|
Inlägg #1: Postat: 2006-12-16 19:20:00
|
|
stålis |
Problemet med Mellanöstern är för lite nationalism. Om människorna där känner lojalitet med sin släkt eller klan i högre utsträckning än med de utanför klanen eller med en nationalstat som Libanon eller Irak, så går det inte att bygga ett starkt civilsamhälle. Istället för demokrati och rättssäkerhet kommer nepotism att råda.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-16 19:21:00
|
|
stålis |
Ett uttryck för klankulturen är just kusinäktenskapen. Över 50 procent i Irak och över 60 i Saudi arabien.
Saddam var t ex gift med en kusin och titta vilken dingbollar till söner han fick!.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-16 19:23:00
|
|
stålis |
Cyniskt tänkt: det nuvarande inbördeskriget mellan Fatah och Hamas måste minska trycket på Israel. Och vore jag israel skulle jag inte gråta precis. Hemskt, men det tror jag.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-16 19:25:00
|
|
stålis |
Samtidigt - den konflikten är en pr-seger för Israel. Och en pr-förlust för palestinierna. Vad tror du vi i Europa tänker? De flesta nog "ja, herregud, klart att israelerna inte kan förhandla med människor som inte ens kan hålla fred med sig själva, som verkar smått överspända och fanatiska".
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-16 19:26:00
|
|
stålis |
Och det där ständiga skjutandet i luften i timtal när man är glad - hur civiliserat verkar det?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-16 21:58:00
|
|
Janne B |
Mellanöstern har delats upp och förändrats hur många ggr som helst de senast 3000 åren.Vad har det hjälpt. Eftter Ottomanernas fall drog fransmän och engelsmän en massa nya gränslinjer. 1948 fixade FN ett lapptäcke.. Efter varje krig i området har gällt nya gränser osv. Lycka till i din fredsmissoon Stålis.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-16 22:00:00
|
|
Janne B |
Nog borde Jerusalems döttrar och söner gråta. Vad de behöver är EN stark och pålitlig motpart att förhandla om fred med.Det har de aldrig haft utom vid freden med Egypten...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-12-17 16:10:00
|
|
Anna Veeder |
1/Jag håller faktiskt med dig, med ett tillägg: det saknas nationalism som bygger på en lojalitet till en fungerande stat. Staten måste helt enkelt se till medborgarnas intressen mer än klanen/familjen/släkten. Problemet är ju också att staten i många fall är lika med en viss familj/klan/släkt, inte summan av medborgarnas önskemål.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-12-17 16:10:00
|
|
Anna Veeder |
1/Jag håller faktiskt med dig, med ett tillägg: det saknas nationalism som bygger på en lojalitet till en fungerande stat. Staten måste helt enkelt se till medborgarnas intressen mer än klanen/familjen/släkten. Problemet är ju också att staten i många fall är lika med en viss familj/klan/släkt, inte summan av medborgarnas önskemål.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-12-17 16:12:00
|
|
Anna Veeder |
3/Minska trycket ja, men bara för ett tag. Det är ju inte precis en långsiktig lösning. Dessutom ligger de palestinska områdena alldeles för nära för att ett palestinskt inbördeskrig skulle vara hälsosamt för Israel. Det är bara ett par kilometer mellan Ramallah och Jerusalem respektive mellan Betlehem och Jerusalem. Och så bor det några hundra tusen bosättare där också...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-12-17 16:15:00
|
|
Anna Veeder |
Och angående förslaget att dela upp Libanon...vet du hur stort Libanon är? Inte speciellt stort. Att dela upp det i vadå, schweiziska kantoner? Och enligt vilka linjer då? Det bor ju t ex kristna både i söder och i norr, och överhuvudtaget är det rätt blandat. Jag tror att något sådant bara skulle göra situationen ännu värre. Vi behöver starkare demokratiska stater, inte pyttesmå etniska enklaver.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-12-17 16:17:00
|
|
Anna Veeder |
5/Det där skjutandet i luften när man är glad vet jag många palestinier som förbannar. Det är rätt vanligt i beduinska byar inne i Israel också. När jag bodde längre norrut visste vi precis när det var ett bröllop för då sköt de skottsalvor så det rykte om det hela kvällen många beduiner gör militärtjänst och har rätt att inneha vapen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-12-17 16:19:00
|
|
Anna Veeder |
En beduin jag kände som försörjde sig med att sjunga på bröllop berättade att rätt många musiker etc stryker med, de skjuts helt enkelt ihjäl av misstag. Så det vore nog bättre om just den seden byttes ut mot något annat, fyverkerier eller så.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-12-17 16:42:00
|
|
stålis |
Tack för uppmuntrande svar. Lite brådis men längtar redan efter att få svara utförligare. Tills dess, kan du läsa min "analys" i "Less is more" som började som ett svar till dig och sen bara liksom blev väldigt långt, som kommentar här betraktat.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-12-17 16:49:00
|
|
stålis |
Ett hugskott på vägen mellan köket och duschrummet medan datorn står på: ang. Libanon. Kan inte muslimerna få en del i öster som de kan ansluta till Syrien i vars ledband de ändå går? Druserna? Vet inte. Några förslag?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-12-17 17:28:00
|
|
Anna Veeder |
"Muslimer" är alltså både sunni och shia, och som du kanske vet är de inte riktigt överens när det gäller vad som är den rätta vägen i Islam. Några förslag? Det går inte att dela Libanon fysiskt. Vill man ha lugn och ro kan man ju säga att Libanon bör bli en del av Syrien, så kan minoritetsdiktatorn tillhör den alawitiska trosriktningen Assad skicka sina säkerhetsstyrkor.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-12-17 17:30:00
|
|
Anna Veeder |
Det enda som skulle fungera är det som faktiskt påbörjats i Libanon - demokratisk representation där alla minoriteter har vissa fastlagda rättigheter. Men i Israel tillämpas också en form av "kvotering". De stora partierna har speciella platser för kvinnor, etiopier, araber, ryssar allt efter behag eftersom de på det viset hoppas att dra till sig deras röster.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-12-17 17:34:00
|
|
Anna Veeder |
Problemet i just Libanon är att systemet fortfarande är så svagt, och regionala makter som Syrien, Israel och Iran använder landet som en bakgård för att göra upp räkningen mellan sig. Och för att göra lukrativa affärer. Tydligen dubblades priset på hasch i Israel under det senaste Libanonkriget pga att smuggelvägarna inte var säkra.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-12-17 17:36:00
|
|
Anna Veeder |
Irak är nog en annan sak, men jag vet alldeles för litet om landet för att kunna uttala mig. Libanon är granne. Som jag skrivit förut, jag bor närmare Beirut än Jerusalem och många palestinska israeliska medborgare i Galileen har släktingar i Libanon.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-12-17 17:37:00
|
|
Anna Veeder |
14/Jag gick in på svaret och hamnade på den här tråden, men jag fortsätter hos less is more. För det här är något jag undrar över själv hela tiden.
|
| |