Multikulturell kalldusch

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-12-16 18:22:00
Inger-Sofia
Nej,där människan råder och "spåder" i vilken religion vi är tar till oss..så är kärleken störtst av allt.det största budskapet som ljuder över land och rike i alla böcker,på vilket språk det än skrivits.Vetenskap,politik,teknik,utbildningar används inte allt detta med kärleken inbakad,då går det snett.men vad är då kärlek??????
Inlägg #2: Postat: 2006-12-16 18:28:00
Inger-Sofia
Inte puss,puss.Gulli i gull kram eller knull,nej det är mer än så.det är att leva med respekt,sanning.Med min fria vilja väljer jag att försöka,allt vad jag kan efter bästa förmåga att leva efter mottot att vara en människa och en medmänniska med medkänsla i allt jag företar mig ..detta är min livsreligion...något kortfattat...
Inlägg #3: Postat: 2006-12-16 18:31:00
Janne B
Antingen är man medmänniska eller motmänniska...lite hårt draget!
Inlägg #4: Postat: 2006-12-16 18:34:00
Inger-Sofia
äsch jag glömde ju säga därigenom uppstår krig,våld därför att vi pratar kärlek,men vi utövar inte dess grundtanke,små egotrippade makt och fånfänglighetsdomtörer besitter vår planet..alla talar så vackert i guds,kärlekens namn....slut!
Inlägg #5: Postat: 2006-12-16 18:36:00
Inger-Sofia
J.B nähä,,det där mitt emellan..lagom då???
Inlägg #6: Postat: 2006-12-16 18:41:00
Janne B
5 Har inget snabbt bra svar på det....Men nog känns det om du har medmänniskor omkring dig eller folk som sk--r i dig.
Inlägg #7: Postat: 2006-12-16 19:00:00
Inger-Sofia
janne ...det finns många medmänniskor ...här...det finns nog inget lagom i detta,kanske inget antingen eller, heller,lite av varje kanske,mer eller mindre,bara inte lagom...tack för e. p.k
Inlägg #8: Postat: 2006-12-16 19:15:00
stålis
Tänkt på hundpromenaden längs Kyrkvägen i decembermörkret: människor är promiskuiösa och religionen ett sätt att motverka det. Punkt slut. Tills vidare.
Inlägg #9: Postat: 2006-12-16 19:49:00
Inger-Sofia
det är ju den jag pratar om,en religion som utövar det som dess huvudsyfte anger...att visa ,genom kärlek,att det finns andra värden,men de falska profeterna,ställer/de till med mycke skada,därför dom tar/tog ifrån människan tilliten och tron,på sanningen och för kärleken det är ett svek. se nu bara israel och palestina,hur länge, denna infektion härjat mellan dessa båda stater.
Inlägg #10: Postat: 2006-12-16 20:25:00
Inger-Sofia
Vill tillägga att puss,kram gull,sex oxså är kärlek,men det är inte den jag talar om...utan den som gör att vi inte vill förstöra vår planet,våra,andras liv av egoistiska,sk.religiösa motiv,i egennytta...för det hör inte ihop med /till kärlek
Inlägg #11: Postat: 2006-12-16 21:44:00
Sunny
Kärleken har så många ansikten! Det finns förälskele o det finns romantik,kåthet o sex. o en innerlig ömhet för den andres hela väsen som övergår allt förstånd.Samt en kärlek till hela vår planet med alla dess arter. Jag älskar att älska.
Inlägg #12: Postat: 2006-12-16 21:49:00
Janne B
Jag brukar indela Kärleken i Eros och Agape. Eros begär och tar för sig.Kan vara rätt egoistisk. Agape ger i huvudsak ut, jag vill dig väl, jag vill ge dig allt. // Denna indelning löser inte alla problem, ger inte svar på allt. Men har ibland hjälpt mig.
Inlägg #13: Postat: 2006-12-16 21:54:00
Sunny
Jag använder mig av båda begreppen o så några egenhändigt hopkommna mellanting. Men glöm inte att Eros kan vara fantastisk. Man kan uppleva sex som nästan känns som en himmelresa!!
Gnistrande som ett vulkanutbrott!Men knappas varje dag eller med så många ?Ju äldre man bli desto viktigare blir Agape samt sinnerligheten: detta att bara få lukta på len hud?
Att det är mera fyrverkerier när man är ung beror säkert på att det ska sörjars för artens fortlevnad?
Inlägg #14: Postat: 2006-12-17 00:31:00
Janne B
...känns som en himmelresa...Nog är det intressant att när de underbara orden tryter för dig så måste även du ta till religiösa begrepp. Det känns helt rätt att du gör det.
Inlägg #15: Postat: 2006-12-17 03:13:00
Inger-Sofia
JanneB och sunny.nu var det inte den kärkeken, jag försökte komma fram till.utan den kärlek religionen sagt/säger sig inneha ledsagat av deras tolkningar av bibeln och andra religiösa skrifter,men glömt att läsa det viktigaste, innebörden av vad den står för
kommentarerna skulle ha stått i den kolumn peter och franklin var.kärlek är fint på alla plan,men religonen har utnytjat/r den respektlöst i egensyfte.och i omedvetenhet.genom tiderna.
Inlägg #16: Postat: 2006-12-17 03:16:00
Inger-Sofia
därför tror jag inte på människans talande om religion.Den är som sex,en privatsak.ett ansvar att taför varje människa själv,att utföra i grupp eller enskilt.det är inte lätt trycka ihop orden att rymmas i ett så stort ämne..
Inlägg #17: Postat: 2006-12-17 03:20:00
Inger-Sofia
rackarns att utöva skall det stå..är trött..
Inlägg #18: Postat: 2006-12-17 09:02:00
peter_
Morrn da!
Jag tror att religioner blir så viktiga för många för att de möjliggör/rättfärdigar/motiverar/understöder vissa attityder till världen och livet och ger nyckeln till ett liv fritt från småaktighet och ger en väg ut ur ett liv styrt av tillfälliga begär och behovstillfredsställelse.
Inlägg #19: Postat: 2006-12-17 09:03:00
peter_
Dock finns ett nytt fängelse inbyggt i de religiösa dogmerna. Lyftet ut ur en självcentrerad, egennyttig attityd till livet kan dock göras på andra sätt. Kanske filosofi och vetenskap delvisd sprang ur sådan vilja?
Inlägg #20: Postat: 2006-12-17 09:03:00
peter_
Hursomhelst, en vetenskapligt öppen attityd till livet och världen manar hela tiden till ärlighet, tolerans, ödmjukhet, mod, nyfikenhet mm. Ett behov av slutna, slutliga sanningar leder till att man bygger in sig bakom murar.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...