Inlägg #1: Postat: 2006-12-27 10:50:00
|
Janne B |
Arvid/ Mycket intressant text som dock nästan helt handlar om problem inom sv kyrkan, som jag lämnade samma dag som jag blev myndig.Känns fel av mig att diskutera en annan kyrkas inre angelägenheter. Men en viktig fråga är ju om den gamla Statskyrkan kommer att klara övergången till en demokratisk Folkkyrka. Den måste ta steget från prästernas och politikernas kyrka till medlemmarnas och "lekmännens" kyrka.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-31 10:15:00
|
Arvid Fallström |
Janne B/ Om det är det som kyrkan håller på med så har jag missat skälet. Dylika förändringar bör ha ett mål och ett mål ska alltid ha ett syfte. Vad är syftet? Jag blev faktiskt rätt skrämd eftersom jag finner det vara en surrealistisk upplevelse att gång på gång uppmanas att inte vara rädd när jag inte är rädd. Det är ungefär som att uppmanas att inte vara ledsen när man skrattar så man kiknar. Absurt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-31 11:59:00
|
Janne B |
Jag har i snart en timme lyssnat på Sv Kyrkan från Kumla. Otroligt mycket vacker musik. Men temat tycks vara "Var inte rädd" efter en psalm skriven av Ylva Eggerhorn. / Ja även jag frågar mig om kyrkan inte rätt ofta svarar på frågor som inte är ställda! Nu sjungs Härlig är Jorden. En helt annan infallsvinkel. En bra avslutning på en vacker gudstjänst men med tveksamt budskap./Reservation för att jag inte är den perfekte lyssnaren...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-31 12:04:00
|
Janne B |
"Så som i Himmelen", den storslagna filmen gick i SVT i fredags. Där fanns en medelålders präst som inte klarat övergången från myndighetspräst till folkpräst. Han hade en underbarfru som var ute bland folk på deras villkor. Men han var i bästa fall observatör som beklagade egna och andras "synder". Om detta vore mycket att tillägga...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-01 22:01:00
|
Arvid Fallström |
Janne B/ Du har nog rätt i att kyrkan kanske svarar på frågor som inte är ställda. Det är ju förstås så att kyrkan har predikat "var inte rädd"-budskap förut. Men i påkallade lägen och med en gud som är med åhörarna. Se f ö Donald Sutherlands lysande Sergeantmajor i filmen Revolution: "Don´t be afraid, god is with you", säger han men dock till rödrockar som ska gå i gåsmarsch mot musköter, bajonetter och kanoner...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-01 22:07:00
|
Arvid Fallström |
En sak till. Folket ska alltså få kyrkan, en gåva som de aldrig önskat att få, som alltid serverats dem färdigregisserad och uppstyrd av överheten sedan 1000 år. Det låter inte särskilt genomtänkt. Det som inte är genomtänkt brukar inte bli särskilt bra.
|
|