|
Inlägg #21: Postat: 2006-12-10 23:26:00
|
|
Karin Holmberg |
Så du tycker vi är vidlyftigare nu?
Men det kanske också krävs, för att vi ska "gå framåt" i utvecklingen?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-12-10 23:26:00
|
|
Janne B |
Varför ska Fågelsång o en kompis klänga runt på skeppet på tisdag medan kliniken gör stor undersökning på mitt hjärta igen?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-12-10 23:29:00
|
|
Janne B |
Enligt 19 så har du i huvudsak förstått mig. 21/ Är allt teknisk utveckling "framåt" ur människanssynvinkel? / OK Karin jag har också ytterst svårt med dessa bedömningar. Snart måste jag "kvälla".
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-12-10 23:33:00
|
|
Karin Holmberg |
Svar 23/ Ja, sjutton "liten som man är", Hur ska man kunna bedöma det?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-12-10 23:44:00
|
|
Karin Holmberg |
Jag överlåter nog rymdforskningen att bedöma detta,
och jag har förtroende för att de vet vad de håller på med.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-12-11 00:03:00
|
|
Karin Holmberg |
Jag har svårt att bedöma om olika Nobelpris också var berättigade :- .
Hörde just från Nobelbanketten, att då transistorn var uppfunnen, så var det tveksamt att de skulle ge Nobelpriset även till det till att börja med...
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-12-11 00:04:00
|
|
Karin Holmberg |
Så även andra än jag verkar ha svårt att bedöma, menar jag :-D
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-12-11 04:03:00
|
|
Inger-Sofia |
utveckling tekniskt,är bra,men den måste ju gå hand i hand med den männskliga,vi pratar ofta om antingen -Eller.Det är väl där vi har ansvar att tänka till och inte överlämna allt vårt tänkande till experterna.dom är ju oxså bara människor ,dom med.vår värld vill jag skall överleva,inte som ett tekniskt monument över människans enkelspårighet,tragedin att vi missat det viktigaste, utvecklingen av vår inre och yttre miljö på lång sikt,
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-12-11 04:07:00
|
|
Inger-Sofia |
inte bara för den stund vi lever här,utan för kommande generationer_för vår planet.ett komplement i ett större samanhang
med focus på människan,som skall överleva här.ALLA inte bara en del..Kram för männsklighete
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-12-11 04:28:00
|
|
Inger-Sofia |
Janne B..att lyss till dina ord,om livets frågeställningar,värlsomspännande,som intima,nära, väl avvägda till männsklighetens fromma,i en rörelse,som vatten,porlande,fram-åt..kram och lycka till på tisdag
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-12-11 07:47:00
|
|
peter_ |
Godmorgon Inger-Sofia och alla andra! Rymdprogrammen har haft många nyttiga tekniska "spinoffer" och landningen på månen ska nog inte underskattas när det gäller USAs självförtroende, framtidstro och inspiration av dess medborgare hela världen för den delen. Säkert kommer nya rymdprogrammen ha nyttiga "spinoffer". När det gäller sådant så tänker jag snarast på "Homeland security"-programmet. Det kommer, som biprodukt, bla ge en massa förbättrad och billigare medicinsk utrustning, tror jag.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-12-11 07:47:00
|
|
peter_ |
Man ser där ganska enkelt ur ett statligt tekniskt program kan fungera som draglok för hela nationen och dess ekonomi. Många geniala lösnmingar kommer vara patenterade av amerikanska företag. Jag vänder mig emot hur den enskilde dras in i ett ekorrhjul av privatkonsumtion, som jag inte tror berikar särskilt mycket utan tvärtom tar kraft och energi från sådant som verkligen berikar.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-12-11 08:55:00
|
|
Inger-Sofia |
God morgon peter,Det som är farligt med människan är när penningen kryper in för mycke,att vi vill ha mer, äga,ha makt,det är där människans svaghet kommer in,att då fördunklas vårt omdöme och vi tystar hjärnans hopsamlade datainformation, av egot styrt, stänger av den knappen,då bromsar vi vår egen likaväl som omvärldens chans till "utvidgat" tänkande,till de stordåd vi männikor kan utföra,vi har kapacitet om vi inte styrs av fåfänglighet och maktpeng må väl
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-12-11 09:06:00
|
|
peter_ |
Ja, girighet är en av människans största svagheter, anser jag. Bertrand Russel har skrivit mycket intressant om detta i "Principles of Social Reconstruction", där han ställer kreativa och possessiva impulser mot varandra. Jag kommer även att tänka på filmen "Wall street" vilken många med karriärsambitioner lämnade med rosiga kinder och fyllda av ny energi. Hur många imponeras inte, utan distans, av Machiavellis "Fursten"?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-12-11 09:08:00
|
|
peter_ |
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-12-11 09:42:00
|
|
Inger-Sofia |
JA,och hur många förleddes inte till att "köpa" attityden, snabba klipp snabba pengar,det var bevis på inteligent framåtanda,men kunskaperna satt bara i det yttre,när det blev tuffare,skruvdragaren drog åt,visade sig att det inte fanns något djupare innehåll i "lyxkompetensen".
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-12-11 12:33:00
|
|
Karin Holmberg |
Svar 28/ Inger Sofia.
Jo, den tekniska utvecklingen för ibland med sig nackdelarsamt är överflödig.
Jag och min sambo är exempelvis varandras motpoler.
Själv hade jag levt 7 år utan varken TV eller dator då vi träffades Usch känner mig som en bakåtsträvande nörd
Hos honom fanns det ett helt hav av tekniska prylar han är intresserad av ALLT som rör sig med elektrisitet och har till och med en elektrisk suddigummimaskin :-D, som han köpt på loppis...
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-12-11 12:37:00
|
|
Karin Holmberg |
...Prylbög kallas det va :-D ?
Jag hade till och med svårt att börja ta tag i elvispen.
Det tar faktiskt inte speciellt lång tid att vispa grädden för hand!
men nu har jag ju kommit in mig i att använda många av prylarna
Och här sitter jag vid datorn.
Det hade väl kanske varit en förlust om jag inte hade suttit HÄR och snackat med er, och sänt in mina kloka tankar :-
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-12-11 12:42:00
|
|
Karin Holmberg |
TV: n kanske man till stor del egentligen föraktar, Men det finns ju en del "vettig info" som rätt vad det är kommer även därifrån.
Man märker att sambon är teknikkåt på, att det är tekniken som gäller.
För ett par år sen då telefonkatalogen inte fanns på internet så slängde han telefonkatalogen omedelbart, eftersom han hade köpt den på CD.
Men han slarvade snart bort CD:n. Då var det bra att jag höll kvar till de för honom "antika" telefonkatalogerna.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-12-11 12:49:00
|
|
Karin Holmberg |
Att skriva för hand istället för på datorn är så kontroversiellt, så man skulle ses som en stenåldersmänniska om man skickade in en jobbansökan på det sättet.
Samtidigt så kanske man skulle utmärka sig som SÅ speciell, så man fick jobbet direkt?
|
| |