Inlägg #1: Postat: 2006-12-12 15:38:00
|
Joakim Steneberg |
Den här kunde ha blivit rolig eller underhållande eller satirisk. Men det blev den inte. Snarare som att "sila mygg och svälja kameler"!
F.ö. är det av miljöskäl oftas bättre att köpa "svenskt". Kanske just särskilt svenska jordgubbar. Om uttrycket tillåts!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-12 18:54:00
|
Lars Nilsson |
Bara som ett genmäle till allt om svenska jordgubbar: i Sverige finns det en positiv klang i begreppet "osvensk" eller "osvenskt" Var hittar man motsvarande?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-12 19:20:00
|
Inger-Sofia |
Du tar upp något, jag faktiskt inte tänkt på,att vi ofta säger,kanske är det just bara så ,att vi inte tänker på ,vad vi säger,att vi säger just det,Det förekommer bara,Kanske ligger det inte något laddat svenskt i det ,i alla fall inte för alla eller jämnt.intressant i alla fall.detta blir mitt nya studieobjekt.svenska..jordgubbar.m.v
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-12 19:33:00
|
Friskytten |
"Sammanfattningsvis så tycker jag inte om när ordet "svensk" eller "svenska" står framför ett substantiv". Hur ska någon enda människa kunna göra satir om mångkultursfanatiker när det finns människor som du i verkligheten? Jag är verkligen glad att jag inte försöker försörja mig som komiker i Sverige i dag.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-12 22:23:00
|
StaffanH |
Vad trist att du upplever dessa i det svenska språket vedertagna uttrycken som exkluderande på ett eller annat sätt. De har funnits i många år, har inget med främlingsfientlighet eller särskilda köpvanor att göra, utan är ett uttryckssätt i svenska språket. Skulle man sitta och leta efter möjliga diskriminerande uttryck i språket skulle inte mycket bli skrivet...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-12 23:16:00
|
Sunny |
Endast Sverige svenska krusbär har.
J.L Almqwist: flykting i USA, död i Tyskland.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-13 08:42:00
|
Ramona Fransson |
Det som vuxit i svensk jord är svenskt. Inte alls svårbegripligt. Gränser markerar länder och innanför en av markeringar finns Sverige. Inte heller konstigt. Vad människor i Sverige vill kalla sig är också frivilligt.Själv kallar jag mig svensk för jag älskar Sveriges land och naturområden, kulturen, traditionerna som jag vuxit upp med och dess folk.Inte heller märkvärdigt!
|
|