Inlägg #1: Postat: 2006-12-18 02:55:00
|
Janne B |
Läs LO-tidningen om hur fantastiskt bra det går. Hela överkanten bjuder på succesiffror...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-18 14:23:00
|
CMO |
Glöm inte Greta Garbo, Ingrid Bergman, Lasse Hallström, Ingemar Johansson, Anita Ekberg, Björn Borg, Ingvar Kamprad, Bröderna Rausing, Mats Wilander, Peter Formark, Mats Sundin, Ingmar Bergman, Christer Fuglesang med flera. Men Sverige har ju fortfarande Billy Butt, JanneB och GunnarL kvar. Jippiie!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-18 15:38:00
|
Janne B |
CMO / Några hemska sekunder fruktade jag att du skulle missa mig...Nu är jag nästan kanoniserad..
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-18 19:16:00
|
Sunny |
Killar: ni ger mig väldigt goda skratt när ni fajtas!!
Men Cmo: Fugelsang är nog mera norsk ändå? I Kamprad beundrar jag verkligen.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-18 19:20:00
|
Sunny |
O att flytta i Bergman från Fårö till Usa lär inte gå det heller.
O visst är det Italien som fått vår Anita?
Vem hon än är denna Olinda så verkar hon ju oförarglig nog eftersom ingen jag känner hört talas om henne får kolla med barn o barnbarn o inte mina jämnåriga?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-26 21:52:00
|
piabrooks |
Varfor beundrar du Kamprad, Sunny? Han var nazist.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-26 22:08:00
|
Janne B |
I Kamprads ungdomsgeneration var kanske hundratusentals Hitler eller tyskvänliga. Gränsen mellan dessa grupper var en tid mycket svår att dra. Viktigare är nog vad Kamprad i praktiken gjorde efter 1946.Samma gäller flera person i mina föräldrar generation som jag hörde namn på som barn!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-12-26 22:10:00
|
Janne B |
Det sas att vår gamle kung Gustav V och hans hustru var nazister. Andra sa att kungapartet hyste det djupaste förakt för denna österikiska uppkomling etc.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-12-27 00:29:00
|
Sunny |
6 Pia Du är kanske ganska ung?
Inte ens jag själv var med under kriget: jag föddes då. Men det var så att hela den svensk överklassen o en god del av den övre medelklassen var tysk o Hitlervänliga med kungahuset i spetsen.En man som senare blev min älskare under 10 års tid hörde till den svensk adeln o han liksom så många andra studerade i Tyskland åren före krigsutbrottet.
Han hörde H tala o han förstod varåt det gick men när han kom hem till Sverige
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-12-27 00:36:00
|
Sunny |
blev hans släkt utfryst ur sociteten fram till Staingrad. Då åkte Hitlerporträtten ner från väggarna.
Våra politiker hjälptea ktivt Tyskland med malm transporter o transit-tåg.I Göteborg kämpade modige Torgny Segerstedt ganska ensam i pressen. Betydligt äldre personer är K. som ju var mycket ung då var nazister. Ingmar Bergman var en.I Norge var nationalklenoden Knut Hamsund nazist.Då satt min förste man i tyskt arbetsläger. Han är norman.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-12-27 00:38:00
|
Sunny |
Så Pia: att en oskolad grabb ifrån Småland som inte ens kunde språk trodde att Hitler var bra har jag inga problem med men att de som satt på makt,kunskap o hade ansvaret dröjde så länge med att bekänna färg tycker jag är skamligt.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-12-27 01:35:00
|
Janne B |
Väldigt fin sammanfattning av en stor fråga du Sunny. De svenska nazisterna var som regel inga onda människor men de vägrade ta till sig olycksbådande information som dock kom tidigt. Som raslagarna mot judarna./Många såg Hitler som ett värn mot kommunismen, samt vice versa. När det 1939 visade sig att Hitler o >Stalin var i Pakt med varandra förlorade många orienteringen. I juni 1941 satte Hitler in ett jätteanfall mot Sovjet. Då ökade förvirringen igen.
|
|