Inlägg #1: Postat: 2006-12-20 21:44:00
|
StaffanH |
Tomten kan antingen vara ett helgon eller en väsen förankrat i svensk folktro. Oavsett vilken anser jag honom inte vara diskriminerande eller stötande för någon. Ingen är ju tvungen att fira jul på svenskt vis; man kan ha sin egen variant eller låta bli helt, men man måste både acceptera och respektera att majoriteten firar jul i vårt land. Inget konstigt alls, egentligen...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-20 22:26:00
|
Janne B |
StaffanH/ Ja visst, vissa väsen har förankring både i kristendomen och tidigare kulturer.Svensk folktro. Redan som barn förstod jag att det var så och att folk la in sina egna föreställningar i dessa väsen. För många är Lucia ett skämt. Jag har varit i kyrkor där man haft rena Mariadyrkan runt Lucia osv. Nog är det rätt skönt med denna frihet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-20 22:29:00
|
Janne B |
Tomtegubben står med lykta utanför min dörr i kväll. De goda grannarna har ställt dit honom. Men vad skulle hända om jag ställde en Krubba bredvid? Eller en vuxen Jesusbild. Här får jag ha fingertoppskänsla...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-20 22:45:00
|
StaffanH |
Svar 2: Ja sådan frihet och därmed tolerans är av godo.
Svar 3: Jag litar inte bara på din fingertoppskänsla utan även på ditt estetiska sinne. Just nu tycks vi ta in många impulser från utlandet när det gäller juldekorationer. Det har vi iofs nästan alltid gjort, men ibland kan det bli lite för mycket av det goda. En krubba eller Jesusbild - det är ju trots allt hans födelse som firas - bör ha en snygg inramning om det ska bli rätt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-21 00:11:00
|
Sunny |
Man kan även göra som jag:fira den ursprungliga Julen som var midvinterbloot!
Då kan man göra lite som man vill eftersom man inte bör offra djur längre! Mat o dryck hörde till denna festen liksom gåvor.Ljus o stjärnor i mörkret är väl ok.
Staffan: Jesus har ingenting med den svenska julen ata göra.
Det var ett mycket senare påfund.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-21 00:15:00
|
Sunny |
För att lättare få svensken att acceptera Vite Krist så fick vi behålla våra helger.Man bara bytte symbol. Min Käre som är äkta kristen vägrar delta i detta spektakel: att fira en judes födelse med ett orent djur:Grisen ! Förbjuden att äta i Biblen. Jesus var om historian stämmer född på våren.Julgrisen är vår gamle Särimmer från Valhall!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-21 00:41:00
|
Sunny |
1 Staffan: Nej gammal folktro är jätteintressant o dess figurer likaså.
Religionshistoria är oxå enormt spännande att fördjupa sig i. Ingenting av detta kan rimligen vara stötande för någon om man undantar vissa religisiösa extremister?Själv hämtar jag ibland styrka ur Lina Sandels psalmer: I "Blott en dag" visar hon enorm levnadsvisdom. Att kunna ta en dag i sänder är en klok överlevnadsstrategi i kriser.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-12-21 09:42:00
|
Janne B |
Våra psalmer är folkets musikskatt som jag tycker att ingen ska missa.Kyrkan äger inte denna skatt, den är allas. Ta för er, låt den inte ligga och rosta.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-12-21 09:44:00
|
Janne B |
Dags att ta blodprov så jag får reda på hur frisk eller sjuk jag är då jag firar Jul med Jesus och alla andra!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-12-21 11:13:00
|
Janne B |
Sunny/ I GT Judarnas bibel förbjuds på goda grunder griskött. Men detta förbud ansågs inte gälla för de nya kristna, man kan se en diskussion om detta i texterna. Så i det kristna Europa har man alltid ätit griskött så vitt jag vet.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-12-21 11:16:00
|
Janne B |
I våra kalla nordliga länder så gällde det att överleva den långa vintern. Det gjorde man väldigt bra med hjälp av det feta grisköttet. Hungern har ofta övervunnit religionen.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-12-21 11:28:00
|
Sunny |
Jan: Förvisso. Men man ska inte tro att julgrsien är en kristen sed efterom vår gamle Särimmer är så mycket äldre. Han hör ju hemma i Valhall.Vi hade julgris långt innan vi var kristna.
Håller tummarna för ditt blodprov!!!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-12-21 11:30:00
|
Sunny |
Men Min Käre vägrar skinka av religiösa skäl vilket ter sig lite ologiskt ibland då han äter korv gjord på fäskkött *ler*
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-12-21 12:34:00
|
Janne B |
När jag var fem år fick jag reda på att en släkting dött några minuter efter det han ätit köttbullar. Alltså vägrade jag äta köttbullar i fem års tid. Mamma plattade till köttfärsen och kallade rätten ngt annat. Mkt välsmakande.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-12-21 12:38:00
|
Janne B |
För mig är våra julseder ett sammelsurium av influenser från många håll under sannolikt årtusenden. Tomten St Nikolas var biskop på Irland efter ett bra förslag. Min Tomte bor fortfarande kvar i den skog jag hade som liten. / Jag kan bara föreslå att de människor som är medvetet kristna satsar mer på Jesus än på Tomten.Det bör i ett hem synas en viss skillnad menar jag.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-12-21 14:41:00
|
Sunny |
8 Vi har en stor musik o litteraturskatt som bygger på kristendommen.
Den ska vi självfallet vara rädda om.
Ingen menar väl att man måste sluta spela Shakespeare eller Noren för att deras pjäser har bibliska referenser? Eller poeter Som Gullberg.Per Lgerqwist,Dan Andersson...
Jag menar att Den blomstertid nu kommer är en mycket vacker o passande psalm vid skolavslutningar men att det minskande antal medlemmar i kyrkan gör det mera passande med en neutral lokal
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-12-21 14:44:00
|
Sunny |
Där kan alla barn samlas.Ateister o muslimer.Eftersom vi bor i Sverige så kan man visst använda Svenska psalmer med en förklaring att kristendommen varit så länge hos oss att den självfallet satt spår i vår kultur!
Det bör man ju känna till.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-12-21 14:46:00
|
Sunny |
Tomten Janne. Min är Viktor Rydbergs underbara filmtomte: du har väl sett den?
Den lille grå som vaktade över folk o fä.
Fast jag har ingenting emot de andra tomtarna heller.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-12-21 14:48:00
|
Sunny |
Oss emellan: det är inte alltid jag gör Den Käre obs på att korven innehåller fläsk!
Men blodmat är tvärförbjudet. Ok bara jag får äta blodpudding så slipper han!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-12-21 14:59:00
|
Janne B |
Jag har inte hört att muslimer protesterar mot avslutningar i kyrkor utan det är gruppen aktiva ateister som tar upp saken ibland. Vem vill ha fest i en ful sporthall med vansinning akustik. Missionskyrkan i Trollhättan används av alla som konsertlokal p g a den perfekta akustiken mm
|
|