Inlägg #1: Postat: 2006-12-07 12:17:00
|
Ramona Fransson |
Sopsortera, miljövän osv... Ska bli intressant att se hur Kina med 1.4 miljarder invånare ska sopsortera och avstå från allt det som västvärlden unnar sig. Kylskåp,frys,bil,TV, data,elvispar,belysning, god mat, snygga kläder m.m. Sista jag hörde var att de skulle bygga 36 nya kärnkraftverk. Undrar just vem som ska övertyga dem att låta bli. Blir det du Maria?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-07 13:58:00
|
Leif-Arne |
1 Du ställer en mycket intressant fråga här Ramona. Vissa av lösningarna till Kinas problem sitter vi nog på, därmed en enorm marknadspotential. Jag tycker i stora styclken Maria har rätt avseende bilar. Jag kör själv en hel del, dyte till snål diesel sparar både drivmedel och körkort.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-07 18:41:00
|
Uno Hansson |
1/Både Kinas och västvärldens problem kan lösas om vi radikalt förändrar de sociotekniska systemen. Däremot handlar det inte om att någon behöver avstå från de saker som gör livet enklare att leva. Skillnaden skulle bli dramatisk om vi kunde förmås att hyra och leasa istället för att köpa en massa saker som den mesta tiden enbart finns i direkt beredskap i förråd och på parkeringsplatser.../
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-07 18:41:00
|
Uno Hansson |
/... Exempel: 100 hushåll äger 2 "sällansaker" var som omväxlande hyrs ut till 99 andra hushåll, för att till slut återvinnas, reproduceras och recirkuleras efter 5 år. Nuvarande alternativ är att 20 000 saker hamnar på soptipp inom 5 år. 200 saker återvinns om och om igen vs 20 000 deponeras på soptipp vart femte år.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-07 18:53:00
|
Uno Hansson |
citat: "Att alla frivilliga byten är välfärdshöjande betyder att den allmänna välfärden blir större om alla väljer hyra istället för att äga. Leasa hamnar mitt emellan."
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-07 19:01:00
|
Joakim Steneberg |
Problemen är väl politiska, kapitalistiska och individuella. Men annars är iden bra på flera områden, inte på alla förstås.
Om vi kan lösa problemet människans tröghet i omställning.
Det blir ju en del flyttande på saker också...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-07 22:35:00
|
Uno Hansson |
6/Det blir en del flyttande av saker, och de infrasystem som krävs för detta ändamål är förarlösa transportnät som fungerar via Intranät dygnet runt. Horisontell förflyttning i konstant hastighet kräver ju i princip ingen energi. När det gäller friktionen så kan den minimeras. Om exempelvis hastigheten sänks till tredjedelen, så minskar energibehovet med 27 ggr - allt annat lika.
|
|