Tips till stadsjeepägare som vill få miljöimage

Inlägg #1: Postat: 2006-12-07 12:29:00
Janne B
Här i trakten är det nog bara företagare plus 40 år som har dessa bilar. För dem är det nog rätt val. Men i tjällosningstider i norr så kör de sönder vägarna för folk med lätta enkla bilar.
Inlägg #2: Postat: 2006-12-07 14:26:00
Joakim Steneberg
Oavsett om det är supecoola tonårigangarvar? killar, eller medelålders Östemalmstanter så ligger väl inte verklighetsflykten här i att påverka preventivt. Vilket många idag inser är är en nödvändig miljöstrategi.
Utan verklighetsflykten måste ju snarare ligga i att förrneka ens möjligheten om de stora miljöproblemen!
Inlägg #3: Postat: 2006-12-07 19:04:00
Janne B
Ryssarna säljer en stadsjeep som heter Lada Niva. Den är inte häftig eller cool eller ngt sådant. Däremot lätt enkel praktisk som Volvo för 30 år sedan. Om den har ren motor vet jag ej! Men den är inte på 200 hästkrafter.
Inlägg #4: Postat: 2006-12-07 19:26:00
Viveca
Tycker att du verkligen är en ansvarstagande person.Det är hur många miljöskandaler som helst som man ska kämpa emot.Ett exempel är väl gasledningen som planeras genom östersjön....Ja,finns det något kvar ut av östersjön snart?
Inlägg #5: Postat: 2006-12-08 13:48:00
Unto S
>3 Janne B. Lada Niva kostar 114 000 kr och har en motor på 1,7 liter som ger 90 hk, bensinförbrukningen är ungefär samma som min VW Golf. Naturligtvist har Niva en katalysator, en dragkrok och 10-års rostskyddsgaranti som standard, dessutom kan man köpa en ”älgfångare” tilll den, du vet ett sådant där ramverk i fronten med massa strålkastare som är obligatoriska för terrängbilar för att ägaren skall känna sig struntviktig med hög status.
Inlägg #6: Postat: 2006-12-08 13:50:00
Unto S
Det finns bilförsäljare i Sverige som fortfarande säljer Lada Niva. – Såg en sådan bil högt uppe på österrikiska alperna. Bil-/restaurangägaren hade bytt ut Lada-märket i fronten till en stor Mercederstjärna.
Inlägg #7: Postat: 2006-12-08 14:47:00
Janne B
Unto S/ Jag har sett stora annonser den senaste tiden om denna bil.Under ett antal år fanns nästan bara en återförsäljare nämligen i Nossebro/Grästorp. Grundkonstruktionen var urgammal. Inte tillstymmelse till moderna bromssystem, krockkuddar, abs, stabiliseringsprogram osv. Gammaldags stötiga bladfjädrar. Den verkade lite löjlig. Var detta det bästa ryssarna kunde göra i bilväg?
Inlägg #8: Postat: 2006-12-08 14:49:00
Janne B
Förmodligen sitter det en rätt modern motor i den numera, kanske inköpt av VW? Jag läser varje vecka biltidningar och bil även på nätet. Ska snoka lite på den kära Ladan!
Inlägg #9: Postat: 2006-12-08 14:53:00
Janne B
Unto / INGEN bil har mnumera dragkrok trots att det står så i annonserna. Men dragkula har de sannerligen. Vilket jag skrivit om i senaste numret av Vi Bilägare!
Inlägg #10: Postat: 2006-12-08 15:58:00
Janne B
Ladan säljs nu med garantier och allt av en handlare i Borås, sannolikt även på andra håll. Men det finns Lador som är direktimporterade från ryska överskottslager med minipriser och noll garanmtier sägst det. Tål bilen ryska vägar lär den tåla svenska ännu bättre.
Inlägg #11: Postat: 2006-12-08 19:42:00
Franklin
Jag vill inte förstöra glädjen. Men har ryssarna profilerat sig som miljövänliga det senaste? Även om den kanske inte drar mer än en Golf undrar man ju hur bilens miljöindex ser ut för själva tillverkningsprocessen.
Inlägg #12: Postat: 2006-12-08 19:46:00
Franklin
För övrigt är det manligaste jag vet när en stor stadig karl kliver ur en liten fjantig japanare som drar typ 0,45 liter milen med kroppsspråket att han just klivit ur en Ferrari Enzo. Det är män som inte behöver några penisförlängare för att manifestera sin manlighet.
Inlägg #13: Postat: 2006-12-08 22:41:00
Janne B
Jag hurrar inte för Ladan för ganske nyss var de miljöförstörare av stora mått, men de har kanske bytt motor och givetvis har de katalysator. Jag tror dock att det är en föga säker bil, det ska också vägas in.
Laddar...