Nobel, kvinnan och könsrollerna

Inlägg #1: Postat: 2006-12-08 12:03:00
Joakim Steneberg
"Vilket dessa alltid håller med om. Men motsvarande gäller också samhällets intelligenstopp, vilket de helst inte vill tro.... Och när man kommer till det som forskarna kallar "vetenskapstalang finns där drygt 5 pojkar på varje flicka" Gunnar Adler Karlsson, SVD den 20.0498. I "Dags att sälja när Ericsson könskvoterar" Är det någon som vet hur det gick för Ericsson förresten...?
Inlägg #2: Postat: 2006-12-08 13:45:00
Eleni Schmidt
Nja, det finns kvinnliga genier också. Marie Curie, Edit Södergran. Men det är rätt, det har funnits fler manliga genier genom tiderna. Men jag måste protestera mot din kategorisering av oss feminister, jag menar, okej om man som du är emot feminismen som politisk rörelse, , men för den skull är det förhastat att tro att man vet allt vad alla oss tycker och tänker. Tänk på att det finns många sorters feminism.
Inlägg #3: Postat: 2006-12-08 14:29:00
myrboa
Det kanske inte är så att det funnits/finns färre kvinnliga genier... kvinnorna har helt enkelt inte "släppts fram...de har tigits ihjäl.och/eller låtit männen ta åt sig äran för egna uppfinningar ..Finns kvinnliga författare som skrivit under manlig synonym för att få sina alster lästa."Klappar på huvudet" möter än i denna dag kvinnor innom politiken,innom makten eller varhelst en kvinna har något viktigt att säga. A-L
Inlägg #4: Postat: 2006-12-08 15:33:00
Elvy
Det främsta beviset på att kvinnorna är intelligentare än männen, är betygen i den nutida svenska grundskolan.
Inlägg #5: Postat: 2006-12-08 15:48:00
Joakim Steneberg
Svar 4 Men du verkar inte kunna läsa vad jag skriver, eller vad länkarna handlar om! Du gör vad jag inte gör: Försöker förringa kön i stället för att försöka förklara.
Inte särskilt intelligent!
Inlägg #6: Postat: 2006-12-08 15:55:00
Joakim Steneberg
Svar 2. Jag har aldig påstått att jag "vet allt om feminismen". Roligare kan man ha det , på min ära! Kan du själv det. vet du allt?
Den feminism som jag i allmänhet kritisera, det är den som är den offentligt spridda i media och politik, av kända feminister och deras medlöpare.
OM det sedan skulle finnas en feminist som skriver i Ulan Bators lokaltidning typ "män är rätt snälla för det mesta" hör alltså inte riktigt hit.
Inlägg #7: Postat: 2006-12-08 16:13:00
Eleni Schmidt
Jag vet nästan allt om allting! : Nej, jag vet inte allt om feminismen. Men vad jag själv och mina vänner tycker, och jag kände inte igen mig själv i din beskrivning av feminister, det var bara det. Hej då.
Inlägg #8: Postat: 2006-12-08 19:07:00
Elvy
Joakim Steneberg förlåt mej, när jag här skrev svar 4, så hade jag bara av denna din artikel, läst det som står på sourzes första sida och svar 2 och 3. Jag ska nu läsa hela din artikel.
Inlägg #9: Postat: 2006-12-08 19:18:00
Franklin
Svar 4. Elvy: Det bevisar över huvud taget inte att tjejer/kvinnor skulle vara intelligentare än killar/män. Det kan lika gärna bevisa att skolan främst är anpassad efter tjejerna. Eller att killar könsdiskrimineras i skolan. Eller att lärarna inte klarar av att lära ut så killarna förstår. och så vidare. Eller med andra ord, använd feminismens patenterade metod. Skyll på omgivningen!
Inlägg #10: Postat: 2006-12-08 19:20:00
Franklin
För om det hade varit det omvända. det vill säga att det gått sämre för flickor än för killar. Lita på att det det hade skyllts på Patriarkatet och mäns överordnade roll. Men när det går illa för killarna - ja då är det enbart deras egna fel. Dom är korkade rätt och slätt.
Inlägg #11: Postat: 2006-12-08 22:07:00
Joakim Steneberg
Rättning! Artikeln i Science publicerades naturligtvis inte 2005, som jag skrivit. Adler Karlssons artikel i SVD kom -98 som jag skrivit.
Rätt datum för Science publicering skall vara 1995! Beklagar, men ingen verkar ju ha märkt något....
Inlägg #12: Postat: 2006-12-09 10:19:00
Joakim Steneberg
Svar 8 OK Elvy. Konstigt att du gjorde det, men strongt att du erkände det!
Det värsta problemet med människan är kanske inte felen honHon! Mannen normen? begår, utan när hon inte vill erkänna dem och lära sig. Kanske.
Laddar...