Vad är det för tid vi lever i?

Inlägg #1: Postat: 2006-12-26 09:50:00
Annika Lundgren
Förhoppningsvis går vi in i en förståelsens tid av att en skärva ständigt skaver mot en annan skärva och tvärtom. Förhoppningsvis går vi in i helhetstänkandet tid, där vår grundsyn förutsätter varje människas rätt att vara hel. Jag hoppas att vi då också återupplivar den stora glädjen i att tjäna i vilken funktion vi än har. Glädjen att tjäna är en SANN OCH STOR GLÄDJE.
Inlägg #2: Postat: 2006-12-26 10:02:00
Annika Lundgren
... Ja, nu menar jag självklart inte att försöka fly undan i tanken och börja fundera på gammaldags religiös välgörenhet. Jag menar i första hand i den funktion vi besitter ... hemma och på arbetet.
Inlägg #3: Postat: 2006-12-26 10:07:00
Annika Lundgren
Tack och lov vet de flesta av oss redan att tjäna inte är samma sak som slaveri. Sådant tror bara fanatiker. Dessa orden står jag för och jag önskar alla ett riktigt gott, innehållsrikt och civilstarkt nytt år.
Inlägg #4: Postat: 2006-12-26 20:30:00
Janne B
2 Annika/ Vad gillar du modernt kristet socialt arbete som att ge kläder och mat till dem som fått Nej på Socialen. Kyrkor som utan villkor delar ut barnmat för att föräldrarna inte vill "förnedras på sociala" som de ibland uttrycker saken.
Inlägg #5: Postat: 2006-12-26 20:31:00
Janne B
"Civilstarkt" var ett nytt underbart ord för mig. Fria kyrkor t ex som inte böjer sig under staten utan gör det som samvetet bjuder. Men kan lika gärna vara civilstarkt Röda Korset.
Laddar...