Vill du ha en plusmeny?

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2006-12-12 21:00:00
Uno Hansson
Om miljoner gemensamt vill få ner kostnaderna så långt som möjligt för de fysiska behoven, genom att upphandla direkt från "underleverantörer" med helautomatiserad tillverkning för att undvika alla arbetskostnader "från jord till bord" så är ju detta bara en effektivisering av marknadsekonomin. Politiker göre sig inte besvär i sammanhanget med det som de inte skall syssla med. Har de problem med sysselsättningen så är det deras problem.
Inlägg #22: Postat: 2006-12-12 21:18:00
Uno Hansson
Orsaken till att jag envist försöker beskriva hur jag vill att samhället bör se ut om femtio år är bl.a.: "Citat, Bi Puranen, "Framtider", 97:1, sid 16: ... visar Ronald Ingelhart hur kulturella, ekonomiska och politiska förändringar i 43 länder... mycket starkt knyter makro- och mikronivåerna till varandra.../
Inlägg #23: Postat: 2006-12-12 21:18:00
Uno Hansson
/... Demokrati på makronivå knyts till begrepp som tillit, tolerans och subjektivt välmående på mikronivå... /... förändringar av världsbilden speglar förändringarna... men de förskjuts med EN HEL GENERATION..."
Inlägg #24: Postat: 2006-12-13 09:14:00
Eleni Schmidt
nej, du har aldrig sagt att du är vänster, det är väl alltför konkret. Som sagt, en massa teorier, utan tvivel intressanta, men knappast till någon hjälp för mig när jag ska försörja mig. Du behöver inte skicka några fler teorier, jag har förstått andemeningen.
Inlägg #25: Postat: 2006-12-13 11:29:00
Uno Hansson
Elini, är det alltför konkret vad som är vänster och mot frihetsliberalism och marknadsekonomi så bör det väl vara lätt att peka på de konkrta detaljerna, så skall jag gärna kommentera varför du har helt fel. Däremot skriver jag naturligtvis inte om vad som bör göras i dagens akuta situation, utan vad som bör vara tekniskt och organisatorist möjligt. Genom att samarbeta så kan konsumeterna ta över kommandot på marknaden.
Inlägg #26: Postat: 2006-12-13 11:39:00
Uno Hansson
Varför skall vi krångla till det med massor av fördyrande tillverknings- och säljföretag med en massa anställda som ökar priserna med sina arbetskostnader, om konsumenterna kan beställa direkt och få det automatiskt levererat till närmaste hämtställe, på samma sätt som leverans av vatten direkt till kökskranen. Vad har mellanföretagen och de arbetare som "flyttar på saker" att sätta emot?
Inlägg #27: Postat: 2006-12-15 09:41:00
Bittany
Uno- jag tror att du har förbisett det faktum att shopping blivit en del av vår kultur. Shopping är inte längre ett nödvändigt ont, utan snarare en hobby, en livsstil och något många människor vill unna sig. Din idé är visserligen bättre ur miljösynpunkt men i verkligeheten kommer den inte att hålla.
Inlägg #28: Postat: 2006-12-15 09:58:00
peter_
Frågan är om denna livsstil kan accepteras. Jag tror dessutom att alla skulle må bättre av att stimulera och leva ut sina kreativa impulser, istället för att samla ägodelar.
Inlägg #29: Postat: 2006-12-15 10:01:00
peter_
Å andra sidan är nog mycket shoppande kopplat till skaparlusta, tex heminredning.
Inlägg #30: Postat: 2006-12-15 10:04:00
peter_
En fördel med kreativ verksamhet är att den i många former endast marginellt driver en materiell konsumtion.
Inlägg #31: Postat: 2006-12-15 10:11:00
peter_
Jag gissar att exvis Nils Ferlin skulle anse att han levde så rikt som det var möjligt i hans situation. Han ägnade sig åt sin kreativitet och skapade dikter som förmodligen växte/värkte fram mer eller mindre spontant. Han lät sig växa och utvecklas.
Inlägg #32: Postat: 2006-12-15 10:17:00
peter_
Det innebar ju inte att han följde minsta motsståndets lag och gjorde det så bekvämt som möjligt för sig.
Inlägg #33: Postat: 2006-12-15 12:59:00
vox dei
Uno/ Jag tycker du har bra ideer och jag lyssnar hellre på dina goda visioner än Elenis skygglappstänkande fasthållande vid det som akut råkar vara fallet just idag. Hur ska något kunna bli bättre om vi inte verkar för det? t ex genom att, som Uno, föreslå lösningar. Jag ska läsa mer av det du skrivit så fort jag hinner. Fortsätt att lägga fram dina ideer, Uno.
Inlägg #34: Postat: 2006-12-15 18:09:00
Eleni Schmidt
Ha! Jag förstås så väl att du hellre lyssnar på Uno, för jag håller med,man vågar väl inte annat än att hålla med gud hans alternativvärld låter absolut trevligare. Det finns ingen plats för sådana som mig i den, men det var säkert inte meningen heller. Men skygglappar? På vilket sätt har jag skygglappar när jag konstaterar att jag har försöjt mig genom försäljning under flera år? Förklara, snälla guds röst.
Inlägg #35: Postat: 2006-12-15 18:19:00
Elvy
Eleni/ Är det bara onödor, det du säljer?
Inlägg #36: Postat: 2006-12-15 18:33:00
CMO
Det är väl bara att sätta igång Uno, du och vox dei och Anna m fl kan börja värva medlemmar till er konsumentorganisation så fort ni kommit överens om vad som ska prioriteras, kostnad, etik, miljö, kvalitet etc. Jag tror att du missar det faktum att dagens system redan gör det du är ute efter på ett mycket effektivt sätt.
Inlägg #37: Postat: 2006-12-15 18:37:00
CMO
f/ förlusten som görs pga olika mellanled säkerligen mindre än den förlust som uppstår pga att man måste ägna energi åt att i förväg planera sitt behov av konsumentprodukter, eller av svårigheten för en "konsumentkommitte" att tillfredställa alla divergerande önskemål om prioriteringar.
Inlägg #38: Postat: 2006-12-15 18:41:00
vox dei
34 Eleni/ Jag menade att du hade skygglappar för att du inte verkade intresserad av att tänka på alternativa lösningar till den vi har idag. Och jag tror absolut att det finns plats för sådana som dig även om Unos konsumentsamverkan skulle bli verklighet.
Inlägg #39: Postat: 2006-12-15 18:44:00
vox dei
36, 37 CMO/ Jag har inte hunnit kolla Unos ideer så mycket så jag vet inte om han har några praktiska lösningar på det du påpekar. Kanske att internet med den snabba automatiserade kommunikation den erbjuder kan lösa det.
Inlägg #40: Postat: 2006-12-15 18:46:00
vox dei
Även om Uno i dagsläget inte har en lösning som räcker hela vägen så kan det ju vara värdefullt att tänka över det. Hur ska man annars kunna hitta en sådan lösning? Och, visst, det fungerar ganska bra idag men det Uno föreslår är ju något som kan fungera ännu bättre. Är det något fel med det?
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...