|
Inlägg #1: Postat: 2006-12-03 07:38:00
|
|
peter_ |
Kanske man kan göra radikala förändringar enligt ditt recept utan att skapa klasser som utnyttjas och lever i misär? Nuvarande system måste ses över, hand i hand med förändringar av det demokratiska systemet som ger mer makt och uppmuntrar till mer aktivitet och engagemang från den enskilde medborgaren.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-03 08:43:00
|
|
Inger-Sofia |
Bra hetta i din artikel uno..
För om vi tänker efter,så är vi ju alla delaktiga ,till att skapa ett vettigt fungerande samhällssystem.Vi har ju redan en massa negativa erfarenheter ,varför göra om dom.det sker allt för ofta.vi borde vara mycke mer kritiska som du säger och aktivt,protestera, skattemedel, är ju pengar som vi bidrar med,alltså har vi något att säga till om.Var/till vilka,vem överlåter vi annars vår ekonomi ogranskad.bra att du rör om och visar på hur det kan se ut
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-03 08:59:00
|
|
Inger-Sofia |
morrn peter...samhällsekonomivågen,är ingen balans på.. ett orättvis.obalanserat system skapar trottsiga samhällsmedborgare..då den rike tar..den fattige får ge .,men det ingen inser är att allt slår mot oss själva,våra liv och vår planets liv,en riktig omruskning är vad som behövs,för att vi människor skall vakna till och se längre än till oss själva...framåt..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-03 20:22:00
|
|
Uno Hansson |
3/Inger-Sofia, du skriver att "den rike tar..den fattige får ge.". och detta beror i stort sett på utformningen av penningsystemet. Det beror på att samma sorts pengar kan användas både på arbets-/konsumtionsmarknaden och på finansmarknaden.../
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-03 20:23:00
|
|
Uno Hansson |
/... Pengar som cirkulerar runt, runt genom att alla deltar genom att köpa och sälj varor och tjänster samtidigt som samma pengar kan ansamlas utan att anvä ndas under långa tider och att bankerna därför skrivet ut lån på nya pengar om och om igen. samtidigt kan samma pengar användas på spel-/finansmarknaden där de kan ansamlas ännu mer genom att några få vinner och vinner och de många småsummorna förloras och förloras.../
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-03 20:24:00
|
|
Uno Hansson |
/... Pengacirkulationen blir då utsatta för samma fenomen som uppstår i en damm nära fryspunkten om det samtidigt är en lagom trög cirkulation. Detta fenomen beskrivs kortfattat på:
Länk: home.swipnet.se
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-12-03 20:36:00
|
|
Uno Hansson |
I en senare artikel så funderar jag på att beskriva och föreslå att vi använder oss av två olika valutor. Den ena valutan är då den nuvarande nationella valutan, och den används precis som hittills. Den andra valutan är en regional valuta med vissa bestämda villkor som gör att det kostar extra och är besvärligare för dem som vill använda på spel- eller finansmarknaden.../
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-12-03 20:36:00
|
|
Uno Hansson |
/... Den regionala valutan kan då ha fördelar när och om den enbart används på arbets- och konsumtionsmarknaden. Om alla så småningom anammar dessa fördelar, så blir den nationella vautatans användning på spel- och finasmarknaden ett rent nollsummespel, där en del vinner och andra förlorar, men det sker förhoppningvis inget ständigt utflöde från nyttomarknaden och till spel- och finasnmarknaden.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-12-04 03:55:00
|
|
Inger-Sofia |
God morgon och Tack Uno..
jag har haft ett stopp i mitt matematiska flöde,sen barndomen,när jag så gick en kurs i företagande fick jag ett omdöme som jag blev förvånad över,det stod att det jag var bra på var organisationsförmåga och ekonomi.Då insåg jag att som ensamstående med ansvar att få lite att räcka till mycke och många bollar i luften hade gett mig dessa kunskaper utan att jag insett det.rädslan för mattematik var borta.må väl
|
| |