|
Inlägg #1: Postat: 2006-12-03 13:18:00
|
|
Joakim Steneberg |
Det förvånar i alla fall inte mig att folk revolterar mot politiskt förtryck, oavsett etiketten på detsamma.
Även om det ofta är en annan elit som leder revolten, och som sedan lyckas missbruka resultatet, och allt blir som förr! Fast i andra former. Det verkar vara människans öde och en del av drivkraften kanske.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-03 16:58:00
|
|
Janne B |
Det fanns flera oppositionsrörelser mot Batista, både i städerna och ute på landet.Men de organiserade sig inte militärt. Castro tog över hela den revolutionära rörelsen med sin gevär och ca 1000 man. Enligt hans egen uppgift. De andra rörelserna trycktes ner, fick ingen del av makten. Likadant gjorde ju Lenin och Stalin.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-03 17:49:00
|
|
Joakim Steneberg |
Ja det är väl så det brukar gå till även i andra sammanhang. Kanske med viss nödvändighet, jag är inte själv gerillaledare så..
Han, F.C. tog väl upp det i programmet, och gav någon slags antagligen förgylld förklaring?
Men var de kommunister från början? Jag är inte direkt påläst men har en minnesbild av att de "tvingades" in i den sfären, eller kanske de bara skyllde ifrån sig?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-03 17:54:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jag såg bara delar av programmet, i mitten, kanske skall tilläggas. Det var lilla melodifestivalen i TV 4 och även då gäller andra regler...
|
| |