haft någon som helst betydelse - eller är Du helt och hållet en self-made man?
Inlägg #12: Postat: 2006-12-28 10:47:00
Lars Nilsson
11/ Du har inte en susning om min bakgrund så vad får Dig att tro att jag skulle gått klädd i säck och aska om jag inte varit född i Sverige? Det kanske gäller Dig möjligen. Om mig själv har Du bara rätt i en sak. Jag är född i Norrland. Hur tror det kommer sig att så många från fattiga länder har som högsta önskan att hellre emigrera till USA än till någon annanstans inkl Sverige?
Inlägg #13: Postat: 2006-12-28 10:49:00
Lars Nilsson
Vad gäller emigration så är det typiskt att inom arabvärlden så vill mer än 40 procent av ungdomarna emigrera. Gissa vilket land man föredrar?
Inlägg #14: Postat: 2006-12-28 13:13:00
Janne B
Som jag har fattat det så är det tusentals eller tiotusentals "rika arabungdomar" som studerat i USA några år. De hyser en sällsam blandning av beundran och hat inför detta blandade komplicerade USA. När de kommer hem vill de ha enhetlighet, som Syriens president/diktator.
Inlägg #15: Postat: 2006-12-28 13:15:00
Janne B
Religions och kulturblandningen är inget för dem, men den effektiva industrin som ger hög levnadsstandard åt 2/3 av folket har deras beundran.
Inlägg #16: Postat: 2006-12-28 13:19:00
Janne B
Detta känner jag igen från svenska turister i nutid. De kommer åter till Sverige efter 2 veckor eller 2 månader och berättar helt olika saker beroende på vilka personer de är. Vissa ser det vackra Vita Huset. Andra ser de husvilla som bor i kartonger nära Vita huset...Du kan se vilket USA du vill. Det samma gäller tydligen Moskva just nu...
Inlägg #17: Postat: 2007-01-02 11:13:00
Anna Drangel
Lars N: Att jämföra USA som har ca 300 milj invånare med Sverige som har 9 milj blir givetvis missvisande. Jag skulle nog säga att vi i Sverige är ett ovanligt duktigt folk i jämförelse med invånarantal.
Laddar...