Elsa Beskows böcker propagerar för aga

Inlägg #1: Postat: 2006-12-03 12:43:00
Karin Holmberg
Jag menar att, litteraturen "kan spegla" hur laddat allt har blivit.
Sådant som är "naturligt", kan ses som väldigt opassande idag.
Vi är MED RÄTTA försiktiga. Tillexempel så Låter vi inte små barn traska iväg med en storvuxen individ.
Det spelar ingen roll att det bara är en tonåring som tar kontakt med barnet
Inlägg #2: Postat: 2006-12-03 12:46:00
Karin Holmberg
För ett tag sen så var det några ungdomar, som sträckte in godis till ungarna på det dagis där min dotter går, och det BLIR SÅ att man reagerar och föräldrar och personal blev oroliga.
Sådan ÄR utvecklingen! Samtidigt är det tråkigt.
Inlägg #3: Postat: 2006-12-03 12:48:00
Karin Holmberg
Det är tråkigt om fäder och män känner sig begränsade, och kanske skulle det ses som opassande att bada näck tillsammans så som Alfred och Emil gjorde,
Iallafall om det är en manlig, vuxen bekant, så kanske det kan "ses som opassande"/"vara laddat"?
Inlägg #4: Postat: 2006-12-03 12:51:00
Karin Holmberg
Sen undrar jag jag fick inte med den slutknorren i artikeln på ett bra sätt,
om det är rätt, att ensamstående män, inte ska få vara kontaktpersoner/ha familjehem?
Vad tycker du Anna? Jag tycker det är tråkigt att utvecklingen blivit så.
Inlägg #5: Postat: 2006-12-03 13:11:00
Joakim Steneberg
Faktum är ju att det tog rätt lång tid innan det framkom offentligt att kvinnlig incest int alls är ovanlig. !/3 av fallen vad jag såg för några år sedan. Hur vanligt är kvinnlig pedofili? Eller är den "något mer accepterad", vilket jag tror, eftersom det inte kan handla om penetration?
Aga från kvinnlig personal har jag själv sett inom barnomsorgen.
Inlägg #6: Postat: 2006-12-03 21:42:00
steno
Lillan ska sova och vara snäll annars ska lillan få litet smäll varväl knappast naturligt ens då får man hoppas. Farbror blå och tanterna var enbart skrämmande men de lånas ut än idag
Inlägg #7: Postat: 2006-12-04 13:27:00
Karin Holmberg
FAst vad är det som är otillåtet i dagens mått mätt med det Farbror Blå gör?
Det är väl tillåtet att vara tillsammans med flera kvinnor?
fast inte gift då
Jag trodde jämt att de där Tant Brun, tant Grön och och tant Gredelin var hans systrar förresten då jag var barn.
Visst tyckte jag det var lite konstigt att de bodde tillsammans allihopa...
Inlägg #8: Postat: 2006-12-04 13:28:00
Karin Holmberg
...men ändå: Tillåtet!
Inlägg #9: Postat: 2006-12-04 13:29:00
Karin Holmberg
Däremot kan man ju tycka att de "råder under könsförtryck"!
Tre kvinnor som passar upp, på Farbror Blå.
Inlägg #10: Postat: 2006-12-04 13:38:00
Karin Holmberg
Svar 5/ Jo, Män demoniserar vi på ett sätt som inte känns relevant Joakim Steneberg!samtidigt som man inte verkar ha riktigt klart för sig hur det kvinnliga våldet kan ta sig i uttryck.
Inlägg #11: Postat: 2006-12-04 13:39:00
Janne B
Mina tidiga minnen av Farbror Blå med tanker var ju hur menlös eller ointressant berättelsen var. Senare skulle jag läsa för mina barn som tyckte det samma. Var de syskon, vet ej? Lite oklara relationer i Kalle Anka också bland flera figurer. Ingenstans hittar man de amerikanska idealfamiljen...
Inlägg #12: Postat: 2006-12-04 13:40:00
Janne B
Jag är halvsjuk och snubig och stavar som en änka, förlåt anka.
Laddar...