|
Inlägg #1: Postat: 2006-12-21 19:58:00
|
|
steno |
Det var Göran Persson som under budgetsaneringen sa att LO var en intressegrupp bland många andra. Kanske har Lo-facket tillsammans med S vuxit sig för starkt. Den borgerliga valsegern är ett medel och bevis att balansera denna makt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-21 20:01:00
|
|
steno |
I Länder som saknar fria fackföreningar härskar skräcken.Visst uppvisar Kina fantastiska resultat men till vilket pris av mänskligt lidande?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-21 20:03:00
|
|
steno |
Jag var en av debattörerna som ihärdigt med mitt fackförbund som bas i artiklar i DN, DI och svd bekämpade Löneträsket under 70-talet "Lika lön för allt arbete".
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-21 21:39:00
|
|
steno |
Du nämner ett antal järnhårda diktaturer som mänsklighetens välgörare. Där har "välståndet "växt, t.ex
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-21 21:44:00
|
|
steno |
Jag vet inte vad som är dina motiv och din bakgrund. Jag fruktar att du kommer från blygsamma förhållanden, de kan vara värst. Den största kapitalisten jag mött var en privatchaufför för en VD i södra Sverige. Jag hade som personalpraktikant ryckt in som servitör på en industriträff. Något mer servilare har jag aldrig mött. Vi satt efteråt, VD:n och personalen och hade en bra diskussion Jag och VD:n skämdes ikapp
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-21 21:47:00
|
|
Lars Nilsson |
Jaha, och det som som Du skrivit ovan bevisar att facket har bidraget till ökad välfärd och högre levnadsstandard? Och visst är det fördjävligt att miljoner/miljarder fått det bättre utan fackets medverkan i Asien. Men inte ens Du vill väl säga att alla i Asien som fått det bättre lever under järnhård diktatur?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-21 21:53:00
|
|
Lars Nilsson |
3/ Och att Du inte älskade vad som hände under 70-talet och skrev artiklar bevisar att facket ......? Ja, vadå? 5/ Länge sedan jag läste något så dåligt psykokvacka.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-12-21 22:00:00
|
|
Lars Nilsson |
Förklara istället varför AD exvis, som mig veterligt alla fack ställer upp bakom, är så fantastisk för en som inte är med i facket? Berätta också mer konkret vad facket betytt för att höja vår välfärd och levnadsstandard. Du om någon borde ju veta det.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-12-21 22:00:00
|
|
steno |
Jag ville påpeka att facket har varit till stor nytta liksom kapitalismen om det har funnits en balans, Det är det som är demokrati och den enda kraft som kan förhindra att en part exploaterar och förtrycker den andre. God Jul På dig. Jag tror ändå att du menar väl
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-12-21 22:05:00
|
|
Lars Nilsson |
9/ God jul på Dig Själv!!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-12-22 10:03:00
|
|
steno |
Är man inte med i fasket kan man driva sin sak i tingsrätt. Dyrt, javisst om man förlorar facket tar anrrs risken och kostnaderna. Men det är så det blir utan fack. Det blir dyrt för den enskilde att få rätt mot arbetsgivare
|
| |