|
Inlägg #1: Postat: 2006-12-14 10:49:00
|
|
stålis |
Med reservation för att jag kan ha missuppfattat honom, så sa psykiatriprofessorn Lars Lidberg, i ett program om Mattias Flink, att det inte finns några kvinnliga psykopater.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-14 10:55:00
|
|
stålis |
Problemet verkar så stort nu att det hotar leda till att alla verkligt våldtagna kvinnor majoriteten förstås blir ifrågasatta. Men våra fega politiker vågar förstås inte tillsätta en utredning eller överväga
strängare straff för falsk tillvitelse.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-14 10:57:00
|
|
stålis |
På Passagen debatt stötte jag på ett nytt uttryck för ett tag sen för den sortens fall som Månsson skildrar: "samvetsvåldtäkter".
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-14 11:27:00
|
|
Annika Lundgren |
Kvinnliga psykopater finns. Vad jag tycker är otäckt och farligt är när en så stor grupp som feminismen jagar makt för maktens egen skull och då spelar på ett överdrivet underläge.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-14 11:36:00
|
|
peter_ |
På det viset likanr de serbiska nationalister ifall någon nu reagerat på att jag ibland gjort den liknelse
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-14 11:57:00
|
|
Annika Lundgren |
Egentligen finns det ju inget som säger att vi inte har partiledare av båda könen med starka psykopatiska drag. Eller? Jaja, vältaligheten har ju inga brister.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-14 12:03:00
|
|
peter_ |
Jag tror att man kan utveckla "psykopatiska" som lösning på olika krissituationer. Man kan nog delvis teoretisera bort sin vilja och böjelse att visa hänsyn, vara omtänksam och sitt samvete. Man vinner i handlingskraft, men man kanske distanserar sig från drivkrafter som är viktigare än man tror. Sedan sitter man där ensam högst upp på pyramiden, med en utvecklad grymhet och skyddsmurar mot verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-12-14 12:04:00
|
|
peter_ |
"instängd av sina skyddsmurar" skulle det vara.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-12-14 12:21:00
|
|
peter_ |
Det slog mig att det även kan vara en lösning för ett uppväxande barn att göra sig osårbar. Tänk om dessa seriemördare egentligen sysslar med att döda resterna av sin mänsklighet och de inre spänningar som dessa ger upphov till då en med utvecklade "psykopatiska"drag agerar via sina "teoretiskt" motiverade men "onaturliga" "genvägar".
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-12-14 12:21:00
|
|
peter_ |
Spänningen släpper och man känner en befrielse då ens "psykopatiska" sida förstärks på det mest extrema sätt vederbörande kommit på.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-12-14 13:01:00
|
|
Annika Lundgren |
Peter: Du verkar tänka på de kriminella psykopaterna, men dessa som verkar socialt välanpassade är minst lika farliga. De "dödar" mer förrädiskt men inte mindre allvarligt. Och framför allt spelar de alltid själva offer!!!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-12-14 13:17:00
|
|
Annika Lundgren |
... Äsch, det är väl egentligen samma sak. Den ena gruppen går med trasiga jeans och en kniv i bakfickan, den andra går på röda mattan och låtsas värna om de svagaste i samhället. Skit samma!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-12-14 15:21:00
|
|
peter_ |
Ja, jag tänker på båda. Det verkar som om vissa med "psykopatiskt" beteende har behov av att bekräfta sin hänsynlöshet ibland och då tror jag att det snarare är någon som lärt sig hänsynslöshet, falskhet osv som överlevnads- eller framgångs startegi, eller så är det sadism med andra orsaker. Jag har jobbat under en chef med klart psykopatiska drag.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-12-14 15:21:00
|
|
peter_ |
Jag förmodar att man även kan födas med "psykopatiska" egenskaper som ger oförmåga till empati osv. Kanske vilket barn som helst kan lära sig "psykopatens" sätt att reagera om påfrestningarna blir för stora under tidiga år. Sedan påstås ju en sjuk uppväxtmiljö ge allvarligt störd ansvarsuppfattning med åtföljande karaktärsstörningar. Jaja, jag är bara en amatör på området.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-12-14 15:31:00
|
|
peter_ |
Det finns säkert en del med "psykopatiska" drag som inte alls besväras av sin läggning, som inte besväras av ett undanträngt samvete el dyl.
|
| |