Multikulturell kalldusch

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2006-12-16 15:10:00
stålis
Rod Liddle skriver ungefär så här i senaste spectator.co.uk:
I muslimska länder råder ingen debatt om huruvida kristna och judar skall ha exakt samma rättigheter som muslimer. Låt oss inte glömma världsreligionernas inflytande på de seder och traditioner som finns i olika länder.
Man kan alltså inte bekvämt frikänna islam från den kultur som råder i muslimska länder.
Inlägg #22: Postat: 2006-12-16 15:19:00
stålis
Lika lite som man kan frikänna protestantismen och reformationen från den kultur av extrem tolerans som råder i England. Men just denna extrema tolerans kan även bli den engelska kulturens undergång. Speciellt som engelsmän likt svenskar mer lever som Thomas Aabos hedningar än som kristna. Kanske vi västerlänningar måste bli utövande kristna för att rädda vår kultur och som en slags "civil olydnad" mot överheten?
Inlägg #23: Postat: 2006-12-16 15:36:00
peter_
Vår religion är intimt sammanflätad med vår övriga kultur. Olika element i vår kultur stöttar och bär ömsesidigt upp de andra delarna och helheten. Man ska nog vara mycket försiktig med att anta att kristendomen inte på olika sätt är viktig för oss, oavsett dess sanningshalt, men mer avhängigt dess roll som traditionsbärare och element i vår identitet.
Inlägg #24: Postat: 2006-12-16 16:03:00
stålis
23/ Precis, men samtidigt uppstår ju dilemmat att det är hyckleri att bara var namn-kristen eller välja ut russinen ur kakan. Skall man gå i kyrkan i kulturkampens namn bara för att stärka vår kultur visavi islam, eller. . . ja, vad skall man göra?
Inlägg #25: Postat: 2006-12-16 16:04:00
stålis
forts/ Har en hedonistisk och infantil kultur en chans mot människor som är helt formade av urgamla traditioner och religiösa tabun? Nu tänker jag inte på sex och dokusåpor hur IQ-befriade de än är, utan på egoismen och den accepterade vardagskriminaliteten, t ex sno andras verk via fildelning etc.
Inlägg #26: Postat: 2006-12-16 16:10:00
peter_
Jag tycker att man utan problem kan gifta sig, gå på julotta, döpa osv som en ren kulturtradition, utan att tro ett smack på religionens verklighetsbeskrivning. Man kan ju även värna om och vörda dess etiska budskap. Om prästerna envisas om att fråga rakt på sak, under ceremonier, om man tror si eller så, så bör man väl säga nej.
Inlägg #27: Postat: 2006-12-16 16:10:00
peter_
Om man blir diskvalificerad från deltagande pga det så, ja, då får de väl hålla på för sig själva, men det är ju synd om det skulle vara så. Det finns ett kulturellt värde i dessa traditioner tycker jag.
Inlägg #28: Postat: 2006-12-16 16:15:00
peter_
25. Jo, jag tycker de är ganska patetiska med sina stora skägg och sin övertygelse att de står så mycket högre moraliskt. Det är mycket svårare och kräver en mycket större mognad och kapacitet att själv komma fram till sin etik, utan att stödja sig på diverse påbud i någon helig skrift.
Inlägg #29: Postat: 2006-12-16 16:16:00
peter_
Jag tycker att det finns massor med exempel på att det går, men det kräver betydligt mer både att bilda sig en egen åsikt och att försvara den utan hjälp av sin religiösa texter. Jag tror att vi går åt det hållet och människor blir bättre och bättre på detta i vår västerländska kultur.
Inlägg #30: Postat: 2006-12-16 16:21:00
peter_
Sedan tror jag att jag kan hitta en del intressanta exempel på att vi upprätthåller hög moral på vissa områden, inte tack vare, utan trots kyrkornas styrningsförsök. Jag hinner inte leta nu, jag ska försöka laga middag ensam med en 4 månaders och en 2 år och fem månaders yngling. Jag återkommer kanske i en artikel eller senare i denna tråd.
Inlägg #31: Postat: 2006-12-16 16:42:00
peter_
Jag tycker ju då förstås, med min åsikt att de när det gäller verklighetsbeskrivning sysslar med helt orealistiska sagor, att de får nöja sig med att fritt få utöva sina religioner så länge de inte gör något olagligt.
Inlägg #32: Postat: 2006-12-16 17:53:00
Franklin
Janne B: Personligen blir jag vettskrämd när jag så tydligt märker hur religionen tar en allt större plats i vårt samhälle. Visst kan religionen vara något bra på individnivå, men när den blir en öppen, och inte sällan politisk, kraft som ska börja knuffa folk in i "den rätta läran" blir jag nervös. Och när jag dessutom ser hur religionens irrläror tex om jordens skapelse vinner mark på bekostnad av forskning och vetenskap, ja då skiter jag nästan på mig.
Inlägg #33: Postat: 2006-12-16 17:54:00
Franklin
Jag är ingen religiös man och jag vill inte anpassa mig efter varken kristna, judar, muslimer, sikher eller andra. Religiösa påfund ska inte ha företräde i det moderna samhället. Om man inte kan bada tillsammans med kvinnor på 2000-talet så kanske man borde fråga sig vad fan man håller på med? Vilken skruv behöver dras åt? Religionen ska hållas i den privata sfären, men det kommer den aldrig att klara av. Det visar historien väldigt tydligt.
Inlägg #34: Postat: 2006-12-16 17:57:00
Franklin
Och nu, på 2000-talet, står vi här med brallorna nere när religiösa grupper vinner mer och mer mark. Det är livsfarligt. Och jag kommer att göra allt som står i min makt för att motarbeta religionens våldtäkt på det öppna och sekulariserade samhället. De ska inte ske utan protester.
Inlägg #35: Postat: 2006-12-16 18:13:00
Janne B
Peter 14-19/ Jag har nästan ingen invändning mot ditt resonemang. Religioen får inte påstå sig vara sann i vanlig vetenskaplig mening. Men människors upplevelser är ofta lättare att uttrycka religiöst än vetenskapligt...Skulle också vilja skriva ner en Trosbekännelse..Men ack så svårt-
Inlägg #36: Postat: 2006-12-16 18:25:00
Janne B
Jag tycker att tre herrar fört ett väldigt fint samtal om högst viktiga frågor. Jag blir så glad. Peter, du kommer inte att bli underkänd i någon kyrka. Du kommer inte att bli tillfrågad om hur hög procent din tro har. För tro går inte att mäta. Men Ni tre delar ju mycket av kristenhetens grundvärderingar. Underkänn inte er själva på den punkten.//
Inlägg #37: Postat: 2006-12-16 18:28:00
Janne B
När ni blir besvikna på kyrkan ibland så är ju det ett bevis på att ni har en mkt hög uppfattning om vad rätt kristen tro och gärning är. Ni blir förbannade på dem som förstör Kristi budskap. Ju just det. Högst en procent av kristendomskritiken är riktad mot ngt Jesus sagt eller gjort. Resten av kritiken riktar sig mit förvaltaren Kyrkorna.
Inlägg #38: Postat: 2006-12-16 22:02:00
Sunny
FRanklin:Här håller jag helt med dig.Vi som är ateister o kan se det hgela lite utifrån har all anledning att vara rädda.
Inlägg #39: Postat: 2006-12-16 22:04:00
Sunny
Janne: Du kan väl inte mena att man ska vara medlem i en kyrka när man inte tror på Gud?
För mig skulle ett sådant medelemskap te sig väldigt oetiskt o omoraliskt.
Inlägg #40: Postat: 2006-12-16 22:22:00
Janne B
Sunny, du vet ju om min frikyrkliga bakgrund, där de medvetet troende samlas i lokala församlingar. Väckelsen på 1850-talet började ju med att detta folk Underkände sv Kyrkan...som Kyrka.De nyväckta ville inta emot nattvarden med folk som inte var aktivt troende. ja det fanns många tvistepunkter. De frälsta ifrågasatte om ens kyrkoherden var "frälst" osv.
Mycket hårda bud kort sagt.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...