Multikulturell kalldusch

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-12-15 16:43:00
Franklin
Precis som de muslimska kvinnor som helt plötsligt börjar använda slöja "frivilligt" när de hamnar i ett västland. Personligen ser jag det som en politisk och religiös protesthandling - ett statement. En slags kvinnlig fanatsim.
Inlägg #2: Postat: 2006-12-15 17:43:00
Janne B
Är de svenska kvinnor som går ytterst lättklädda också fanatiska åt det hållet. Är det en slags protest mot kristendomen eller protest mot total brist på religion? / Jag har träffat många svenska ungdomar som säger att de inte fick med sig något hemifrån! Varken religion eller kultur!
Inlägg #3: Postat: 2006-12-15 22:17:00
Franklin
Ursäkta om jag skriver det Janne B, men vilken urfånig jämförelse du gör.
Inlägg #4: Postat: 2006-12-15 22:30:00
Janne B
Franklin/ Inte behöver du be om ursäkt, det var kanske en föga genomtänkt jämförelse! Ver prestigelös, lev lycklig!
Inlägg #5: Postat: 2006-12-15 22:34:00
Janne B
Men tro mig! Muslimska ungdomar anser säkert att de fått med sig ett arv att föra vidare, det måste de ta ställning till.De kan långa stycken av Koranen och andra heliga skrifter. Så som svenska barn via katekes och psalmbok förr lärde känna den kristna kulturen.Katekesen togs bort ca 1920. Vad fick våra svenska skolbarn i stället! Når jag fram till dig nu?
Inlägg #6: Postat: 2006-12-15 23:14:00
Franklin
Janne B: Jag är ingen religiös man. Jag kan inte se nyttan av att människor drunknar i sina religiösa uppfattningar, oavsett vad den kallas. Men visst förstår jag precis som du att de vill föra något vidare. Du har med andra ord nått fram. Frågan är bara om ett modernt samhälle ska tolerera att det som förs vidare vrider klockan tillbaka. Når jag fram till dig nu?
Inlägg #7: Postat: 2006-12-16 07:02:00
Janne B
Ja Franklin, du når en bra bit kl sju på morgonen. Ska tänka till lite. Men du använder shablonuttryck som att vrida klockan tillbaka...drunknar..Återkommer.
Inlägg #8: Postat: 2006-12-16 11:17:00
Janne B
Jag vill inte att människor ska drunkna gå under i sina religiösa uppfattningar. Religionen ska vara ett lyft för männniskan. inte en nedbrytning. De flesta människor i USA och Europa bekänner sig till kristen tro och ingår i det moderna samhället. Vi är inga som hänger utanför husväggen. Både nobelpristagare och mindre bildade är troende människor som inte ställer till förtret för andra.
Inlägg #9: Postat: 2006-12-16 11:20:00
Janne B
Det är den svenska befolkningen som ser ut att avvika från detta mönster efter intensiv propaganda ända från Hedenius på 1950 talet.Ibland ser det ut som om svenskarna lämnat den kristna tron. Men från första advent och en månad framåt är det andra tongångar. "Humanisterna" leds numera av ett PR-snille, men samlar ändå bara ca 3000 medlemmar.
Inlägg #10: Postat: 2006-12-16 11:25:00
Janne B
I vårt moderna samhälle vill folk ha kyrkliga vigslar, bergravningar och t o m barndop. Efterfrågan på "borgerliga akter" är väldigt liten. Humanisternas vigslar efterfrågas nästan inte alls. Varför? Jag förstår inte vad du Franklin menar med att vrida klockan tillbaka? Vem skulle ha makten att göra det?
Inlägg #11: Postat: 2006-12-16 11:29:00
Joakim Steneberg
Jag lämnade kyrkan, trots gedigen konfirmation, några år efter detta.
Idag tänker jag så här: Visst ställer religionen ofta till det. Men betänk, en värld utan religion alls? Som alla kulturer, även de s.k. primitiva haft!
Man kan fråga sig varförP? Och hur skulle en sådan värld ha sett ut?
Kaos, ännu mera våld, moraliskt på dinosaurienivå kanske? En omöjlig tanke trots allt. Människans verklighet innefattar religion, trots Ingmar Hedenhös och Herbert Pimpstens teorier!
Inlägg #12: Postat: 2006-12-16 13:45:00
Janne B
Joakim/ Det var väldigt välformulerat och genomtänkt. Religionen är ett faktum i alla samhällen som inte kan räknas bort, ens på midsommarafton. Men vi vet alla att religionen kan brukas i det godas tjänst och missbrukas i det ondas tjänst.
Inlägg #13: Postat: 2006-12-16 13:47:00
Janne B
Jag anser att vetenskapen har en viktig uppgift i att upplysa folk om när kyrkliga, religiösa ledare går över moraliska och andra gränser. Religionen ska inte utrotas men behöver givetvis "tuktas" eller ansas i god mening. I detta arbete kan alla deltaga.
Inlägg #14: Postat: 2006-12-16 13:51:00
peter_
Men hallå, de religionerna är ju bara en knippe föreställningar i vissa typiska frågor, varav samtliga etablerade religioner är omöjliga att ta för sanna utom möjligen i väldigt urvattnad. Själva frågeställningarna är ju viktiga. Liv efter döden, själ, skapelsens ursprung osv, men inte kan man ta vare sig bibeln eller koranen, läsa dem och komma fram till "-Detta är ju trovärdigt, så måste det vara!".
Inlägg #15: Postat: 2006-12-16 13:52:00
peter_
Däremot är känslan som människor finner i religionen i bästa fall mycket positiv, men kan uppnås på andra sätt. Mot religionernas effekt på moralen kan mycket allvarliga invändningar resas.
Inlägg #16: Postat: 2006-12-16 14:00:00
peter_
Janne, jag tycker det är naturligt att undra över dessa frågor och positivt när man kan finna en övertygande föreställning. Däremot är det orimligt att man fastnar i en föreställning och stänger sig för nya intryck och slutar ifrågasätta. I den mån ens religiösa frågor handlar om verkligheten så kan man inte tillämpa andra krav på bevisföring och vara mindre kritisk än i andra fall.
Inlägg #17: Postat: 2006-12-16 14:00:00
peter_
Man bör åtminstone vara medveten om hur oerhört svagt grundad i verkligheten ens muslimska, kristna, osv tro är. Man bör rimligen vara mycket ödmjuk när det gäller föreställningarnas trovärdighet. Jag uppfattar att du är det. Stämmer det?
Inlägg #18: Postat: 2006-12-16 14:02:00
peter_
Jag tycker att frågorna om själ och liv efter döden är villfarelser, men skapelsen ursprung är i högsta grad höljd i dunkel och mystisk.
Inlägg #19: Postat: 2006-12-16 14:14:00
peter_
Jag är lite orolig att såra någon pga av missförstånd. Jag känner att jag bör skriva en artikel om vad jag försöker säga här. Återkommer.
Inlägg #20: Postat: 2006-12-16 14:34:00
Thomas L. Aabo
Lustigt för en hedning av den ursprungliga tron attt läsa detta. Läs på!
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...